برودت هوا و محدودیت های مالی؛ برخی دانش آموزان از آموزش مجازی باز می مانند / آموزش و پرورش دانش آموزان بدون تلفن همراه را شناسایی کند
به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، با توجه به پیشبینی تعطیلات به دلیل آلودگی و برودت هوا و افزایش قابل توجه استفاده از شبکه شاد ، تمهیدات لازم برای افزایش ظرفیت زیرساخت میزبانی کاربران در شاد انجام شد و همین امر موجب شد امسال با وجود افزایش دو برابری کاربران همزمان در مقایسه با تعطیلات گذشته، قطعی
به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، با توجه به پیشبینی تعطیلات به دلیل آلودگی و برودت هوا و افزایش قابل توجه استفاده از شبکه شاد ، تمهیدات لازم برای افزایش ظرفیت زیرساخت میزبانی کاربران در شاد انجام شد و همین امر موجب شد امسال با وجود افزایش دو برابری کاربران همزمان در مقایسه با تعطیلات گذشته، قطعی در ارائه خدمات وجود نداشته باشد. اما در روزهایی که بیشتر استان های کشور به دلیل آلودگی و برودت هوا تعطیل بودند به دلیل عدم رعایت زمانبندی اعلامی وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری کلاس های درسی، فعالیت همزمان مدارس مقاطع مختلف در بازه های زمانی کوتاه به ویژه ساعت ۹.۳۰ تا ۱۰.۳۰ موجب کاهش سرعت موقت و کندی در شبکه شاد شد.
یکی از راهکارهای ارائه شده توسط تیم توسعه دهنده شاد برای ارتقای کیفیت آموزش و تعامل بیشتر دانش آموزان و معلمان، استفاده از سرویس جدید «کلاس مجازی» شاد به هنگام آموزش غیرحضوری بود. این سرویس با امکاناتی نظیر گفت و گوی تصویری چند نفره، اشتراکگذاری صفحه نمایش، بارگذاری فایل، استفاده از تخته مجازی و حضور و غیاب آسان محیطی تعاملی و پویا را برای آموزش فراهم کرده است.
آمارها نشان می دهد در این ایام تعداد کاربران همزمان نزدیک ۳ میلیون کاربر همزمان بوده، میزان فایل های آپلود شده روزانه بیش از ۸۰ میلیون فایل بوده که بیش از ۵ برابر زمانی است که تنها چند استان به صورت غیرحضوری در شاد فعالیت دارند، همچنین میزان برقراری گفت و گوی صوتی بیش از ۷۰ برابر، پخش زنده بیش از ۵ برابر و پیامهای ارسالی بیش از ۳ برابر شده است.
در روز ۱۸ دی ماه ۱۴۰۳، شبکه شاد، میزبان بیش از ۱۱ میلیون کاربر بوده است.
برودت هوا و محدودیت های مالی؛ برخی دانش آموزان از آموزش مجازی باز می مانند
بنیامین دانشآموزی است که به دلیل مشکلات خانوادگی، مدتهاست از مادرش که پس از جدایی از پدرش در مشهد زندگی میکند، دور افتاده است. همچنین پدرش که در کرمان زندگی می کند، به واسطه بدرفتاری با بنیامین، باعث شد تا او مدتی از تحصیل باز بماند. این روزها، بنیامین در کنار پدربزرگش در استان سیستان و بلوچستان زندگی میکند. خوشبختانه بنیامین به مدرسه بازگشته است؛ اما شرایط زندگیاش به گونهای است که قادر به دسترسی به وسایل ارتباطی برای حضور در کلاسهای مجازی نیست.
پدربزرگ بنیامین با تنگناهای مالی مواجه است و نمیتواند هزینههای لازم برای اتصال نوهاش به دنیای دیجیتال را تأمین کند. در حالی که به دلیل سرما و برودت هوا، کلاسهای درس به صورت مجازی در میآید، بنیامین هیچ راهی برای اتصال به شبکههای آموزشی مثل شاد ندارد و این امر باعث میشود تا او از آموزش و تحصیل باز بماند.
در چنین شرایطی، وزارت آموزش و پرورش میتواند با ایجاد سامانهای برای دریافت خوداظهاری از خانوادهها، از وضعیت دانشآموزانی که به دلیل کمبود امکانات، قادر به حضور در کلاسهای مجازی نیستند، اطلاع پیدا کند. این خوداظهاری میتواند به شناسایی دانشآموزان نیازمند کمک در زمینه تأمین گوشی هوشمند یا دیگر ابزارهای دیجیتال منجر شود. همچنین وزارت آموزش و پرورش میتواند با تخصیص منابع مناسب، دستگاههای ارتباطی را به این دانشآموزان ارائه دهد تا آنان نیز از حق آموزش بهرهمند شوند.
نداشتن به تلفن همراه در عصر ارتباطات، اعتماد به نفس دانش آموزان را کاهش می دهد
علاوه بر این، عدم دسترسی به گوشی هوشمند و به دنبال آن، حضور نداشتن در جمع همسالان میتواند به کاهش اعتماد به نفس دانشآموزان منجر شود. برای رفع این مشکل، آموزش و پرورش باید علاوه بر ارائه وسیله ارتباطی، برنامههایی برای ایجاد فضای حمایتی و همبستگی میان دانشآموزان، به خصوص در دورههای مجازی، طراحی کند. این برنامهها میتواند شامل گروههای مجازی، همیاران آموزشی، یا فعالیتهای گروهی باشد که از طریق آنها دانشآموزان با هم ارتباط برقرار کرده و از تنهایی بیرون بیایند.
در نهایت، توجه به شرایط خاص خانوادهها و دانشآموزان کمبرخوردار و ایجاد برنامههای حمایتی مناسب از سوی وزارت آموزش و پرورش میتواند در تسهیل دسترسی به آموزش و ارتقاء کیفیت زندگی تحصیلی آنان نقش بسزایی ایفا کند.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰