تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 آذر 1403 - 10:02
کد خبر : 137770

نامزد‌های اسکار ۲۰۲۵/

نامزد‌های اسکار ۲۰۲۵/

آکادمی اسکار در فهرست کوتاه رقابت‌کنندگان برای جایزه بهترین فیلم بین‌المللی سال ۲۰۲۵، چند انتخاب غیرمنتظره داشته است. آکادمی علوم و هنر‌های سینمایی اسکار، شب گذشته فهرست کوتاه ۱۵ فیلمی را که برای نامزدی در بخش بهترین فیلم بین‌المللی در نودوهفتمین دوره جوایز اسکار رقابت می‌کنند، منتشر کرد. در این فصل جوایز، ۸۵ کشور فیلم‌های


آکادمی اسکار در فهرست کوتاه رقابت‌کنندگان برای جایزه بهترین فیلم بین‌المللی سال ۲۰۲۵، چند انتخاب غیرمنتظره داشته است.

آکادمی علوم و هنر‌های سینمایی اسکار، شب گذشته فهرست کوتاه ۱۵ فیلمی را که برای نامزدی در بخش بهترین فیلم بین‌المللی در نودوهفتمین دوره جوایز اسکار رقابت می‌کنند، منتشر کرد.

در این فصل جوایز، ۸۵ کشور فیلم‌های خود را ارسال کردند، اما چند فیلم پیشتاز به سرعت از رقبا جدا شدند و به راحتی به فهرست بلند راه یافتند، از جمله «امیلیا پرز» ساخته ژاک اودیار به نمایندگی از فرانسه، فیلم دانمارکی «دختری با سوزن» به کارگردانی مگنوس فون هورن و «دانه انجیر معابد» ساخته محمد رسول‌اف، فیلمی که توسط آلمان ارسال شد.

چندین فیلم محبوب جشنواره‌ها نیز در این فهرست قرار گرفتند.

فیلم «من هنوز اینجا هستم» به نمایندگی از برزیل از جشنواره کن وارد رقابت اسکار شد، جایی که جایزه بهترین فیلمنامه را کسب کرد. والتر سالس، کارگردان این فیلم، پیش‌تر با فیلم «ایستگاه مرکزی» نامزد جایزه اسکار در بخش بین‌المللی شده بود (این بخش قبلاً با عنوان بهترین فیلم خارجی‌زبان شناخته می‌شد).

کمدی ایرلندی «نی‌کپ» که جایزه تماشاگران بخش «NEXT» جشنواره ساندنس را به‌دست آورد و جوایز جشنواره فیلم‌های مستقل بریتانیا را درو کرد، به‌راحتی در میان ۱۵ فیلم نهایی جای گرفت.

همچنین، فیلم «امواج»، یک تریلر تاریخی از جمهوری چک که برنده جایزه تماشاگران جشنواره فیلم کارلووی واری شد، توانست آکادمی را تحت تأثیر قرار دهد.

اما در این فهرست بلند، چند شگفتی و چندین حذف غیرمنتظره هم به چشم می‌خورد.

نماینده تایلند با عنوان «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ میلیونر شویم» در جشنواره‌های بین‌المللی مهم حضور نداشت، اما از طریق تبلیغات دهان به دهان در سراسر آسیا محبوب شد و در نهایت بیش از ۵۰ میلیون دلار در گیشه جهانی فروش کرد. رأی‌دهندگان آکادمی ظاهراً به این کمدی احساسی که درباره مردی تنبل است که به امید به ارث بردن دارایی مادربزرگش، داوطلب مراقبت از او در دوران بیماری‌اش می‌شود، روی خوش نشان دادند.

یکی دیگر از عناوین این فهرست، «لمس» از ایسلند است که این فیلم نیز در جشنواره‌ها غایب بود، اما این ملودرام، که شباهت‌هایی با فیلم برجسته «۱۰۱ ریکیاویک» اثر بالتاسار کورماکور داردو با اکران محدود تابستان امسال در آمریکا توجه‌ها را جلب کرد. 

چند فیلم محبوب جشنواره‌ها نیز از این فهرست کنار گذاشته شدند. درام جنایی «سوجو» ساخته آسترید رندرو و فرناندو والادز از مکزیک، که جایزه بزرگ هیات داوران بخش سینمای جهان را در جشنواره ساندنس کسب کرده بود، از سوی آکادمی نادیده گرفته شد.

فیلم اتریشی «حمام شیطان»، یک اثر ترسناک تاریخی از کارگردانان فیلم «شب بخیر مامان» یعنی ورونیکا فرانتس و سورین فیالا، که در جشنواره فیلم برلین و جوایز فیلم اروپا موفق به دریافت جوایزی شده بود، نیز حذف شد.

همچنین «سفر بزرگ» از پرتغال، اثر تجربی دیگری از میگوئل گومز نیز نادیده گرفته شد.

فیلم‌های مستند و انیمیشن معمولاً رقابت سختی با درام‌های سنتی در این بخش دارند. مستند‌های «و این‌گونه آغاز شد» (سوئد)، «پشت مه» (اکوادور) و «آخرین‌ها» (پاراگوئه) نتوانستند به فهرست کوتاه اسکار بین‌المللی راه یابند و همچنین اولین انیمیشن انتخابی پاکستان با عنوان «شیشه‌گر» نیز کنار گذاشته شد.

اما چند اثر غیردرام توانستند در میان نامزد‌ها جای بگیرند، از جمله مستند برنده جشنواره برلین، داهومی (سنگال) به کارگردانی ماتی دیوپ، که فیلم آتلانتیک او در سال ۲۰۱۹ نامزد اسکار شده بود؛ و انیمیشن جذاب «جریان» ساخته گینتس زیلبالودیس، که هم در بخش فیلم‌های بین‌المللی به نمایندگی از لتونی و هم در بخش انیمیشن شانس خوبی برای نامزدی دارد.

تلاش‌های آکادمی برای افزایش تنوع جغرافیایی در این فهرست کمتر مشهود بود و قدرت‌های سنتی اروپایی همچنان بر آن تسلط دارند. ۱۱ فیلم از ۱۵ فیلم انتخاب‌شده از اروپا هستند، تنها دو فیلم از آسیا شامل نمایندگان فلسطین و تایلند و تنها یک فیلم از آفریقا، یعنی مستند «داهومی» به کارگردانی متی دیوپ، در این فهرست قرار دارند.

فیلم «زبان جهانی» اثر متیو رنکین، نماینده کانادا، تنها فیلمی است که از قاره آمریکا به رقابت راه یافته است.

بااین‌حال، فیلم‌های اروپایی که در خارج از این قاره ساخته شده‌اند نیز در فهرست حضور دارند. با وجود فیلم‌برداری «امیلیا پرز» در فرانسه، داستان در مکزیک روایت می‌شود و به زبان اسپانیایی ساخته شده است.

زبان فارسی تنها زبانی است که در فیلم «دانه انجیر معابد» نماینده آلمان، صحبت می‌شود و تمام داستان فیلم در تهران جریان دارد.

فیلم «سانتوش» به کارگردانی ساندیا سوری، کارگردان بریتانیایی-هندی، که در هند فیلم‌برداری شده، به‌عنوان یکی از نمایندگان نادر بریتانیا به جمع ۱۵ فیلم نهایی راه یافت.

رأی‌گیری برای انتخاب نامزد‌های نهایی نودوهفتمین دوره اسکار از ساعت ۹ صبح روز ۸ ژانویه آغاز می‌شود و تا ساعت ۵ عصر ۱۲ ژانویه ادامه خواهد داشت. نامزد‌ها در تاریخ ۱۷ ژانویه (۲۸ دی) اعلام می‌شوند.

رأی‌گیری نهایی برای انتخاب برندگان نیز از ساعت ۹ صبح ۱۱ فوریه آغاز شده و در ساعت ۵ عصر ۱۸ فوریه پایان می‌یابد.

مراسم پایانی نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۲ مارس (بامداد یکشنبه ۱۲ اسفند) در سالن دالبی در هالیوود برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

advanced-floating-content-close-btn