از اکران پرفروشترین فیلم مقاومت تا رونمایی از کتاب مقدمه استعمارشناسی در ایران
سومین روز از از پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حال و هوایی متفاوت و ویژهبرنامههای گوناگون به پایان رسید. سومین روز از از پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حال و هوایی متفاوت و ویژهبرنامههای گوناگون به پایان رسید. در این روز ۱۹ مستند، ۶ نماهنگ اکران شد، همچنین کارگاه «نقش بازیهای رایانهای در روایت
سومین روز از از پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حال و هوایی متفاوت و ویژهبرنامههای گوناگون به پایان رسید.
سومین روز از از پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حال و هوایی متفاوت و ویژهبرنامههای گوناگون به پایان رسید. در این روز ۱۹ مستند، ۶ نماهنگ اکران شد، همچنین کارگاه «نقش بازیهای رایانهای در روایت و وقایع، با تمرکز بر وقایع اخیر مقاومت»، کارگاه تخصصی «آموزش مستند»، نشست «استعمارشناسی ایرانی و بیداری اسلامی، به همراه رونمایی از کتاب استعمارشناسی در ایران»، نشست خبری مستند «تلک» با حضور عوامل و اکران مستند و ویژه برنامه قضای مجازی برگزار شد.
پویانمایی سینمایی «ساعت جادویی» داستان پسربچهای را روایت میکند که به وسیله یک هدیه عجیب به حدود ۱۰۰ سال پیش سفر میکند. این پویانمایی که فانوس بخش پویانمایی در آیین افتتاحیه پانزدهمین دوره جشنواره بین المللی عمار را به خود اختصاص داده است در این روز روی پرده نقرهای سینما بهمن به نمایش در آمد.
اکران پرفروشترین فیلم مقاومت در سینمای ایران
«قلب رقه» با محور یک ایرانی به نام رضا که تا قلب داعش نفوذ کرده است، روایت میشود. این فیلم یک اکشن – جاسوسی عاشقانه در دل التهابات شهر رقه در سوریه است که پایتخت داعش محسوب میشد.
این فیلم سینمایی که عنوان پرفروشترین فیلم مقاومت در سینمای ایران را به خود اختصاص داده است در این دوره از جشنواره عمار اکران شد.
رونمایی از کتاب
در حاشیه پانزدهمین دوره جشنواره عمار، که روز دوشنبه ۱۰ دی ماه در سینما بهمن برگزار شد، از کتاب «مقدمه استعمارشناسی در ایران» اثر موسی نجفی رونمایی شد. این مراسم که با برگزاری نشستی تخصصی با محوریت «استعمارشناسی ایرانی و بیداری اسلامی» با حضور «موسی نجفی» و مخاطبان همراه بود، به بررسی پیوند میان بیداری اسلامی، انقلاب اسلامی و جایگاه تمدنی ایران پرداخت. دکتر موسی نجفی، پژوهشگر برجسته حوزه تاریخ، در این نشست بر اهمیت بصیرت در مواجهه با استعمار و تحولات فرهنگی-تمدنی تأکید کرد.
موسی نجفی در ابتدای نشست با اشاره به ارتباط موضوع «استعمارشناسی ایرانی و بیداری اسلامی» با مفهوم بصیرت و هفته بصیرت، اظهار کرد: «در جامعه، چه مذهبی و چه غیرمذهبی، با معضل بیبصیرتی روبهرو هستیم. مضرات بیبصیرتی بهمراتب فراتر از خیانت است، چراکه خیانت تنها فرد را تحت تأثیر قرار میدهد، اما بیبصیرتی امواج منفی گستردهای را در جامعه ایجاد میکند.» او همچنین به شعار کلیدی انقلاب اشاره کرد و افزود: «شعار نه شرقی، نه غربی، الگویی محوری از ابتدای انقلاب اسلامی بوده که ابعاد آن روزبهروز گسترش یافته است. آنچه امروز بهعنوان مقاومت میشناسیم، برخاسته از این الگو و نشأتگرفته از این شعار بنیادین است.»
نجفی در ادامه به بررسی مفهوم بیداری اسلامی پرداخت و گفت: «مقاومت اسلامی و بیداری اسلامی هر دو معلول انقلاب اسلامی هستند. بیداری اسلامی صرفاً به مصر محدود نمیشود، بلکه ریشههای عمیقتری دارد. این پدیده در ابتدا بهصورت یک واکنش نظامی آغاز شد، اما بهتدریج جنبه سیاسی پیدا کرد و در نهایت به مرحله فرهنگی رسید.»
او همچنین تأکید کرد: «بیداری اسلامی در حال حاضر به مرحلهای رسیده است که دیگر صرفاً واکنش نیست، بلکه به یک پدیده تمدنی تبدیل شده است. ما اکنون درگیر یک مبارزه تمدنی هستیم و تکمیل این مرحله در نظام اسلامی کار آسانی نیست. رهبر انقلاب نیز در این زمینه پیشنهاداتی مطرح کردهاند که برخی از آنها به مرحله عملی رسیده، اما برخی دیگر هنوز اجرایی نشده است.»
موسی نجفی در تشریح نقاط قوت انقلاب اسلامی بیان کرد: «ایران بهواسطه موقعیت خاص خود در انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی، جایگاه ویژهای پیدا کرده است. بیداری اسلامی از طریق انقلاب اسلامی به آرامش رسیده و در سطح تمدنی رشد کرده است. یکی از ویژگیهای برجسته انقلاب اسلامی این است که با وجود اینکه پایهگذار آن ایران است، این انقلاب توانسته است بدون ظلم و ستم، با تمامی جهان ارتباط برقرار کند.»
نویسنده کتاب «مقدمه استعمارشناسی در ایران» گفت: «ظرفیتی که انقلاب اسلامی توانست از بیداری اسلامی آزاد کند، نتیجه آن مقاومت اسلامی شد. ضمن اینکه انقلاب اسلامی ویژگیهایی مانند عقلانیت، اخلاقمداری و اعتدال را داراست که از ویژگیهای مهم این انقلاب به شمار میروند.»
«تلک»؛ الگوسازی از یک کار موفق
اکران و نشست خبری مستند «تلک» با حضور جمعی از کارشناسان و عوامل برگزار شد. این مستند با محوریت جنگ اقتصادی ساخته شده است. کارگردان مستند در این نشست بیان کرد: «ما نقش ویژهای برای رسانه قائل هستیم. نگاه ما این است که یکی از مهمترین نقاط اثر برای اینکه بسیاری از مسائل حل شود این است که با مخاطبان و ذینفعان یک حوزه ارتباط بگیریم.»
قائمی در ادامه گفت: «قصدمان این بود که با روایت کردن این مجموعه اقتصادی موفق الگوسازی کنیم.»
مصطفی صالحی راد، در این نشست مطرح کرد: «شما نمیتوانید بدون مسئله درمورد راه حل صحبت کنید. از ویژگیهای اقتصاد مردمی این است که مسئلهمحور است. نظام حل مسئله است که پای مردم را به حوزههای عملیاتی باز میکند.»
عباس قائمی کارگردان مستند «تلک» گفت: «ما نقش ویژهای برای رسانه قائل هستیم. نگاه ما این است که یکی از مهمترین نقاط اثر برای اینکه بسیاری از مسائل حل شود این است که با مخاطبان و ذینفعان یک حوزه ارتباط بگیریم»
عباس قائمی: «قصدمان این بود که با روایت کردن این مجموعه اقتصادی موفق الگوسازی کنیم. روزهایی که ما برای فیلمبرداری میرفتیم، فشار خیلی زیادی را روی اعضای تعاونی احساس میکردیم، اما با این حال احساس میکردیم که ایستادهاند و پای کار تعاونی هستند. قهرمان اصلی ما همین مردم بودند»
صالحیراد کارشناس برنامه در ادامه گفت: علی یورتخانی روایتهایی از جنگ و مبارزه اقتصادی در حوزه تعاون دارد که در این مستند ندیدیم. آدمهایی شبیه یورتخانی، روبروی یک غول بیشاخ و دم ایستادهاند و اگر از این غول صحبت نکنیم، در حق این آدمها جفا کردهایم.»
شب ویژه فضای مجازی عمار
این برنامه با حضور محمد لسانی؛ کارشناس و فعال رسانهای- داور بخش فضای مجازی پانزدهمین جشنواره فیلم عمار، دکتر نواب همتیان؛ پژوهشگر فرهنگ، رسانه و ارتباطات همراه با ارائه فعالین رسانهای (جهادگران در قاب رسانه؛ سید سجاد شبانکاره)، (کنشگری مردمی در فضای مجازی؛ سعید حیدری (سعیدیسم))، (فرهنگ کتابخوانی؛ میثم رشیدی مهرآبادی (نویسنده و خبرنگار قفسه کتاب جامجم))، (تبیین در بلوا؛ سید مصطفی موسوی (توابین)) با اجرای زنده سید یوسف برگزار شد؛ و پایان سومین روز عمار
جشنواره عمار با اکران مستند «میانداران» به کار خود پایان داد. این مستند به کارگردانی «صادق قاسمی» روایتی از حجتالاسلام خلج، امام جماعت مسجدی در قزوین است که با اجرای طرح امنیت و با همکاری نیروی انتظامی این منطقه را از خلافکاران و معتادین پاکسازی میکنند.
قاسمی گفت: «ایده این کار بعد از چندین جلسه حضور و صحبت با اهالی شکل گرفت و از مساجد فعال در این محله آغاز شد تا اینکه سوژههایمان را پیدا کردیم. بقیه مراحل نیز با همکاری سوژهها و افرادی که با سوژهها در ارتباط بودند، شکل گرفت.»
وی اشاره کرد: «چالش اصلی در ساخت این مستند، حضور در محلهای بود که هنوز هم با چالشهای خاصی روبروست. طوری که بعد از پذیرش در بین خود اهالی، هنوز هم شرایط تولید برای ما فراهم نبود و از امنیت عوامل تولیدی مطمئن نبودیم. حتی هنگام واکاوی بیشتر از بازماندههای اوباش تهدیدهایی هم دریافت کردیم. این یکی از عوامل مشکلساز در روند تولید بود که در چالشی شدن اثر نیز در مقطعی تاثیر گذاشت.»
این کارگردان بیان کرد: «اثر ما درباره همین مردم کوچه و بازار است. بعد از آنکه تولید طولانیمدت و یکساله اثر تمام شد، تصمیم گرفتیم اثر در جشنواره عمار دیده شود. چرا که نوع برگزاری و ماهیت شکلگیری جشنواره مردمی است.»
همچنین ادامه داد: «سعی کردیم از ظرفیتهای محله که در ادوار گذشته نقش سیاسی مهمی را در شهر داشته و اکنون در حاشیه قرار گرفته، استفاده کنیم و به نظر میرسد این مستند جذابیت خود را برای بینندگان خواهد داشت.»
صادق قاسمی در پایان گفت: «ساز و کار این جشنواره به عنوان یک جشنواره مردمنهاد، اقتضا میکند که به عنوان ارگان حمایتکننده برای تولید نیز وارد گردد.»
منبع: جشنواره فیلم عمار
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰