شاهکارهای کمتر دیده شده ژانر پساآخرالزمانی
از میان تمامی زیرژانرهای فیلم های علمی تخیلی، فیلم های پساآخرالزمانی با داستان های فوق العاده ای که زندگی پس از فروپاشی تمدنی انسانی را مورد بررسی قرار می دهند، بیشتر از بقیه احتمال دارد که نادیده گرفته شوند. بزرگترین فیلمهای پسا آخرالزمانی، همگی فرسایش ارزشهای بشری مدرن را به تصویر می کشند، زمانی کخه
از میان تمامی زیرژانرهای فیلم های علمی تخیلی، فیلم های پساآخرالزمانی با داستان های فوق العاده ای که زندگی پس از فروپاشی تمدنی انسانی را مورد بررسی قرار می دهند، بیشتر از بقیه احتمال دارد که نادیده گرفته شوند. بزرگترین فیلمهای پسا آخرالزمانی، همگی فرسایش ارزشهای بشری مدرن را به تصویر می کشند، زمانی کخه انسان با نیرویی مواجه می شود که قادر به مقابله با آن نیست، خواه یک ویروس کشنده، بمبهای هستهای، یا یک سری تهدیدات مرموز جدی دیگر باشد. فیلمهای پسا آخرالزمانی میتوانند از نظر لحن بسیار متفاوت باشند اما در این مطلب شما را با ۱۰ مورد از شاهکارهای پساآخرالزمانی کمتر دیده شده آشنا خواهیم کرد.
۱۲ سریال پساآخرالزمانی برتر تاریخ تلویزیون؛ از The Last Ship تا Y: The Last Man
۱۰ فیلم پساآخرالزمانی دیدنی که احتمالاً ندیده اید
- ۱۰- A Boy And His Dog
- ۹- Love And Monsters
- ۸- Interzone
- ۷- Turbo Kid
- ۶- Night Of The Comet
- ۵- The Midnight Sky
- ۴- Cargo
- ۳- The Quiet Earth
- ۲- The Girl With All The Gifts
- ۱- Six-String Samurai
۱۰- A Boy And His Dog (۱۹۷۵)
شاید نماد فیلمهای پسا آخرالزمانی که مورد توجه قرار نگرفتهاند، فیلمی نیست جز پسری با سگش. همانطور که از نامش مشخص است، این فیلم ماجراهای یک پسر جوان و سگ دارای قدرت تله پاتی همراهش را دنبال می کند که در یک زمین نابود شده به خاطر بمباران هسته ای، پر از مهاجمان وحشتناک و انسان های جهش یافته ترسناک که به دنبال قربانیان نیازهای بیمارگونه خود هستند، سفر می کنند. هیچکدام از قهرمانها قصد خوبی ندارند، اما این دو با یکدیگر پیوند عجیبی برقرار میکنند و در طول سفر به دلایل بسیار نادرستی کارهای درستی انجام میدهند.
ماهیت عجیب آخرالزمانِ فیلم A Boy and his Dog و حس هولناک طنز تاریک فیلم الهام بخش دنیای سری بازی های Fallout شد که به نوبه خود الهام بخش یک سریال تلویزیونی موفق با همین نام گردید. به جرات می توان گفت که ژانر پسا آخرالزمانی مدیون این فیلم است، و با تماشای این فیلم به سرعت متوجه الهام گرفتن بسیاری از فیلم های این ژانر از آن خواهید شد، با تصویرسازی هایش از خشونت، آدم خواری و تجاوز جنسی، سزاوار است که این فیلم بیشتر از یک فیلم کمتر دیده شده در یک ژانر فرعی مورد توجه قرار گیرد.
۹- Love And Monsters (۲۰۲۰)
لزوماً لازم نیست که هر فیلم پساآخرالزمانی یا به اندازه چیزی مانند The Road خشن باشد یا مانند پسری با سگش به طنز سیاه تکیه کند. این را عشق و هیولاها، فیلمی ساخته سال ۲۰۲۰ ثابت کرد که مانند اکثر اکرانهای آن دوره زمانی، مدت کوتاهی پس از اکران به شدت نادیده گرفته شد. دیلن اوبراین در این فیلم نقش یک بازمانده جوان را بازی می کند که پس از یک رویداد آخرالزمانی که حیوانات در سراسر جهان را به موجوداتی جهش یافته، غول پیکر و وحشی تبدیل می کند، در یک جامعه پناه گرفته در زیر زمین زندگی می کند.
شخصیت جوپل با بازی اوبراین، به منظور برقراری ارتباط مجدد با معشوق دوران دبیرستان خود، سفری خطرناک را در روی زمین آغاز می کند اما بزودی حقایق تکان دهنده ای را در مورد جامعه ای که در آن زندگی می کند کشف می نماید. جوئل در طول سفر خود دوستانی پیدا می کند که از برخی از هیولاها استفاده های خلاقانه ای می کنند. عشق و هیولاها هم بهعنوان یک داستان غمانگیز دوران بلوغ و هم بهعنوان یک داستان اکشن ساده در یک آخرالزمان منحصربهفرد خوب عمل میکند، که مستحق ستایش بیشتر از آن چیزی است که توانسته دریافت کند.
۸- Interzone (۱۹۸۷)
جالب اینجاست که همانند فیلمهای کلاسیک وسترن اسپاگتی، فیلمسازان ایتالیایی در دهه ۸۰ یک دوره ساخت فیلمهای کمهزینه به سبک مکس دیوانه را پشت سر گذاشتند و زیرژانر فرعی مبهمی را به نام nukesploitation یا بهره کشی از بمباران اتمی خلق کردند. این فیلمها اغلب آنقدر به شکل خندهداری بد هستند که ظاهری از کیفیت دور خود میپیچند تا دوباره به شاهکارهای شگفتانگیزی تبدیل شوند و بهعنوان فیلمهای کالت شایسته تحسین باشند. هیچ فیلمی در این زیرژانر مانند Interzone در سال ۱۹۸۷، عجیب بودن ناآگاهانه از زیرژانر بهره کشی از بمباران اتمی را بهتر نشان نمی دهد.
این فیلم درباره یک بازمانده از زمینهای لم یزرع ناشی از بمباران اتمی با قدرت ماوراءالطبیعه و از دسته راهبانی است که نام خود را از برندهایی مانند “پاناسونیک” و “جنرال الکتریک” می گیرند. پاناسونیک وظیفه دارد از آخرین منطقه حاصلخیز روی زمین، یعنی Interzone، در برابر گروهی متجاوز از مهاجمان که توسط بدنساز برجستهای به نام مانتیس رهبری میشود، محافظت کند. افشای نهایی خزانه دانشی که پاناسونیک از آن محافظت میکند، نت پایانی عجیب اما دوست داشتنی است که باعث می شود این از آن فیلم هایی باشد که در بد بودن بسیار خوب است.
۷- Turbo Kid (۲۰۱۵)
Turbo Kid که بی سر و صدا در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، تعریف یک فیلم قوی پنهان است که هرگز آنقدر که واقعاً سزاوار آن بود، مورد توجه قرار نگرفت. به همان شکلی که سریال Fallout زیباییشناسی دهه ۵۰ی آینده واپسگرایانه را با دنیای پساآخرالزمانی تلخ ترکیب میکند، Turbo Kid نیز با روایت در آخرالزمانی ناشی از بحران آب که در سال ۱۹۹۷ به نقطه جوش خود رسید، نوستالژی دهه ۹۰ را استخراج میکند. داستان این فیلم پساآخرالزمانی در مورد یک بازمانده جوان یک طرفدار ابرقهرمانی است که با یک شخصیت مورد علاقه شان روبرو می شوند. این دو به زودی با زئوس، جنگ سالاری بیرحم، که آب مورد نیازش را با له کردن جسد قربانیان با یک دستگاه ترسناک به دست می آورد، درگیر می شوند.
منطق دنیای Turbo Kid بدون شک کارتونی و مزخرف است که آن را به گزینه مناسبی برای کسانی که به دنبال برداشتی کثیف و واقع بینانه از جامعه ای پساآخرالزمانی تبدیل نمی کند. با این حال، این فیلم جذابیتی غیرمنتظره و منحصر به فرد دارد، چیزی شبیه به Tank Girl در سال ۱۹۹۵ اما منهای تصاویر تاریک و فقدان آشکار فیلمی کامل. Turbo Kid پس از اکران نقدهای متفاوتی دریافت کرد، اما برای طرفداران داستانهای پسا آخرالزمانی خوشبینانهتر ارزش یک بار دیگر تماشا را دارد.
۶- (۱۹۸۴) Night Of The Comet
اگر نوستالژی دست دوم برای دوران گذشته ای از طریق یک فیلم دهه ساخته شده در دهه ۲۰۱۰ که به شدت بر زیبایی شناسی دهه ۹۰ تکیه داشت کافی نیست، شب دنباله دار یک کپسول زمانی قدرتمند از فرهنگ دهه ۸۰ را مستقیماً از منبع آن ارائه می دهد. این فیلم که در سال ۱۹۸۴ اکران شد، داستان دو دختر بی خبر از همه جا را دنبال میکند که به نوعی توانستند پس از عبور یک ستاره دنبالهدار و مرگبار از کنار زمین، جان سالم به در ببرند، دنباله داری که گازهای آن بیشتر جمعیت زمین را از بین برد و بسیاری از بازماندگان را به زامبیهایی گوشتخوار تبدیل کرد. اکنون این دو زن بی تجربه باید در دنیای جدید پر از خشونتشان زنده مانده و در عین حال از دست دانشمندانی که می خواهند روی آن ها مطالعه کنند، فرار نمایند.
ماهیت آسان گیری داستان فیلم شب دنباله دار ، آخرالزمان را به عنوان نوعی زمین بازی سرگرم کننده به تصویر می کشد، که به دو شخصیت اصلی آن زمان زیادی می دهد تا به خرید بروند و هر کاری دوست دارند بکنند و در این بین گله هایی از زامبی ها را نیز با گلوله از پای در بیاورند. به این ترتیب، این فیلم تقریباً به عنوان یک الگوی اولیه برای فیمل های Zombieland عمل می کند و به همان اندازه سرگرمی و بامزگی را فراهم می کند. شب دنباله دار با جوک های واقعاً خنده دار، موسیقی متن پرهیاهوی دهه ۸۰ و برخی تفسیرهای شگفت انگیز پیشگویانه نسبت به فرهنگ و سیاست در دوران ریگان، می بایست فیلمی بسیار مشهورتر می بود.
۵- The Midnight Sky (۲۰۲۰)
علیرغم تمام جذابیتی که فیلم های پساآخرالزمانی با ماهیت زمینی به مثابه یک زمین بازی بامزه و سرگرم کننده دارند، زمانی که تصویری بسیار واقعی تر و معقولانه تر از یک زمینِ پساآخرالزمانی ارائه می دهند در بالاترین کیفیت خود قرار می گیرند. علیرغم اینکه فیلم The Midnight Sky پس از اکران با نقدهای بسیار بدی مواجه شد، به طور شگفت انگیزی به عنوان یک فیلم علمی تخیلی مراقبه ای و شخصیت محور عمل می کند که داستان آن اتفاقاً در ناامیدانه ترین لحظات حیات بشریت اتفاق می افتد. به دلیل برخی رویدادهای غیرقابل توضیح، اکثریت جمعیت بشر سیاره زمین را با سفینه های فضایی ترک کرده و به منظور جستجوی دنیاهای جدیدی برای سکونت، به فضا رفته اند.
شخصیت آگوستین با بازی جورج کلونی دانشمندی است که به یک بیماری لاعلاج مبتلاست و در پایگاه تحقیقاتی قطب جنوب روی زمین باقی می ماند تا به فضانوردانی که از ماموریتی به مشتری بازمی گردند نسبت به فرود روی زمین هشدار دهد. هنگامی که یک مسافر قاچاقی غیرمنتظره در محل زندگی او ظاهر می شود، آگوستین مجبور می شود با گذشته اش روبرو شود. روایت درخشان و شکافته فیلم، دو خط زمانی را در ذهن آگوستین و همچنین خدمه بازگشته از مأموریت فضایی به خوبی متعادل میکند و به همین خاطر به عنوان یک داستان غمانگیز و تامل برانگیز که در منظرهای برفی پس از انسان اتفاق میافتد، شایسته تقدیر بیشتری است.
۴- Cargo (۲۰۱۷)
فیلم های سفر جاده ای و پسا آخرالزمانی معمولاً دست در دست هم پیش می روند، حتی زمانی که وسایل نقلیه به سبک مکس دیوانه لزوماً در دسترس نباشند. اینجاست که فیلم کم دیده شده مارتین فریمن به نام محموله وارد می شود که این بازیگر دوست داشتنی بریتانیایی را در نقشی بسیار بیرحمانه، خشن و حتی غم انگیز به کار می گیرد. محموله فریمن را در قالب پدری به تصویر می کشد که با همسر و فرزند تازه متولد شده اش در محیطی لم یزرع و روستایی در استرالیا سفر میکنند، در جهانی آلوده به ویروس خشم که قربانیان را به شدت دیوانه و تشنه گوشت انسان میکند.
از آنجا، همه چیز به سرعت از بد رو به وخامت می گذارد زیرا مادر خانواده به زودی به زامبی تبدیل شده و پس از آن است که فریمن باید به تنهایی فرزندش را به جایی امن برساند. این فیلم در به تصویر کشیدن فرهنگ بومیان استرالیا کار فوق العاده ای انجام می دهد، چیزی که به ندرت در هیچ فیلم بزرگی به نمایش گذاشته میشود. یک سفر پرتنش، غمانگیز و عمیقاً تکاندهنده از لحاظ فیزیکی و روانی، Cargo یک کار فوق العاده در یادآوری این موضوع به بینندگان انجام می دهد که زندگی انسان تا چه اندازه ارزشمند است.
۳- The Quiet Earth (۱۹۸۵)
حتی خاصتر از ژانر فرعی پسا آخرالزمانی، داستانهایی هستند که در آنها ظاهراً تنها یک بازمانده از کل بشر باقی مانده است. The Quiet Earth فیلمی از سینمای نیوزیلند است که دقیقاً به چنین فرضیه ای فکر می کند، با یک قهرمان تنها که یک روز از خواب بیدار شده و متوجه می شود که همه چیز به طرز مرموزی ناپدید شده است. البته، مانند اکثر فیلمهای «آخرین انسان روی زمین»، او به زودی متوجه میشود که در نهایت تنها بازمانده نیست، و در مجموع سه انسان ظاهراً از این رویداد فاجعهبار جان سالم به در بردهاند.
در حالی که زمین خاموش با یک مثلث عشقی بین سه قهرمان خود بازی می کند، اکثر داستان بر معمای نابود شدن ناگهانی زمین متمرکز است. در کمال ناباوری، افشای واقعیت اتفاقی که رخ داده و اینکه چرا این سه بازمانده به طور خاص موفق شده اند از این اتفاق جان سالم به در ببرند، فوقالعاده رضابت بخش و قانع کننده است که فیلم را هم از نظر احساسی غنی و هم معمایی رضایتبخش میسازد. شایان ذکر است که نیل دگراس تایسون، اخترفیزیکدان مشهور رویکرد علمی فیلم را تایید کرده است.
۲- The Girl With All The Gifts (۲۰۱۶)
علیرغم انتشار مدت ها قبل از فصل اول سریال آخرین بازمانده از ما، The Girl with All the Gifts مسلماً سه سال پس از انتشار سری بازی های اورجینالی به همین نام منتشر شد و روایتی کاملاً مشابه داشت. درست مانند قارچ زامبی کننده سریال آخرین بازمانده از ما، فیلم دختری با تمام موهبت ها یک آخرالزمان زامبی زده را توصیف می کند که توسط یک گونه مرگبار از قارچ ها به وجود آمده است، قارچی که در نهایت بیشتر جمعیت بشری را آلوده می کند. با این حال، امید به درمان به شکل یک دختر جوان به دنیا آمده از پدر و مادری آلوده از راه می رسد، که نمایانگر نوعی شرارت اما با هوشی نهفته است که می تواند آن را کنترل کند.
ممکن است از داستان بازی ویدیویی گفته شده الهامات زیادی گرفته باشد، اما دختری با تمام موهبت ها همچنان ارزش تماشا را دارد. کاوش جذاب یک شخصیت زامبی که وظیفه دارد تمایلات درنده خویی خود را کنترل کند، بسیار جالب است، موضوعی که با دنیای تیره و تار و سکانس های اکشن پر تنش، تکمیل شده است. مایه شرمساری است که موفقیت The Last of Us این گوهر پنهان را بیش از پیش از رادار بینندگان دور کرده است.
۱- (۱۹۹۸) Six-String Samurai
به همان اندازه که ماجراجوییهای بامزه یا داستانهای تفکربرانگیز تکان دهنده عالی هستند، محیط پسا آخرالزمانی برای اکشنهای هیجانانگیز ساده نیز فوقالعاده است. Six-String Samurai یک فیلم اکشن مستقل پوچ گرایانه از دهه ۹۰ است که ارزش پسا آخرالزمان را در داستانی دیوانه وار و خونین به اثبات می رساند. این فیلم درباره یک شخصیت سرگردان تنها به نام بادی است، گیتاریستی که به سبک بادی هالی افسانهای ظاهر خود را مرتب می کند، و پس از مرگ رهبر سابق و مقلد اولیس، در تلاشی برای تبدیل شدن به «پادشاه» جدید شهرک لاست وگاس، سفری پرماجرا را آغاز می کند. در طول راه، او یک کودک ولگرد را به عنوان همراه خود انتخاب می کند که تنها با نام «بچه» شناخته می شود.
سامورایی شش رشته ای با بودجه ای ناچیز ساخته شده است، و مطمئناً گاهی اوقات این را نشان می دهد، اما این محدودیت منجر به خلاقیت های شگفت انگیزی در سکانس های اکشن و جهان سازی شده است. گروههای عجیب از راهزنان عاشق موسیقی، قاتلان با لباس های ورزشی و خانوادههای هستهای آدمخوار، شخصیتهای واقعاً فراموشنشدنی را به وجود میآورند. سامورایی شش رشته ای، موسیقی، کمدی و اکشن هیجان انگیز را به گونه ای با هم سازگار می کند که تنها ترکیبی از چند فیلم علمی تخیلی پسا آخرالزمانی می توانند آرزوی آن را داشته باشند.
۱۰ فیلم آخرالزمانی بسیار ترسناک و پرتنش که در آن ها خبری از ظهور زامبی ها نیست
۱۰ سریال پساآخرالزمانی شبیه سریال «سیلو»؛ از Station Eleven تا Under the Dome
۱۲ فیلم آخرالزمانی کمتر دیده شده که حتماً باید ببینید؛ از Testament تا Take Shelter
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰