خودروی مجبوب ایرانی ها در دهه ۵۰ رنگ و روی جدید گرفت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، در اواخر دههٔ ۹۰ میلادی، طراحیهای رترو یا همان نگاه به گذشته بین خودروسازان بسیار محبوب شد و شرکتهای مختلف اقدام به احیای خودروهای نمادین قدیمی خود در قالب نمونههای مدرن ولی با ظاهری مشابه گذشته کردند. یکی از اولین خودروهایی که این موج را آغاز کرد، فولکسواگن نیو
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، در اواخر دههٔ ۹۰ میلادی، طراحیهای رترو یا همان نگاه به گذشته بین خودروسازان بسیار محبوب شد و شرکتهای مختلف اقدام به احیای خودروهای نمادین قدیمی خود در قالب نمونههای مدرن ولی با ظاهری مشابه گذشته کردند. یکی از اولین خودروهایی که این موج را آغاز کرد، فولکسواگن نیو بیتل بود. به دنبال این خودرو نیز طی سالهای بعد، بامو که مینی را خریده بود، نسخهٔ جدید این هاچبک کوچک را با ظاهری رترو معرفی کرد و بعدازآن نوبت به احیای فیات ۵۰۰ رسید. بااینحال، شاید خیلیها خبر نداشته باشند که در همان سالها، سیتروئن هم قصد داشت نمادینترین خودروی تاریخ خود یعنی ۲CV را احیا کند ولی این خودرو بهاندازهٔ بیتل، مینی و ۵۰۰ خوششانس نبود.
سیتروئن پروژهٔ احیای ۲CV را تا مرحلهٔ ساخت نمونهای با اندازهٔ واقعی پیش برده بود. البته این کانسپتی کاملاً مخفیانه بود که تا سالها کسی از وجودش خبر نداشت و حتی هنوز هم اطلاعات بسیار کمی در مورد آن وجود دارد. طبق گفتهها، این خودرو که با نام ۲CV 2000 شناخته میشود، در اواخر دههٔ ۹۰ ساخته شده است یعنی دقیقاً همان زمانی که تب طراحیهای رترو شکل گرفته بود. طراحی این کانسپت کاملاً با نگاه به ۲CV قدیمی شکل گرفته و درعینحال، این مفهوم را با عناصر طراحی مدرن دههٔ ۹۰ بروز کرده است. فرم کلی بدنه، سقف منحنی، طراحی درها، گلگیرهای برجسته و چراغهای کوچک عقب همگی ۲CV را به یاد میآورند و حتی خطوط برجستۀ روی کاپوت و صندوق هم به سبک ژیان قدیمی کار شده است.
در همین حال، سپرهای پلاستیکی طوسیرنگ در ترکیب با این طراحی رترو خیلی خوب از آب درآمدهاند. این پروژه آنقدر پیش رفته بود که حتی برای ژیان جدید فضای داخلی هم با استفاده از فرمان و صندلیهای سیتروئن برلینگو طراحی شد. از این کانسپت اطلاعات بیشتری در دست نیست ولی به همان شیوهای که بیتل و فیات ۵۰۰ احیا شدند، احتمالاً ۲CV جدید هم باید روی پلتفرم مشترکی با سیتروئنهای کوچک آن سالها ساخته شده باشد و زیر کاپوت یک پیشرانهٔ چهار سیلندر داشته باشد که نیروی خود را به چرخهای جلو منتقل میکند؛ بنابراین، به نظر میرسد ۲CV جدید میتوانست به خودرویی تولیدی تبدیل شود تا رقیبی برای بیتل، مینی و ۵۰۰ باشد.
بااینحال، پس از ارائهٔ این طرح به مدیران شرکت، پروژه لغو شد. احتمالاً سیتروئن نمیخواسته ریسک کند و برای رقابت در این بخش از بازار، جایگزین محافظهکارانهتری را انتخاب کرد یعنی هاچبک کوچک C3 که اولین بار در سال ۲۰۰۱ معرفی شد. درنتیجه، کانسپت ۲CV 2000 مخفی نگه داشته شد تا اینکه سرانجام در جولای ۲۰۱۹ در جریان جشن صدمین سالگرد سیتروئن، به نمایش عمومی درآمد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰