تاریخ انتشار : دوشنبه 1 بهمن 1403 - 22:17
کد خبر : 164482

هدف نهایی نفوذ، نابودی سرمایه اجتماعی هر جامعه است

هدف نهایی نفوذ، نابودی سرمایه اجتماعی هر جامعه است

کارشناس علوم شناختی معتقد است نهایت و پایانِ امحا و نفوذ، شکل گیری حالت تعلیق است که در این صورت هر نوع ضربه‌ای به مردم، سرمایه اجتماعی و جامعه وارد می‌شود. برنامه ساعت بیست و چهار و یک دقیقه در قسمت اول از فصل یازدهم این مجموعه برنامه با موضوعِ مبانی نفوذ شناختی و ادراکی


کارشناس علوم شناختی معتقد است نهایت و پایانِ امحا و نفوذ، شکل گیری حالت تعلیق است که در این صورت هر نوع ضربه‌ای به مردم، سرمایه اجتماعی و جامعه وارد می‌شود.

برنامه ساعت بیست و چهار و یک دقیقه در قسمت اول از فصل یازدهم این مجموعه برنامه با موضوعِ مبانی نفوذ شناختی و ادراکی در ساحت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و نظامی و با حضور دکتر علیرضا داودی، کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی روانه آنتن رادیو گفت‌و‌گو شد.

در فصل یازدهم خواهید شنید…
داودی در شروع این فصل اظهار کرد: درباره نفوذ لزوما قصد نداریم سراغ فکت‌های مرسوم برویم؛ هدف اصلی ما در فصل یازدهم بررسی فرایند‌های ادراکی و شناختی است که متاثر از افراد، تکنولوژی‌ها و متغیر‌های این حوزه می‌باشد و در نهایت منجربه شناختی از محیط و درکی از وضعیت می‌شود که مشمولِ نفوذ باشد.

اما این قابلیت باید بر اساس نتیجه تعریف شود و باید بدانیم چه نتیجه‌ای به عنوان دالِ کیفی ماجرا مورد سنجش قرار می‌گیرد. بدین منظور دو عنوان کلی را در نظر خواهیم داشت که نخست، ایجاد اختلال محاسباتی است؛ یعنی نفوذ فرد را دچار اختلال محاسباتی کرده و او را مجاب به بروز این اختلال در سایر رفتار‌ها می‌کند.

نفوذ چگونه اختلالات ضد ارزشی می‌سازد؟
در بسیاری موارد اختلال محاسباتی قابل تشخیص نیست ولی از رفتارِ بروز داده شده، می‌توان پی به وجود یک اختلال برد. پس در حوزه شناختی و ادراکی باید بدانیم چرا نظام نامه اختلالِ محاسباتی و دستگاه تنظیم کننده این اختلال، گسترش یافته و از ضد ارزش به ارزش بدل شده و ابعاد حقوق پیدا می‌کند و سپس سازمان رفتار اقتصادی شکل گرفته و به فرهنگ و حوزه سیاست ورزی وارد می‌شود.

قانون سرایت یا جزء به کل
این کارشناس حوزه رسانه از چگونگی ایجاد سازمانِ نفوذ شناختی یاد کرد که مراتب و مراحل مختلفی دارد. در اینجا به قانون سرایت یا جزء به کل می‌رسیم و نکته مهم اینجاست که قانونِ مورد نظر به ما می‌گوید چگونه لکه‌ای سیاه و کوچک، حجم سفیدِ بزرگی را آلوده می‌سازد و به شکلی غیر نرمال تبدیل می‌شود.

نفوذ؛ فریب و اختلال
وی توجه فصل یازدهم این برنامه را معطوف به آنتی-تز‌ها دانست و ضمن تفاوت قائل شدن میان دو عبارتِ فریب و اختلال گفت: فریب یکی از راه‌های ایجاد اختلال است. ما با ۵ مفهومِ اختلال بینشی، دانشی، نگرشی، روشی و محاسباتی رو به رو هستیم که از آن با عنوان اختلالِ منش هم یاد می‌کنیم و در اینجا باید دانست اختلال دانشی که منجربه نابودی یک مقوله می‌شود، چه نگرشی در فرد ایجاد کرده و چه بینشی را در او تغییر و در نهایت فرد را به کدام سمت سوق می‌دهد که به مرحله پذیرشِ محاسباتِ مختل شده وارد می‌گردد.

نفوذ و خودامحاگریِ اجتماعی
این اختلال محاسباتی در نهایت توسط یک فرد پذیرفته شده و به رفتار و اپیدمی در جامعه تبدیل خواهد شد. همچنین به بررسی اختلال بینِ زنان، هنرمندان، نخبگان، سیاسیون، ورزشکاران و حتی روحانیون می‌پردازیم. در این فصل قصد داریم به چگونگی تاثیر اختلال محاسباتی -با نگاهی به ساحت نگرشی و فرهنگی- در تغییر نگرش و خودامحاگریِ اجتماعی بپردازیم.

این مسئله ممکن است در عرصه زنان، ورزشکاران، هنرمندان و… در زمینه فرهنگی، اجتماعی، امنیتی، سیاسی و… رخ دهد و همه این‌ها به دانش، بینش، نگرش، منش و روش باز می‌گردد و در نهایت سیرِ مشخصی دارد.

اختلال به سبک عربستان سعودی
داودی در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی به اقدام عربستان در ایجاد فشن شوی امریکایی و به کارگیری نمایه‌ای از کعبه مقدس اشاره کرد که با نام فصل نوینِ عربستان شناخته شد. اما چه اختلالی شکل گرفت که بن سلمان در سرزمین وحی چنین اقدامی را انجام می‌دهد؟! این برنامه ریزی قطعا صبغه‌ای طولانی دارد.

مفهوم این کار یعنی باید مکه و مدینه را حفظ کرد و اتفاقاتِ دیگر را نیز پذیرفت! البته این عقل در عربستان وجود ندارد؛ بلکه وارداتی است که عرب‌ها را به چنین وضع اسفباری رسانده است و این یعنی نفوذ!

نفوذ و تغییر الگوی زن
در این جا زنان نقش آفرینی پر رنگی داشتند. کمتر از یک دهه گذشته چنین مسئله‌ای را در ترکیه شاهد بودیم. پیش‌تر در قطر شاهد این ماجرا بودیم و با نمادِ پلیس زن و ماشین فراری پررنگ شد و قبلا هم کویت چنین رویه‌ای را گرفته بود. نفوذ می‌خواهد الگوی زن را با فلان خواننده پیش برد و در کل، همه این الگو‌ها قصد بروز یک تغییر را دارند که با زیست بومِ سنتی و شرقی قابل جمع بستن نیست.

این اتفاقات زیست بومِ غرب را یدک می‌کشد که می‌خواهد بر روی فرهنگ منطقه‌ای سوار شود. اما اسپانسر‌هایی که در پشت این برنامه قرار دارند، هر یک پارادایمی را مدیریت می‌کنند و در نهایت آثار وارداتی این موضوع، اگر در مسیر استفهامی قرار گیرد به شبکه‌های اجتماعی می‌رسد که نمایه‌ای از زن عرضه می‌کنند. زنی که اینبار موجودی شتاب دهنده است و حتی عنوانِ انسان را هم بر او نمی‌نهند.

رهایی در برابر تعالی
او مثال دیگر را از خندیدن‌های آنچنانی زنان با تمثال‌هایی خاص بیان کرد که در سرزمین ما به لحاظ فرهنگی پذیرفته نیست؛ ولی در مغرب زمین جزئی از ارزش‌ها تلقی می‌شود. همچنین وقتی [نفوذ]وارد حوزه مبارزه می‌شود، جنس این مبارزه را به منظور رسیدن به تعالی تلقی نکرده بلکه آن را در راستای رهایی تعریف می‌کند که جدایی از بندِ عرفیات و قانون تلقی می‌شود و خروجی آن اتفاقی است که چندی پیش شاهد بودیم و آن دخترخانم در دانشگاه علوم و تحقیقات رقم زد؛ یعنی رهایی در برابر تعالی قرار گرفت.

چنین زنی تاریخ انقضا پیدا می‌کند و در حقیقت به یک ابزار بدل می‌شود. این مدل بر روی زنان عرب، فارس، ترک، کرد، بلوچ و… اثراتی متغیر دارد و از آن پس، زنانِ ارزشی فاقد جایگاه خواهند بود.

هدف نفوذ، امحای فرهنگی است
داودی در بخشی دیگر از برنامه “ساعت ۲۴ ویک‌دقیقه” تاکید کرد [نفوذ]درپی امحای فرهنگ شرقی است و وقتی امحا صورت می‌گیرد، باید بر روی ۵ عرصه نفوذ متمرکز شد. البته پیش از آن ترغیب، تحریک، تقسیم و اقدامات دیگر از سوی [دشمن]پیاده سازی می‌شود.

مثلا در عرصه اقتصاد شاهد تقسیم و ترغیب و در زمینه فرهنگ شاهد تحریک و تشویق هستیم و در نهایت اختلالی ایجاد می‌شود که اختلالِ محاسباتی را وسعت می‌دهد و در اینجا غفلت نقطه آغاز اختلالِ شناختی می‌باشد.

هدف نهایی نفوذ؛ ضربه به سرمایه اجتماعی
نهایت و پایانِ امحا و نفوذ، شکل گیری حالت تعلیق است که در این صورت هر نوع ضربه‌ای به مردم، سرمایه اجتماعی، جامعه و… وارد می‌شود.

در اینجا با مسائلی رو به رو می‌شویم که نزد مخاطب به قانون تبدیل شده و نقطه ورودِ هر نوع اطلاعاتی می‌باشد و در نهایت اختلال شناختی و ادراکی را در نظام محاسباتی افراد ایجاد می‌کند و مخاطب رادیو گفت‌و‌گو باید چنین مباحثی را از فصل یازدهم این برنامه انتظار داشته باشد.

این برنامه به تهیه‌کنندگی نوشین رهگذر، اجرای کارشناسی دکتر محسن آقایی، گویندگی حمید عبیری، پژوهشگری زهرا سهل آبادی، هماهنگی مهدی تاجیک، خبرنگاری آزاده خواجه نصیری و سردبیری دکتر علیرضا داودی تهیه و پخش می‌شود.

شبکه رادیویی گفت‌و‌گو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیکیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز دریافت کنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌و‌گو در ارتباط باشند.

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

advanced-floating-content-close-btn