بررسی نقش رسانهها در انعکاس موفقیتهای بین المللی ورزشی
رسانهها در انعکاس موفقیتهای ورزشی یک کشور میتوانند نشاط اجتماعی، غرور ملی و افزایش مخاطبان یک ورزش مثمرثمر باشند. باشگاه خبرنگاران جوان؛ سجاد هدایت پور – رسانههای هر کشوری بزرگترین رسالت شان اطلاع رسانی به مردم جامعه شان است تا آنان را از آخرین اخبار چه در سطح ملی و یا بین المللی آگاه کنند،
رسانهها در انعکاس موفقیتهای ورزشی یک کشور میتوانند نشاط اجتماعی، غرور ملی و افزایش مخاطبان یک ورزش مثمرثمر باشند.
باشگاه خبرنگاران جوان؛ سجاد هدایت پور – رسانههای هر کشوری بزرگترین رسالت شان اطلاع رسانی به مردم جامعه شان است تا آنان را از آخرین اخبار چه در سطح ملی و یا بین المللی آگاه کنند، اما در این بین رسانهها میتوانند از طرق مختلف مثل پوشش موفقیتهای بین المللی یک کشور در زمینههای ورزشی، علمی، فرهنگی و … در افزایش روحیه نشاط اجتماعی، امید و احساس تعلق مردم به جامعه نقش مهمی ایفا کنند.
داود نعمتی انارکی عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص نقشها رسانهها در انعکاس موفقیتهای رشتههای ورزشی و تاثیر آن بر مردم گفت: به طبع یکی از وظایف اصلی رسانهها پوشش اخبار و رویدادهای مهم در سطح ملی و یا بین المللی برای مخاطبان شان است. جوانان کشورمان ثابت کردهاند در همه زمینهها میتوانند در سطح بین المللی موفق باشند و رسانهها در این زمینه باید با پوشش خوب اخبار موفقیتهای کشورمان در رویدادهای بین المللی مردم را از موفقیتها مطلع کنند.
او ادامه داد: من خودم زمانی که موفقیتهای کشورمان در سطح جهانی را میبینم احساس غرور میکنم که عضو این جامعه هستم و من نیز سعی میکنم در کارم تلاش بیشتری کنم تا فرد موفقتری در جامعه باشم. وقتی که تیمهای ورزشی کشورمان در سطح بین المللی پیروزی به دست میآورند یا ورزشکاران ما در المپیک مدال کسب میکنند مردم در خیابانها به شادی میپردازند و در همه جای جهان این یک رسم پذیرفته شده است و این شادیها روحیه نشاط، امید و همچنین احساس تعلق مردم را به جامعه شان افزایش میدهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما در خصوص اینکه برخی از رسانهها که بودجه دولتی نیز میگیرند موفقیتهای برخی از رشتهها را کمتر از حواشی فوتبال پوشش میدهند، گفت: من نیز معتقدم که رسانهها کشورمان بیشتر به اخبار رشتههایی میپردازند که مخاطب بیشتری دارند. رسانهها به دلیل تعداد بالای مخاطبان فوتبال بیشتر خبرهای این رشته را پوشش میدهند و به رشتههای کم مخاطب کمتر میپردازند که بنظرم این موضوع یک ضعف است و رسانهها باید موفقیتهای رشتههای کم مخاطب را نیز به خوبی پوشش دهند تا مردم از موفقیتهای آنان نیز مطلع شده و همچنین نسبت به همه رشتهها شناخت خوبی پیدا کنند. خبر هر موفقیتی باعث افزایش روحیه مردم جامعه میشود.
او در خصوص اینکه آیا موفقیتهای ورزشی در سطح بین المللی میتواند بر اقتصاد گردشگری یک کشور نیز تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: صددرصد میتواند بر روی همه موضوعات تاثیرگذار باشد. وقتی که جوانان یک کشور چه در رشتههای ورزشی یا علمی در سطح بین المللی موفقیتی به دست میآورند یعنی اسم جامعه ایران را در جهان مطرح میکنند و به نوعی فرهنگ و زیباییهای کشور را به جهانیان معرفی میکنند و حتی میتواند گردشگران را با یک کشور آشنا کند تا از آن بازدید کنند. با وجود اینترنت همه مردم جهان به رسانههای همه کشورها دسترسی دارند و این موضوع میتواند خیلی در انعکاس خبرهای پیشرفتهای یک کشور نقش ایفا کند.
رضا خسروی سردبیر سرویس ورزشی خبرگزاری مهر در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص پوشش کم برخی رسانهها از موفقیتهای ورزشی کشورمان گفت: این موضوع در خصوص همه رسانههای کشور صدق نمیکند و هر رسانهای سیاستهای مجزای خود را دارد و براساس آن به پوشش رویدادها میپردازند. برای مثال یک رسانه سیاستش پوشش کامل مسابقات فوتبال است و براساس آن کار میکند.
او ادامه داد: رسانههای فراگیر کشور به اندازه کافی به تمامی رویدادهای ورزشی کشور میپردازند، اما این پرسش همیشه مطرح است که آیا فدراسیونهای ورزشی یا خود رسانهها باید نمایندهای را برای پوشش رویدادهای ورزشی اعزام کنند یا نه. بسیاری از فدراسیونها با توجه به نوع و اهمیت مسابقات چندین نفر از خبرنگاران رسانهها را همراه با تیم ورزشی به مسابقات اعزام میکنند تا رسانهها عملکرد ورزشکاران را به خوبی پوشش دهند و منعکس کنند. البته در این بین نقش روابط عمومی فدراسیونها نیز بسیار مهم است و آنها باید در طول سال رابطه خوبی با رسانهها برقرار کنند و نباید فقط در طول مسابقات به دنبال ارتباط با رسانهها باشند تا به خوبی مسابقات پوشش داده شود.
خسروی در خصوص اینکه آیا میزان پرداخت برخی از رسانهها به فوتبال و حواشی آن بیش از حد نیست؟ بیان کرد: فوتبال از سایر ورزشها جداست و در ایران و چه جهان این رشته بیشترین میزان علاقمند را دارد و به همین دلیل بیشتر رسانه خبرهای فوتبالی را بیشتر منعکس میکنند و برخی از رسانهها نیز به دنبال بازدید بیشتر هستند و به همین دلیل اخبار زرد فوتبال را منتشر میکنند. کشتی که ورزشی پرطرفدار در کشورمان محسوب میشود مسابقات لیگ این رشته در چند هفته برگزار میشود، اما مسابقات لیگ برتر فوتبال در ۳۰ هفته برگزار میشود و نشستهای خبری پیش و بعد از بازی خود بازی همه اینها سوژههای خبری هستند و مخاطبان این خبرها را دنبال میکنند و به همین دلیل فوتبال رشتهای متفاوت با سایر رشتهها است.
او در خصوص اینکه پوشش بعضی از رشتههای کم مخاطب چقدر میتواند به مخاطبان آن رشته اضافه کند، گفت: برای مثال غنچه و شکوفه برای رشد نیاز به آب دارند و رشتههای ورزشی و رسانهها نیز مکمل همدیگر هستند و هرچقدر این رابطه خوب باشد میتواند به شکوفایی آن رشته کمک کند، اما اگر رابطه خوبی وجود نداشته باشد مثل غنچه و شکوفهای که به آن آب داده نشده است پژمرده خواهد شد به همین دلیل رسانهها نقش بسیار مهمی در افزایش مخاطبان یک رشته ورزشی دارند و مدیران فدراسیونها باید سعی کنند رابطه خوبی با رسانهها برقرار کنند.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰