تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 دی 1403 - 19:40
کد خبر : 149073

۸ تریلیون دلار، ارزش بازار حلال در سطح جهانی است/ سهم ناچیز ایران از صنعت حلال

۸ تریلیون دلار، ارزش بازار حلال در سطح جهانی است/ سهم ناچیز ایران از صنعت حلال

به گزارش زیرنویس از اصفهان؛ دومین نشست تخصصی صنعت حلال به همت شرکت نمایشگاه بین‌المللی استان و باهدف آشنایی فعالان اقتصادی با رویکردهای بین‌المللی و تبیین سیاست‌ها و راهبردهای عملی در مسیر افزایش سهم کشورهای مسلمان از جمله ایران از این صنعت پول‌ساز، در حاشیه نمایشگاه مواد غذایی و بسته‌بندی اصفهان برگزار شد.   با

به گزارش زیرنویس از اصفهان؛ دومین نشست تخصصی صنعت حلال به همت شرکت نمایشگاه بین‌المللی استان و باهدف آشنایی فعالان اقتصادی با رویکردهای بین‌المللی و تبیین سیاست‌ها و راهبردهای عملی در مسیر افزایش سهم کشورهای مسلمان از جمله ایران از این صنعت پول‌ساز، در حاشیه نمایشگاه مواد غذایی و بسته‌بندی اصفهان برگزار شد.

  با همگرایی بیشتر به جایگاه واقعی خود در صنعت حلال خواهیم رسید

احمدرضا طحانیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: نمایشگاه بین‌المللی اصفهان با قدمتی بالاپیشران اقتصاد و تولید بوده است و رسالت نمایشگاه شبکه‌سازی، تسهیلگری و شتاب‌دهنده است. در این راستا بیش از ۴۵ نمایشگاه در سال برگزار می‌کنیم و بیش از ۲۵۰ رویداد تخصصی در این نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان افزود: نزدیک ۴۵ هیئت تجاری در ۱۰ ماه امسال به نمایشگاه آوردیم و هیئت‌هایی را نیز به کشورهای مختلف اعزام کرده‌ایم.

 طحانیان با بیان اینکه نمایشگاه اصفهان، ۱۴ سال است که در نمایشگاه حلال مالزی سکان‌دار بوده، خاطرنشان کرد: امسال باوجود مشکلات و چالش‌های بسیار به‌عنوان نماینده ایران در این نمایشگاه حضور داشتیم. نشست امروز تحت عنوان دومین نشست تخصصی صنعت حلال در راستای همگرایی فعالان این عرصه در کشور است.

طحانیان نمایشگاه او ادامه داد: در تولید غذای حلال استانداردهای مشخصی داریم و در اصل در کشور ما غذایی غیر حلال تولید نمی‌شود؛ اما بااین‌وجود ایران جایگاه واقعی خود را در بین کشورهای اسلامی ندارد و جای تأسف است که در بین ۱۰ برند حلال در بین این کشورها نیستیم و این نشان می‌دهد که با اقدامات درست و همگرایی بهتر در حوزه حلال به جایگاه واقعی خود دست خواهیم یافت و امیدواریم چنین نمایشگاه و نشست‌هایی به توسعه صنعت حلال کشور کمک کند.

 مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: این نشست هم‌زمان با دو رویداد نمایشگاهی برگزار می‌شود. نمایشگاه صنایع غذایی و ماشین‌آلات وابسته و همچنین چاپ و بسته‌بندی و توسعه کسب‌وکار را داریم و امیدواریم این رویداد به‌خوبی برگزار شود تا قدم کوچکی برای اقتصاد ایران برداریم.

 ۸ تریلیون دلار، ارزش بازار حلال در سطح جهانی

 علی چگنی، مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه گفت: این نشست فرصت مناسبی را فراهم کرده تا راهکارها و ظرفیت‌های کشور از طریق هم‌افزایی با کشورهای برادر و دوست در زمینه‌های تولید حلال مورد بررسی قرار گیرد.

 مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه با بیان اینکه موضوع حلال از مرز کشورهای اسلامی و مسلمان عبور کرده است و به موضوعی جهانی برای همه تبدیل شده، افزود: دولت‌ها و بخش خصوصی به امنیت سرمایه‌گذاری دررابطه‌با تجارت و نشان حلال واقف شده و اقدامات وسیعی را برای فراهم‌کردن شرایط مناسب سرمایه‌گذاری در این حوزه جذاب فراهم کرده‌اند.

 علی چگنی خاطرنشان کرد: با رسیدن ارزش بازار حلال در سطح جهانی به رقم ۸ تریلیون دلار و پیش‌بینی رسیدن آن تا مرز ۱۲ تریلیون دلار تا پنج سال آتی این بازار پر از جذابیت را پیش روی ما قرار می‌دهد. در این میان سودآوری بازار بین‌المللی غذای حلال در سال‌های اخیر به دلیل در اختیار داشتن تقریباً ۶۵ درصد تجارت حلال آن را به میدان وسیعی برای کشورهای مختلف تبدیل کرده که نه‌تنها کشورهای مسلمان بلکه سایر قدرت‌های اقتصادی غیرمسلمان نیز برای این بازار برنامه‌ریزی می‌کنند.

 او ادامه داد: در کنار افزایش برند حلال گسترش کشورهای مسلمان و غیرمسلمان عوامل کلیدی در توسعه برند حلال است. مجموعه این عوامل باعث شده که کل درآمد از بازار غذای حلال در سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ با نرخ رشد مرکب سالانه ۱۰.۵ درصد باشد و در سال ۲۰۳۰ به حدود ۵.۳ تریلیون دلار برسد. این رقم در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۲.۳ تریلیون دلار بود علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود در آینده غذای حلال ۲۰ درصد کل تجارت جهانی را در محصولات غذایی به خود اختصاص دهد.

 چگنی با اشاره به اینکه بازار آسیا و اقیانوسیه بخش بزرگی از بازار محصولات حلال را شامل می‌شود گفت: سیاست‌گذاری هدفمند برای حضور در این بازار می‌تواند منافع قابل‌توجهی را برای شرکت‌های تولیدکننده ایجاد کند. باتوجه‌به نیاز جهانی به محصولات قابل‌اطمینان از یک سو و افزایش جمعیت و گرایش مسلمانان و غیرمسلمانان به مصرف کالاهای حلال به نظر می‌رسد صنعت حلال در میان کشورها در تجارت جهانی نقش غیر قابل انکاری را ایفا کند.

وی تصریح کرد: در همین حال ارزیابی‌های انجام شده در نحوه عرضه و تقاضای کالاها با برند حلال حاکی از آن است که کشورهای اروپایی و غیرمسلمان، دادوستد در زمینه برند حلال و سرمایه‌گذاری در این زمینه را در برنامه کاری خود قرار داده‌اند. مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه تأکید کرد: بر اساس اعلام صاحب‌نظران در حوزه برند حلال ارزش این تجارت در اروپا ۶۷ میلیارد دلار است که تا سال ۲۰۳۰ به ۲۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید؛ اما نکته قابل‌توجه در بررسی تجارت حوزه حلال این است که برند حلال در کشورهای آسیا که دارای جمعیت بالایی از مسلمان و غیرمسلمان را دارند ۶۳.۳ درصد بازار مصرف کالاهای حلال را به خود اختصاص داده است.

منبع خبر: رکنـا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

advanced-floating-content-close-btn