تاریخ انتشار : یکشنبه 4 آذر 1403 - 11:25
کد خبر : 120249

واکنش عجیب یک مسئول به گرانی خودرو؛ گران نشده!

واکنش عجیب یک مسئول به گرانی خودرو؛ گران نشده!

 رئیس انجمن قطعه‌سازان معتقد است نرخ‌گذاری کنونی برای خودرو، گرانی نیست و این محصول صرفاً اندکی به قیمت واقعی خود نزدیک شده است! محمدرضا نجفی منش با بیان اینکه گران‌شدن خودرو عبارتی غلط است، افزود: تولید در کارخانه با زیان اتفاق می‌افتد و نرخ خودرو با قیمت تعیین شده در بازار متفاوت است. بحث بر

 رئیس انجمن قطعه‌سازان معتقد است نرخ‌گذاری کنونی برای خودرو، گرانی نیست و این محصول صرفاً اندکی به قیمت واقعی خود نزدیک شده است!

واکنش عجیب یک مسئول به گرانی خودرو؛ گران نشده!

محمدرضا نجفی منش با بیان اینکه گران‌شدن خودرو عبارتی غلط است، افزود: تولید در کارخانه با زیان اتفاق می‌افتد و نرخ خودرو با قیمت تعیین شده در بازار متفاوت است. بحث بر سر قیمت بازار نیست؛ ولی اگر وضع تولید درست شود، قیمت بازار هم کاهش می‌یابد.

 وی با اعتقاد بر این که صنعت خودرو در حال سرکوب‌شدن است، افزود: قیمت تمام شده خودروسازی‌ها ۱۰ تومان است؛ ولی ما اصرار داریم محصول نهایی ۵ تومان به فروش برسد و دلیل این کار را هم نمی‌دانم!

 نجفی منش افزود: بسیاری مقامات فشار می‌آورند که راهکار ما تولید است؛ ولی عده‌ای درست با تولید تقابل دارند. بحث کنونی هم تقابل با تولید است. قیمت خودرو را پایین نگه داشته بودند و هنوز هم فقط اندکی این رقم را بالا آوردند که به نظر ما کاچی به از هیچی است.

رئیس انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه قیمت در بازار تعیین می‌شود و نرخ خودرو از سوی نهادی تعیین نمی‌شود، افزود: همه اقلام گران شده ولی قیمت خودرو طی دو سال تغییری نداشته است.

 نجفی منش در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو ادامه داد: اگر قیمت خودرو در بازار افزایش یابد، قابل‌بحث است؛ ولی هم اینک یک رانت به وجود آمده که مساوی با ۵۰۰ همت است و شامل اختلاف قیمت کارخانه و بازار است. اکثر کسانی که برای خرید خودرو صف می‌کشند، به‌واقع به محصول نیاز ندارند و صرفاً می‌خواهند خودرویی را خریداری کرده و در بازار بفروشند.

خودرو را از مرگ نجات دادیم!؟

 همچنین اسماعیل شجاعی – دبیر سابق اتحادیه واردکنندگان خودرو و کارشناس اقتصاد خودرو – اظهارنظر کرد: وقتی درباره گران‌شدن صحبت می‌کنیم، یعنی نرخ تعیینی از قیمت متعادل بیشتر است. ولی مشکل ما در صنعت خودرو این نیست؛ بلکه گرفتار سیستم حکمرانی پر مداخله در اقتصاد هستیم. تا زمانی که نحوه دخالت‌های بیجا، غیرکارشناسی و رانت‌جویانه در سیستم اقتصاد و خاصه در خودرو برقرار است، از این وضعیت نجات پیدا نمی‌کنیم.

 شجاعی افزود: امروز قطعه‌ساز، خودروساز و مردم ناراضی هستند و صرفاً دلال‌ها راضی هستند. در حالی‌که حکمرانی در بخش خودرو فقط برای دلال‌ها کار می‌کند و وقتی سامانه یکپارچه خودرو را طراحی کردیم، در فروش و هم تولید دخالت صورت گرفت.

 دبیر سابق اتحادیه واردکنندگان خودرو اشکال دیگر را متوجه رسانه‌ها دانست و افزود: ما خودروساز را حلبی‌ساز می‌دانیم؛ ولی دولت مصون از انتقادات است. بنابراین مردم باید به یاد داشته باشند شعار سال بر اساس جهش تولید است؛ ولی مجلس یک‌قدم برای رفع موانع تولید برنداشته است. پس بحث بر سرگرانی خودرو صحت ندارد و صنعت خودرویی که در حال نابودی بود، قدری با تزریق مالی روبه‌رو شده تا به مرگ کشیده نشود.

ایسنا

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

advanced-floating-content-close-btn