یک کارشناس مدیریت هوشمند رسانه گفت: ما باید یک الگوی مدیریت هوشمند برای پخش تلویزیون طراحی کنیم که عواملی مانند ترتیب پخش برنامهها را بهینهسازی کند. نشست بررسی الگوی مدیریت هوشمند پخش رسانه (تلویزیون) با همت اداره کل پژوهش سیما برگزار شد، در ابتدای این نشست علیرضا توحیدی در خصوص مدیریت پخش رسانه (تلویزیون) با اشاره […]
یک کارشناس مدیریت هوشمند رسانه گفت: ما باید یک الگوی مدیریت هوشمند برای پخش تلویزیون طراحی کنیم که عواملی مانند ترتیب پخش برنامهها را بهینهسازی کند.
نشست بررسی الگوی مدیریت هوشمند پخش رسانه (تلویزیون) با همت اداره کل پژوهش سیما برگزار شد، در ابتدای این نشست علیرضا توحیدی در خصوص مدیریت پخش رسانه (تلویزیون) با اشاره به چالش های موجود در این خصوص گفت: رویکردهای هوشمندانه و بهینه، مدیریت محتوا و پردازش زمان برنامهها نیازمند تلاش و بررسی بسیار است. مسائل و نگرانی های پخش، نشانه های هشدار دهنده ای هستند که باید به آنها واکنش نشان داد. از جمله این موارد می توان به انبوهی داده و عدم استفاده بهینه، استفاده از حالتهای تکراری و اتلاف زمان در هنگام حوادث غیرمترقبه اشاره کرد.
کارشناس مدیریت هوشمند رسانه ادامه داد: ما باید یک الگوی مدیریت هوشمند برای پخش تلویزیون طراحی کنیم که عواملی مانند ترتیب پخش برنامهها، نیازهای بینندگان و محتواهای مورد علاقه را بهینهسازی کند. البته در این طراحی می توان از هوش مصنوعی در مواقعی همچون زمانبندی در مدیریت داده ها، استفاده بهینه از دادهها، افزایش سود و تصمیمگیری درست در شرایط پرتنش استفاده کرد؛ همچنین باید به این نکته توجه داشت که بهینهسازی پخش، نیازمند درک عمیق از فناوری، پیشبینی و تکنیکهایی است که با افزایش محصولات و کانالهای پخش اهمیت بیشتری مییابد.
توحیدی تصریح کرد: استفاده از هوش مصنوعی در رسانه می تواند تلویزیون را در شرایط خاص اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کمک کند و یافتهها نشان می دهد که شاخصهای مهم مدیریت پخش در فاکتورهایی همچون مؤلفه تنظیم دادهها، زمان، محتوا، توزیع و پخش، ارتباط با مخاطبان، الگوریتم توصیهگر برنامه و برنامهریزی خودکار، پشتیبانی از تصمیمگیری، سازماندهی و ارتباطات هوشمند، نظارت و ارزیابی، بازاریابی و تبلیغات هوشمند خلاصه می شود و البته پرواضح است که برنامهریزی پخش با سازگاری برنامههای همجوار، درخواست مخاطبان تلویزیونی، میزان تماشای برنامه قبلی و نوع برنامههای رقیب مرتبط است.
وی ادامه داد: مدیریت پخش به برنامه ریزی، تصمیم گیری چند هدف، تصمیم گیری چند شاخصه و تخصیص منابع احتیاج دارد. همچنین در مراحل فرآیند تصمیم گیری به شناخت مسائل؛ راه حلهای سریع؛ انتخاب بهترین گزینه؛ ارزیابی، نظارت، اصلاح و پیگیری بازخوردها نیاز خواهد بود.
وی افزود: ما برای برخورداری از مدیریت هوشمند پخش، باید فرآیندهای استراتژیک و تاکتیکی در پخش را بهینه سازی کنیم و استفاده از سیستم فیزیکی ـ سایبری در پخش و توسعه از یک سیستم پخش معمولی به یک سیستم هوشمند را مدنظر قرار دهیم. همچنین استفاده از رویکردهای یادگیری در زمینه های نظارت بر وضعیت و تقویت پیش بینی پخش نیز مهم است.
این کارشناس رسانه در ادامه با اشاره به بهبود فرآیندهای تصمیم گیری خودکار اظهار داشت: بهبودی این بخش نیازمند سیستم های پشتیبانی و تصمیم ترکیبی پخش است و در واقع فرآیندهای عملیاتی با استفاده از فناوری های AI، ML و DL انجام می گیرد. از سویی دیگر در جدول پخش نیز بهرهگیری از تکنولوژیهای نوینی مانند هوش مصنوعی، الگوریتمهای بازیابی اطلاعات و تحلیل دادهها، سیستمهای پیشگیری از نقص داده و روشهای یادگیری ماشینی، میتواند در بهبود مدیریت پخش تلویزیون و ارائه الگو بهینه مؤثر باشد.
توحیدی مدیریت هوشمند رسانه در خصوص الگوریتم های بهینه سازی جدول پخش نیز گفت: استفاده از الگوریتمها و هوش مصنوعی برای پیشبینی تقاضای برنامههای رسانه مفید است و در بهرهگیری از الگوریتمها، زمانبندی برنامهها بهینه میشوند و مانع از ایجاد تداخل میان برنامهها میشود.
وی اضافه کرد: الگوریتمهای یادگیری تقویتی، یادگیری نظارتشده و کاهش بُعد نیز در بهینهسازی جدول پخش و تنظیم برنامهها نقش دارند. وی در پایان سخنانش اذعان داشت: سامانه هوشمند نیز میتواند محتواهای مختلف را بر اساس تاریخ و زمان ارائه دهد؛ به این صورت که سامانه هوشمند با تحلیل عادات مشاهده و اطلاعات مخاطبان، میتواند محتواهای مشابهی که به احتمال زیاد منجر به جذب مخاطب میشود را پیشنهاد دهد و با توجه به محتواهایی که مخاطب پیشتر آنها را مشاهده کرده است، میتواند محتواهای مشابه یا مرتبط را توصیه کند.