عامه مردم، بارداری در سن بالا را خطرناک می‌دانند، اما نتایج تازه‌ترین پژوهش مرکز ملی سلامت آمریکا می‌گوید برای طول عمر بیشتر در سن بالا بچه‌دار شوید. در اروپا و آمریکا به فرزندانی که از مادران زیر ۱۹ سال یا بالای ۴۳ سال به دنیا می‌آیند «گلدن بیبی» یعنی فرزند طلایی می‌گویند. «فرزند طلایی» رویکرد […]

راز طول عمر زنان مشخص شد

عامه مردم، بارداری در سن بالا را خطرناک می‌دانند، اما نتایج تازه‌ترین پژوهش مرکز ملی سلامت آمریکا می‌گوید برای طول عمر بیشتر در سن بالا بچه‌دار شوید.

در اروپا و آمریکا به فرزندانی که از مادران زیر ۱۹ سال یا بالای ۴۳ سال به دنیا می‌آیند «گلدن بیبی» یعنی فرزند طلایی می‌گویند. «فرزند طلایی» رویکرد جمعیتی بین‌المللی است که کشور‌های جهان برای افزایش فرزندآوری در پیش گرفته‌اند. نتایج تازه‌ترین پژوهش انجام شده توسط مرکز ملی سلامت آمریکا نشان می‌دهد که احتمال طول عمر زنانی که آخرین فرزندشان را بالای ۳۳ سال به دنیا آورده‌اند دوبرابر بیشتر از زنانی است که آخرین فرزند آنها قبل از ۲۹ سالگی به دنیا آمده است. ( این در حالی است که بر اساس باور‌های نادرست در کشور ما رده سنی ۲۵ تا ۳۵ سال به‌عنوان بارداری ایمن معرفی می‌شود و کسانی که بالای ۳۵ سال تصمیم به بارداری داشته باشند به‌عنوان «های ریسک» یا با خطر بالا معرفی می‌شوند و در اغلب موارد این افراد را از فرزندآوری منصرف می‌کنند.

مطالعات دیگری که چند سال قبل در مجله یائسگی (Menopause) منتشر شده، نشان می‌دهد زنانی که در ۳۳ سالگی و یا دیرتر بچه‌دار می‌شوند، نشانگر‌های DNA طول عمرشان سه برابر بیشتر از دیگر زنانی است که در جوانی و پیش از سی‌سالگی باردار می‌شود.

راز طول عمر زنان مشخص شد

مطابق گزارش آماری، زایمان در انگلستان در سال ۲۰۱۰ بیش از ۲۰ درصد از زایمان‌های انجام شده مربوط به زنان بالای ۳۵ سال بوده است. بر اساس گزارش مرکز ملی سلامت آمریکا هم تعداد زنانی که بعد از ۴۰ و ۵۰ سالگی بچه‌دار می‌شوند افزایش‌یافته، طوری که در سال ۲۰۱۰، ۲۹۷ هزار و ۷۳۹ مادر در سنین ۴۰ تا ۴۴ سالگی بچه‌دار شدند. این رقم نسبت به سال ۲۰۰۰ حدود دوبرابر است.

در سال‌های اخیر در اغلب کشور‌ها به دلایلی از جمله افزایش طول عمر زنان، ادامه تحصیلات دانشگاهی، انگیزه اشتغال مفید و استقلال اقتصادی، ازدواج و فرزندآوری نسبت به گذشته در سنین بالاتری انجام می‌شود و بارداری زنان بعد از ۴۰ یا ۴۵ سال یک پدیده عادی است.

متخصص زنان و زایمان نازنین صفایی معتقد است شاید زنان در سن بالا باردار شوند، اما به دلیل سازوکار بدن زنان، نطفه تشکیل شده ممکن است نطفه قوی نباشد و به همین دلیل افرادی که در این سنین تصمیم به بارداری می‌گیرند بهتر است نکاتی را مدنظر قرار دهند، چون در سنین بالا، احتمال سقط‌جنین، تولد جنین مرده، زایمان زودرس بیشتر است. اما در مقابل متخصص زنان و غربالگری جنین مهناز تاج پور می‌گوید آمار‌هایی مانند کاهش مرگ مادران و نوزادان یا سن امید به زندگی در کشور نسبت به ۳۰ سال قبل روند افزایش قابل‌توجه داشته است. به همین دلیل در حال حاضر در فرزندآوری سن زیستی و روانی مهم‌تر از سن شناسنامه‌ای است. آمار‌ها هم موید این ادعا است. دختران ۴۰ سال به بالا در ۱۰ سال گذشته بیش از پنج هزار فرزند سالم به دنیا آورده‌اند.

راز طول عمر زنان مشخص شد

رئیس سابق سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره غلامعلی افروز معتقد است باید از ایجاد اضطراب و تعارض‌های روانی در داوطلبان ازدواج در سنین ۴۰ سالگی و بالاتر و زوج‌های علاقه‌مند به فرزندآوری در سنین ۴۰ یا ۴۵ سالگی خودداری کنند؛ چون احتمال فراوانی فرزندآوری با آسیب‌های جسمی و ذهنی در مادران بالای ۴۰ سال نه‌تن‌ها بیش‌تر از مادران جوان ۲۰ تا ۳۰ سال نیست، بلکه در بسیاری موارد به دلایلی که ذکر شد کمتر از مادران جوان‌تر و میانگین کل جامعه است. 

 

+