طرح جنجالی تخصیص بنزین/ تخصیص بنزین به کد ملی

طرح جنجالی تخصیص بنزین/ تخصیص بنزین به کد ملی

بازدید:۳

صد آنلاین | تخصیص بنزین بر اساس کد ملی؛ راهی برای کاهش واردات یا فاجعه‌ای تازه در مصرف سوخت؟

به گزارش صد آنلاین، امیر حیات مقدم، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از طرح جدید تخصیص بنزین به هر کد ملی خبر داد و تأکید کرد که این طرح می‌تواند به کاهش واردات بنزین کمک کند.

 

 

وی در مورد ناترازی بنزین و ضرورت مدیریت آن برای حل مشکلات بودجه سال ۱۴۰۴ اظهار داشت: «دولت باید به دنبال راهکارهایی باشد که بتواند بودجه را بدون ناترازی به مجلس ارائه کند. یکی از این راهکارها، تخصیص بنزین بر اساس کد ملی است که نیازمند بررسی‌های کارشناسی دقیق است.»

 

 

آیا این طرح می‌تواند نجات‌بخش باشد؟

حیات مقدم گفت: «اگر این طرح به‌درستی اجرا شود و توانایی کاهش واردات بنزین را داشته باشد، ما از آن حمایت خواهیم کرد. با تغییر شیوه تخصیص بنزین از خودرو به کد ملی، انتظار داریم که مصرف بنزین کاهش یابد. اما باید به این نکته توجه کرد که تخصیص بنزین به همه افراد دارای کد ملی، می‌تواند منجر به افزایش مصرف سوخت شود، چراکه حتی افراد فاقد خودرو نیز سهمیه خواهند داشت.»

 

 

چالش‌های پیش‌روی تخصیص بنزین به کد ملی

وی همچنین به چالش‌های این طرح اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر، تعداد زیادی از افراد دارای کد ملی در کشور وجود دارند که خودرو ندارند. این موضوع باید با دقت بررسی شود تا از سوءاستفاده از سهمیه بنزین جلوگیری گردد.»

 

 

حیات مقدم همچنین به تأثیر اتباع خارجی بر مصرف بنزین اشاره کرد و افزود: «تعداد زیادی از اتباع افغان در کشور داریم که از سهمیه بنزین استفاده می‌کنند. این نکته نیز باید در بررسی‌های کارشناسی مد نظر قرار گیرد.»

 

 

آیا شفافیت در تخصیص بنزین ممکن است؟

این نماینده مجلس مزایای طرح تخصیص بنزین به کد ملی را بررسی کرد و گفت: «یکی از مزایای این طرح، افزایش شفافیت در تخصیص و مصرف بنزین خواهد بود. با مشخص شدن سهمیه هر فرد، امکان رصد دقیق‌تری از مصرف سوخت فراهم خواهد شد و این می‌تواند به مدیریت بهتر منابع سوختی کشور کمک کند.»

 

 

ضرورت بررسی و نظارت برای اجرای موفقیت‌آمیز

حیات مقدم در پایان با تأکید بر لزوم کار کارشناسی دقیق برای اجرای این طرح، بیان کرد: «این طرح نیازمند بررسی‌های دقیق آماری و نظارتی است. ما باید بدانیم که چه تعداد خودرو در کشور وجود دارد و چگونه می‌توان مصرف بنزین را کنترل کرد. در غیر این صورت، این طرح ممکن است به نتایج معکوس منجر شود و مصرف سوخت در کشور افزایش یابد.»

 

 

وی در خاتمه تأکید کرد: «مجلس و دولت باید با همکاری نزدیک به راهکارهایی دست یابند که نه‌تنها واردات بنزین را کاهش دهند، بلکه هزینه‌های اضافی ناشی از مصرف بی‌رویه سوخت را نیز کاهش دهند و از ناترازی بودجه کشور رهایی یابند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn