به گزارش زیرنویس از اصفهان؛ محمدرضا مصلحی بیان داشت: در مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان اعتقاد بر این است که برای بهبود خدمت‌رسانی به مردم، باید ابتدا نگرش به ارائه خدمت تغییر یابد. مدل‌های سنتی آموزشی پاسخگوی نیاز امروز کشور نیست و بایستی همگام با فناوری های روز دنیا، گام برداشت. در نظام‌های موفق […]

به گزارش زیرنویس از اصفهان؛ محمدرضا مصلحی بیان داشت: در مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان اعتقاد بر این است که برای بهبود خدمت‌رسانی به مردم، باید ابتدا نگرش به ارائه خدمت تغییر یابد. مدل‌های سنتی آموزشی پاسخگوی نیاز امروز کشور نیست و بایستی همگام با فناوری های روز دنیا، گام برداشت.

در نظام‌های موفق آموزشی دنیا، دولت نمی‌تواند مجری آموزش باشد

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان ادامه داد: اعتقاد بر این است که در نظام‌های موفق آموزشی دنیا، دولت نمی‌تواند مجری آموزش باشد؛ چراکه در رشته مهارتی با توجه به تغییرات به روز و شدید تکنولوژی در صنعت، دولت نمی‌تواند آخرین تکنولوژی را به کارگاه‌ها بیاورد.

وی تصریح کرد: ارتباط بسیار قوی با صنایع و صنوف در دستور کار فنی و حرفه‌ای بوده و اعتقاد بر این است که باید در امر آموزش بخش خصوصی نیز با صاحبان صنایع و صنف ارتباط بگیرند. ارتباط صحیح واقعی و دو سویه با صنعت، موجب می‌شود نیاز واقعی صنعت گرفته شود و با شناخت صحیح از نیاز بازار کار، برنامه‌ریزی انجام می‌شود و درپی این موارد آموزش ارائه شده اثرگذار باشد.

مصلحی اضافه کرد: در همین راستا طرح آموزش دوگانه و طرح صلاحیت حرفه‌ای وجود دارد، برای افراد جویای کار، نظام آموزشی دوگانه پیشنهاد می‌شود که ۳۰ درصد آموزش در محیط کارگاهی و مابقی در محیط واقعی کار بوده است. بنابر ارتباط اولیه انجام شده، در ابتدا شغل موردنظر شناسایی می‌شود و شغل مذکور به روش سفارش‌محور، دو سوم آموزش در داخل بنگاهی که قرار است فرد به کار گرفته شود، ارائه می‌شود.

مهارت‌آموزی در محیط واقعی مورد تاکید است

محمدرضا مصلحی ادامه داد: از سایر طرح‌های در دستور کار، مهارت‌آموزی در محیط واقعی بوده و اعتقاد بر این است که اگر همه آموزش‌ها در آموزش دوگانه جای نگیرد، از این طرح استفاده می‌شود. در این طرح دوره‌ها سعی بر این است که بخشی از این طرح در محیط کار واقعی برای فرد تحت عنوان کارآموز اجرا شود تا ضعف تجهیزات در کارگاه‌ها پوشش داده شود، فردی که در کارگاه واقعی قرار می‌گیرد، مجبور به یاد گرفتن ارتباط‌های نرم نظیر فن بیان و مذاکره نیز هست.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان اظهار کرد: در اصفهان طی سالهای گذشته با همکاری شهرک عملی تحقیقاتی، واژه‌ای تحت عنوان «مهارت بنیان» تعریف شده است. بیشتر افراد حاضر در شرکت‌های دانش‌بنیان دارای علم هستند اما برای انجام کار مهارت لازم را ندارند، ارتباط فنی و حرفه‌ای طی سال جاری با این افراد بسیار قوی‌تر شده است و تعدادی از نخبگان مهارتی به نخبگان عملی وصل می‌شوند و شرکت‌های دانش‌بنیان با افراد مهارت بنیان می‌توانند شرکت‌های دانش‌بنیان مهارتی خوبی را تشکیل دهند تا شاهد اتفاقات بسیار خوبی باشیم.

منبع خبر: رکنـا