تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 دی 1403 - 21:18
کد خبر : 161306

واگذاری ایران‌خودرو به کروز؛ اشتباهی پرهزینه

واگذاری ایران‌خودرو به کروز؛ اشتباهی پرهزینه

عملکرد ضعیف، فساد مالی گسترده و بی‌توجهی به اصول قانونی در این واگذاری، چالش‌هایی است که نباید از آنها چشم‌پوشی کرد. بهمنی که روزگاری سرآمد خودروسازان خصوصی و تولیدکننده خودرو‌های باکیفیت ژاپنی بود، پس از واگذاری به کروز به مونتاژکار خودرو‌های درجه‌سه چینی تبدیل شد و جایگاه خود را در بازار از دست داد. اکنون

واگذاری ایران‌خودرو به کروز؛ اشتباهی پرهزینه

عملکرد ضعیف، فساد مالی گسترده و بی‌توجهی به اصول قانونی در این واگذاری، چالش‌هایی است که نباید از آنها چشم‌پوشی کرد. بهمنی که روزگاری سرآمد خودروسازان خصوصی و تولیدکننده خودرو‌های باکیفیت ژاپنی بود، پس از واگذاری به کروز به مونتاژکار خودرو‌های درجه‌سه چینی تبدیل شد و جایگاه خود را در بازار از دست داد. اکنون نیز واگذاری ایران‌خودرو، با بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته، به شرکتی با کارنامه‌ای پرابهام و ناکارآمدی‌های مدیریتی، می‌تواند این غول خودروسازی را به سرنوشتی مشابه دچار کند. از اینرو دولت باید با دقت بیشتری در مسیر خصوصی‌سازی گام بردارد و مراقب باشد که در تله کروزی‌ها نیفتد تا بحران‌های بیشتری برای صنعت خودرو ایجاد نشود.

به گزارش «تابناک»، یکی از نکات مهمی که در این حوزه وجود دارد این است که آیا کروز و بهمن توانایی مدیریت ایران‌خودرو را دارند؟ اگر تنها دو شاخص را مدنظر قرار دهیم، می‌بینیم که این مجموعه‌ها در اداره خود ماندند چه برسد به مدیریت شرکت بزرگی، چون ایران خودرو. شاخص بهره‌وری نیروی انسانی و میزان تولید گروه بهمن در سال گذشته گویای آن است که مسیری که آنها طی می‌کنند حتی از رقابیشان آهسته‌تر و پرچالش‌تر است. عملکرد تولید گروه بهمن تأییدکننده این صحبت ما است. در سال ۱۴۰۲، میزان تولید خودرو در شرکت کرمان موتور ۵۸,۳۴۱ دستگاه و مدیران خودرو ۱۴۸,۶۷۸ دستگاه بوده، در حالی که تولید گروه بهمن تنها ۲۱,۸۱۷ دستگاه گزارش شده است. این اعداد نشان می‌دهد که گروه بهمن، حتی در مقایسه با دیگر شرکت‌های بخش خصوصی، ضعیف‌ترین عملکرد را داشته و به هیچ عنوان توانایی مدیریت یکی از بزرگ‌ترین خودروسازی‌های خاورمیانه، یعنی ایران‌خودرو، را ندارد. همچنین، شاخص بهره‌وری نیروی انسانی (تعداد خودرو‌های تولیدی به ازای هر نفر پرسنل) در گروه بهمن عدد ۱۱ است، در حالی که این شاخص در مدیران خودرو ۲۷، ایران‌خودرو ۲۶ و سایپا ۲۳ گزارش شده است. این آمار نشان می‌دهد که عملکرد گروه بهمن حتی از ایران‌خودرو و سایپا که گفته می‌شود مدیرت آن دولتی می‌باشد، ضعیف‌تر است. همه بر این اذعان  دارند که شرکت‌های خودروساز داخلی باید واگذار شوند؛ قاعدتا واگذاری ایران‌خودرو به بخش خصوصی هم اقدامی ضروری است، اما خصوصی‌سازی باید به شیوه‌ای شفاف و بر اساس معیار‌های بهره‌وری انجام شود. بررسی عملکرد شرکت‌های کروز و بهمن نشان می‌دهد که این گروه از نظر بهره‌وری و مدیریت، فاقد صلاحیت لازم برای هدایت ایران‌خودرو هستند.

ادامه خبر: واگذاری ایران‌خودرو به کروز؛ اشتباهی پرهزینه

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

advanced-floating-content-close-btn