امروز بسیاری از والدین ترجیح میدهند فرزندانشان در مدارس خانگی، اینترنتی و بینالمللی به دور از نظارت آموزش و پرورش تربیت شوند!
به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با زیرنویس گفت: دیوید هاروی (David Harvey) فیلسوف انگلیسی و نویسنده کتاب تاریخ مختصر لیبرالیسم به صراحت تمام می گوید «نئولیبرالیسم آمده است تا آخرین سهم های سرمایه داری را از اقشار ضعیف و فاقد سرمایه باز ستاند.» نئولیبرالیسم را
به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با زیرنویس گفت: دیوید هاروی (David Harvey) فیلسوف انگلیسی و نویسنده کتاب تاریخ مختصر لیبرالیسم به صراحت تمام می گوید «نئولیبرالیسم آمده است تا آخرین سهم های سرمایه داری را از اقشار ضعیف و فاقد سرمایه باز ستاند.» نئولیبرالیسم را باید هارترین و بحران زاترین فاز از سرمایه داری دانست که نگاه کالایی به آموزش و فرهنگ از خصایص بارز آن به شمار می آید.
وی در ادامه تاکید کرد: نگاهی که با روی کار آمدن دولت کارگزاران سازندگی در ایران یعنی از آغاز دهه ۷۰ شمسی، بی وقفه و آشکار بر سیاست های پولی و مالی ایران به عنوان ابزاری برای اقتصاد کلان کشور سایه افکند چیزی جز نسخه های دیکته شده یا تجویز شده نئولیبرالیسم در پوشش توصیه های بانک جهانی نبود. همان خاستگاه فکری که حاضر بود برای رسیدن به رشد اقتصادی، دهک های متوسط به پایین جامعه را زیر بولدوزر های خود له و قربانی کرده تا راه برای ژاپنیزه شدن ایرانی ها هموار شود.
معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: پانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۴، حسن روحانی در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری خطاب به حاضران گفت: «آموزش و پرورش باید به تدریج و گام به گام از حالت دولتی بودن محض خارج شود.» او با اشاره به گزارش اصغر فانی، مبنی بر اینکه تنها ۱۲ درصد از آموزش و پرورش به صورت غیردولتی اداره می شود تصریح کرد «این مقدار باید افزایش یافته و ما آموزش را خرید خدمت کنیم.» تلاشی که برغم مواضع آشکار رهبری در مخالفت با مسئله برون سپاری در آموزش، حتی در دولت سیزدهم نیز کج دار و مریز ادامه داشت.
ابراهیم سحرخیز در ادامه افزود: مرحوم محمد امین قانعی راد ، رییس وقت انجمن جامعه شناسی ایران با انتقاد از شکل گیری پدیده «تمایز و جدایی مدرسه ای» در ایران، بر اساس طبقات درآمدی، IQ یا دیگر متغیر ها، آن را مغایر با اهداف و ایده های اولیه از تشکیل مدرسه می داند. او این پدیده را مهمترین برنامه درسی پنهانی می داند که امروز به دانش آموزان ایرانی تزریق می شود. در جامعه ای که پدیده تمایز مدرسه ای با مفاهیم یا بهانه هایی مثل نخبه پروری، توجه به استعدادهای برتر، آزادی مردم یا والدین در انتخاب سبک آموزش فرزندان حتی فراتر از آن با شرح و بسط واژه عدالت تربیتی در حال تحکیم و جا انداختن است پرداختن به عدالت آموزشی تلاشی عبث و بیهوده است.
معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: این که برخی از انسان ها از بقیه برترند یا از نظر علمی، ژنتیکی و هوشی برتری هایی نسبت به دیگر افراد نرمال و بهنجار در جامعه دارند به ایده اولیه تشکیل مدرسه ربطی ندارد. اقتصاددانان نیز که آموزش را راهی برای تحرک اجتماعی و طبقاتی یا ابزاری برای توزیع عادلانه درآمدها می دانند بر این باورند که سفره آموزش در ایران به زیان دهک های پایین درآمدی جامعه روز به روز در حال کوچک شدن است. سهم هزینه های مسکن، دارو ، خوراک و پوشاک از درآمد خانوار چنان سهمگین و روبه بالاست که دیگر چیزی در ته کاسه نمی ماند تا خرج آموزش شود.
سحرخیز همچنین افزود: امثال آقای پزشکیان که مسیر درست را گم کرده اند و فکر می کنند تنها با زیاد کردن ساخت و ساز کلاس های خالی از معلم و آموزش با کیفیت، می توانند این گسست آموزشی را التیام بخشند و برای ترغیب مردم دائم به ساخت خانه های بهداشتی اشاره می کنند که در زمان وزارتشان ساخته شده است. کدام خانه بهداشت، همان ساختمان های خالی از پزشک و پرستار را می گویید!
وی همچنین تاکید کرد: بد نیست بدانید در پژوهشی که «در سالهای ۸۳ تا ۸۶ براساس داده ها و اطلاعات بودجه خانوار، رفتار اقتصادی خانوارها در حوزه آموزش، مورد تحلیل قرار گرفت، یافته ها نشان داد متوسط هزینه آموزشی پر درآمدترین ها بیش از ۸۱ برابر متوسط هزینه آموزش کم درآمدترین بود» اکنون که در ماه های پایانی سال ۱۴۰۳، یکی از وحشتناک ترین گرانی ها یا تورم را تجربه می کنیم، پر معلوم است که این نابرابری ها به ویژه در حوزه هزینه های مربوط به آموزش اعم از آموزش عمومی و عالی بیشتر و بیشتر شده است.
ابراهیم سحرخیز در پایان گفت: امروز حتی عده ای با روی آوردن به مدارس خانگی (Home schooling) ، اینترنتی، بین المللی یا مانند آن، ترجیح می دهند دانش آموزشان در مدرسه باز، آزاد و مختلط به دور از پویش و پایش آموزش وپرورش تربیت شده و تنها دغدغه و زحمت آنها برای آموزش و پرورش ثبت و ضبط نمرات یا مستنداتی باشد که برای اخذ مدرک به آن نیاز دارند. یکی از عوارض منفی افزایش سطح عمومی قیمتها، کاهش انگیزه و کارایی در معلمان است که کیفیت آموزش در مدارس دولتی را با کاستی های بیشتری روبرو ساخته، تشدید نابرابری ها در آموزش را در پی خواهد داشت.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰