به گزارش “ورزش سه”، دیدار ایران و ازبکستان در شرایطی با تساوی بدون گل به پایان رسید که داور در دقیقه ۹۰ یک خطای پنالتی به سود ایران اعلام کرد ولی پس از بازبینی صحنه، نظر خود را تغییر داد. آناتولی سینیائف، داور سابق روسی در گفت‌وگو با وب‌سایت چمپیونات روسیه، به صحبت درخصوص سه […]

به گزارش “ورزش سه”، دیدار ایران و ازبکستان در شرایطی با تساوی بدون گل به پایان رسید که داور در دقیقه ۹۰ یک خطای پنالتی به سود ایران اعلام کرد ولی پس از بازبینی صحنه، نظر خود را تغییر داد.

آناتولی سینیائف، داور سابق روسی در گفت‌وگو با وب‌سایت چمپیونات روسیه، به صحبت درخصوص سه صحنه مهم این دیدار پرداخته است.

* اخراج حردانی:

  • – من با تصمیم داور موافقم. بازیکن تیم ملی ایران به‌طرزی بسیار خطرناک برای توپ تلاش می‌کند و به پای رقیب ضربه می‌زند. او با قسمت زیرین کفش خود به پای تکیه‌گاه رقیب برخورد کرد. این نیز یک عامل مهم است. تمام معیارها نشان‌دهنده کارت قرمز هستند.

* مشکوک به پنالتی به روی علی‌جانوف:

  • – داور دلایلی برای اعلام پنالتی دارد، اما کافی نیست. بازیکن تیم ملی ایران سعی کرد برای توپ بازی کند و رقیبش را نمی‌دید و از این طریق با کمر او برخورد کرد. برای اعلام پنالتی، تنها قدرت ضربه اهمیت ندارد. اگر مدافع به صورت رقیب ضربه قوی بزند، دلیل کافی برای پنالتی وجود خواهد داشت. بازیکن تیم ملی ازبکستان این وضعیت را بزرگ کرده است.

* رد پنالتی ایران:

  • – این یک وضعیت بسیار جالب است. یوفا و فیفا در این زمینه یک رویکرد خاص برای مداخله VAR دارند و تفسیر دست نیز به‌صورت جداگانه بررسی می‌شود. در اروپا، در چنین مواردی احتمالاً پنالتی اعلام می‌شد. اما داوری کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) عمدتاً به فیفا وابسته است. در اینجا VAR به دلیل عدم توافق با تصمیم داور اصلی وارد عمل شد. در قوانین نوشته شده است که دست می‌تواند طول بدن را نه تنها در وضعیت طبیعی، بلکه در وضعیت غیرطبیعی نیز افزایش دهد. در این حالت، دست در حالت طبیعی طول بدن را افزایش داده است، به این معنی که دست بازیکن تیم ملی ازبکستان همسو با پای او حرکت کرده است. به همین دلیل دست او از شانه‌اش بالاتر نرفته و کشیده نشده است. در این شرایط دلایل کافی برای لغو پنالتی وجود دارد. اما در اروپا، VAR در چنین وضعیتی مداخله نمی‌کرد.

منبع