تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 آذر 1403 - 13:22
کد خبر : 123507

رفع بی‌عدالتی آموزشی با مشارکت مردم و بهبود روش‌های تدریس/ ضرورت رفع بی عدالتی آموزشی

رفع بی‌عدالتی آموزشی با مشارکت مردم و بهبود روش‌های تدریس/ ضرورت رفع بی عدالتی آموزشی

به گزارش زیرنویس،  مسعود پزشکیان  روز پنجشنبه، هشتم آذرماه، در دیدار جمعی از اعضای جامعه پزشکان در فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه در رابطه با ساخت فضاهای آموزشی جلساتی با وزیر آموزش و پرورش داشته‌ایم، گفت: براساس تجربه‌ای که در گذشته در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استفاده از مشارکت های مردمی

به گزارش زیرنویس،  مسعود پزشکیان  روز پنجشنبه، هشتم آذرماه، در دیدار جمعی از اعضای جامعه پزشکان در فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه در رابطه با ساخت فضاهای آموزشی جلساتی با وزیر آموزش و پرورش داشته‌ایم، گفت: براساس تجربه‌ای که در گذشته در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استفاده از مشارکت های مردمی برای ساخت خانه های بهداشت داریم، مصمم هستیم تمامی فضاهای آموزشی مورد نیاز مدارس در نقاط مختلف کشور را نیز در مدت یک سال با همراهی و یاری مردم بسازیم، اگر به مردم اعتماد کنیم و مردم هم به ما اعتماد داشته باشند حتما کمک خواهند کرد.

وی تصریح کرد: اینکه می‌گویم مدارس را خواهیم ساخت، من نمی‌سازم، من پول ندارم. [منابع این کار از طریق مشارکت مردمی تأمین خواهد شد]، اما اگر مردم را داشته باشم هر کاری می توانم انجام دهم. اگر من به مردم اعتماد کنم، مردم هم به من اعتماد کنند که راست می‌گویم و نمی خواهم سر آنها کلاه بگذارم حتما به ما کمک می‌کنند. باید با مردم باشیم. مقام معظم رهبری فرمودند «جهش تولید با مشارکت مردم»، نمی شود که از مردم حرف بزنیم و با مردم نباشیم. تلاش خواهیم کرد که به درد مردم و نیازمندی‌های مردم پاسخ دهیم. مشکلات‌مان را هم بگوئیم و دست به دست هم دهیم و مشکلات را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه درمورد این موضوع دوشنبه در جلسه با استانداران رایزنی های لازم به عمل خواهد آمد، تصریح کرد: علاوه بر فضا موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد نوع آموزش در مدارس است، بنابراین ساخت فضا باید با نوع آموزش هم‌خوانی داشته باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه برون‌داد روش‌های آموزشی فعلی همین چیزی است که می بینیم، تأکید کرد: اگر بخواهیم روش‌های آموزش را به نحوی تغییر دهیم که دانش‌آموزان بتوانند فعالیت تیمی داشته و قادر به حل مسأله باشند و ساختاری و سیستماتیک فکر کنند، به طور طبیعی نوع فضاهای آموزشی و نوع ابزار و تجهیزات آموزشی باید متفاوت باشد.

پزشکیان یادآورشد: در این رابطه در حال برنامه‌ریزی هستیم و از دانشگاه‌ها می خواهیم به ما ایده بدهند که نوع ساختار و نقشه داخلی این فضاها به چه شکلی باید باشد.

باید برای رفع بی عدالتی آموزشی در کشور تلاش کنیم 

رئیس‌جمهور در ادامه با تاکید بر ضرورت رفع بی عدالتی آموزشی در مدارس دولتی و غیردولتی ادامه داد: برای این منظور باید هم روش ها را استخراج کنند، هم اینکه روی کارگاه‌های آموزشی برای معلمان کار شود. با استفاده از فضای مجازی و شبکه شاد می توانیم کاری کنیم افرادی که در دورافتاده ترین نقاط این کشور در مدارس هستند از روش آموزشی بهترین استاد کشور بهره ببرند. بر این اساس می توان طرح های درسی را تدوین کرد و این طرح های درسی را به صورت شبکه ای در تمام مدارس عملیاتی کرد و درنتیجه کیفیت آموزش و روش های آموزش را اصلاح کرد. 

وی افزود: اینکه منابع مورد نیاز چگونه باید تأمین شود و مردم را مشارکت بدهیم بحث مفصلی است، اما الان که در دولت هستیم بر اساس تجربه ای که داریم خیلی راحت می توانیم روابط بین بخشی را شکل دهیم، الان کافی است ساختار را شکل دهیم. خیلی از این مسائل علمی و آموزشی را می توان در همان شبکه ساری و جاری کرد، اصلا  نیاز نیست ساختار جدیدی شکل بدهیم. 

رئیس جمهور گفت: قبلا می‌گفتند کلاس‌های ۴۰-۴۵ نفره چیز بدی است، اما در یک نگاه اتفاقا خوب است و ما می‌توانیم دانش‌آموزان را به گروه‌های ۱۰ نفره تقسیم کنیم که با هم یک تیم باشند و قبل از اینکه به کلاس بیایند با هم درس بخوانند و بحث کنند و بعد در کلاس ارائه بدهند. بعنی اصلا دانش آموز خودش بشود مرکز آموزش، به جای اینکه معلم مرکز آموزش باشد.

رئیس‌جمهور همچنین در این دیدار با بیان اینکه در زمینه بهداشت و درمان، به جای این که یک عده کاری را برای ما انجام دهند، خودِ فرهنگستان علوم پزشکی باید کار را انجام داده و تصمیم بگیرد، گفت: فکر،‌ اندیشه و تجربه فرهنگستان علوم بسیار بهتر و بالاتر از افرادی است که بخواهند از خارج از فرهنگستان تصمیم‌گیری کنند.

پزشکیان تاکید کرد: به منظور استفاده از ظرفیت فرهنگستان‌ها، بدنه کارشناس‌ها به آن‌جا منتقل می‌شوند تا در پیشبرد امور تاثیرگذار باشند.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت موضوع سلامت مردم در جامعه، گفت: در این زمینه جلسات متعددی با وزارت بهداشت داشته ایم. معتقدم اگر بر اساس قانون عمل شود، بهداشت و درمان سهم خودش را خواهد داشت. وزارت بهداشت و درمان باید موارد قانونی را مشخص و شفاف کنند تا در جلسه‌ای از معاونت برنامه و بودجه بخواهیم آنچه را از نظر قانونی باید اجرا شود، اجرایی کنند تا بتوانیم منابع لازم را تخصیص دهیم. 

پزشکیان گفت: بحث بعدی این است که در وزارت بهداشت و درمان چگونه کار کنیم و سطح‌بندی ارجاع و نگرانی‌هایی که درمورد مکانیسم پرداخت تخصیص فردی وجود دارد را اصلاح کنیم. این دست خودمان است و باید با وزارت بهداشت در این زمینه جلسه بگذاریم. 

رئیس جمهور با اشاره به مباحث مطره شده در این نشست درمورد روانپزشکی و بهداشت دهان و دندان، گفت: هر نگرانی که وجود دارد می تواند در بسته ای که در شبکه تعریف می‌کنیم جا بگیرد و فرهنگستان هم می تواند در این زمینه برای حل مشکل و ارائه راهکار مناسب به ما کمک کند.

اهالی علم و دانش و متخصصان برای رفع مشکلات راهکار ارائه دهند

پزشکیان درخصوص اهمیت نقش فرهنگستان علوم پزشکی تأکید کرد: لایحه ها و طرح‌های مورد بحث در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید حتما از مجرای فرهنگستان علوم پزشکی مطرح شود و گروه دیگری در بهداشت و درمان نمی‌تواند طرح ارائه کند. طرح ها ابتدا بایستی در فرهنگستان بررسی شده و سپس به صحن جلسه بیاید.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات کشور کسانی که علم و تخصص دارند باید راه حل ارائه دهند،گفت:خیلی از افرادی که پست گرفته‌اند در واقع کارشناس نیستند و با توصیه یک نفر دیگر شده‌اند کارشناس و مدیرکل! به همین خاطر وقتی مطلب را برای حل مشکل به آنها ارجاع می دهیم به جایی نمی رسد و یا طرح‌هایی بیرون می‌آید که شرایط را بدتر می‌کند. 

پزشکیان افزود: نمی شود ۴۵ سال از انقلاب گذشته باشد و وضعیت مشکلات کشور روز به روز بدتر شده باشد، اگر راه درست را انتخاب کرده بودیم و راه را درست رفته بودیم الان در این نقطه نبودیم. حتما کار در جایی اشکال دارد، اگر بتوانیم از کارشناسان، راه درست را بگیریم و امور را به آنهایی که می توانند به درستی اجرا کنند، واگذار کنیم، نباید مشکل داشته باشیم. ما در اداره کشور به دنبال افکار سیاسی و جناحی نیستیم. 

رئیس‌جمهور با بیان فرازی از توصیه های حضرت علی (ع) در نامه‌اش به مالک اشتر، گفت: ایشان می فرمایند خطاهای ما اسب وحشی است و کسی که بدون تصمیم درست حرکت می کند مثل این است که سوار یک اسب وحشی شده و افسار دستش نیست، در نتیجه در آتش فرو می‌افتد. تقوا اسب رامی است که سوار خود را  به بهشت می‌برد.

اگر نتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم، مقصریم 

پزشکیان تاکید کرد: ان اکرمکم عندالله اتقکم؛ تقوی یعنی حرکت بدون خطا، اگر من حرف درست را پذیرفتم یعنی تقوی دارم. ممکن است من نماز شب هم بخوانم و خیلی حزب‌اللهی هم باشم، اما وقتی بیماری را عمل می‌کنم درست این کار را انجام ندهم، اما فرد دیگری که شاید نماز شب هم نخواهد اما در عمل بیمار بهتر از من عمل کند، او متقی تر از من است. 

وی افزود: هر کس در جایی که هست اگر حرکت بدون خطا کند و برای خدمت به مردم در اقتصاد، صنعت، کشاورزی بتواند کاری کند که بدون خطا مشکل مردم را حل کند او متقی‌تر است. من نماز می خوانم که متقی شوم، قرار نیست وقتی کاری را بلد نیستم انجام دهم که اشتباه کنم، اگر خطا کردم یعنی نمازم را هم درست نخوانده‌ام. برای اینکه آن نماز باید من را به نحوی بسازد که به کسی آسیب نزنم. در نتیجه ما به دنبال این هستیم که حرف درست را پیدا کنیم و درست اجرا کنیم. ما اگر نتوانیم مشکل مردم را حل کنیم مقصریم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: اگر این چشم انداز در مقابل ما مدیران قرار بگیرد دنبال بهترین راه حرکت می کنم. این چیزی است که اساتید دانشگاه می توانند به ما کمک کنند. 

پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخاب استانداران جدید استان های کشور، اظهار داشت: تقریبا همه استانداران مشخص شده‌اند؛ روز دوشنبه قرار است در جلسه ای با حضور همه استانداران کشور یک دستور العمل به آنها بدهیم و انتظارات دولت را برایشان مشخص کنیم. 

منبع خبر: رکنـا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

advanced-floating-content-close-btn