زیباسازی۱۲۰هزار واحد آموزشی کشور در آستانه آغاز سال تحصیلی/چاپ و توزیع ۱۵۰ میلیون جلد کتاب

حمید طریفی در گفت‌وگو با  زیرنویس، با بیان اینکه پروژه مهر هر ساله به منظور آماده‌سازی همه جانبه مدارس برای شروع سال تحصیلی به اجرا درمی‌آید گفت: این پروژه به مثابه بزرگ‌ترین پروژه زیربنایی، اجتماعی و فرهنگی کشور تلقی می‌شود که با محوریت وزارت آموزش و پرورش و رویکرد مدیریت آینده‌نگرانه ضمن برنامه‌ریزی عملیاتی، سازماندهی و هماهنگی امور و فرآیندهای مرتبط با بازگشایی و استقرار مدارس در سال تحصیلی جدید، طیف متنوعی از اقدامات و فعالیت‌ها را در سطح جامعه توسط سایر دستگاه‌ها می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه در پروژه مهر، وزارت آموزش و پرورش اقدامات و فعالیت‌های متنوعی انجام می‌دهد افزود: از جمله اقدامات ساخت، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی مورد نیاز، آماده‌سازی، تجهیز، زیباسازی و شاداب سازی بیش از ۱۲۰ هزار واحد آموزشی و پرورشی در سراسر کشور، امور مربوط به ثبت‌نام و کلاس‌بندی و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان و تکمیل فرآیندهای آموزشی مرتبط با سال تحصیلی جاری است.

معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امتحانات جبرانی، ثبت نمرات و تعیین تکلیف وضعیت دانش‌آموزان برای ارتقاء به پایه‌های بالاتر و به‌روزرسانی اطلاعات آن‌ها در سامانه‌های مربوطه برای حدود ۱۶ میلیون دانش آموز، سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان، چاپ و توزیع حدود ۱۵۰ میلیون جلد کتاب درسی، بسیج و آماده‌سازی و سازماندهی و توانمندسازی حدود یک میلیون نفر پرسنل وزارت آموزش و پرورش در سطح مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی و ادارات و واحدهای پشتیبان مدارس، تخصیص اعتبارات مورد نیاز مدارس جهت تامین ملزومات ضروری مدارس از دیگر برنامه‌های انجام شده وزارت آموزش و پرورش در این پروژه است.

طریفی با بیان اینکه علاوه بر اقدامات سخت افزاری مورد اشاره، حمایت و آماده‌سازی روحی و روانی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان برای شروع پر قدرت یک سال تحصیلی جدید و آماده‌سازی جو عمومی و اطمینان بخشی به آحاد جامعه برای آغاز آرام و امن سال تحصیلی و بازگشایی باشکوه مدارس از دیگر ابعاد بسیار مهم پروژه مهر است گفت: تحقق اهداف نرم افزاری پروژه مهر مستلزم تعامل و ارتباط موثر ارکان مدارس و مسئولان وزارت آموزش و پرورش در سطوح مختلف با دانش‌آموزان، خانواده‌ها، مدیران و معلمان مدارس است تا جو مطلوب مدارس برای شکل دادن به فصل جدیدی از زندگی تحصیلی دانش آموزان مهیا شود.

وی با بیان اینکه سطح کنشگری جامعه محلی و سایر دستگاه‌های زیرساختی و خدمت‌رسان و نهادهای عمومی در حمایت از وزارت آموزش و پرورش برای پشتیبانی و ساماندهی امور مدارس در آغاز سال تحصیلی در قالب پروژه مهر به عنوان یک پروژه ملی و فرابخشی، اهمیت دارد افزود: انتظار می‌رود دستگاه‌های مختلف این همکاری را با وزارتخانه داشته اشند.

معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در پروژه مهر شهرداری‌ها وظایف مختلفی برعهده دارند ادامه داد: سازماندهی و راهبری امور مربوط به سرویس مدارس و آماده‌سازی همه جانبه محیط اطراف مدارس و مراکز آموزشی و پرورش از جمله وظایف آنان است. همچنین مراکز بهداشتی و درمانی هم وظیفه واکسیناسیون دانش‌آموزان بدو ورود به دبستان و ارائه خدمات بهداشتی مورد نیاز دانش‌آموزان و مدارس را بر عهده دارند.

طریفی با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌های حمایتی و معاضدتی در حمایت از دانش‌آموزان نیازمند و لازم‌التوجه و جذب بازماندگان از تحصیل دارای تکالیف متعددی هستند گفت: دستگاه‌های زیرساختی همچون وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی در ساخت مدارس و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز مدارس نقش‌آفرین هستند، وزارت صنعت، معدن و تجارت در پشتیبانی از هنرستان‌ها و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز آن‌ها دارای تکالیفی‌اند، رسانه ملی و دیگر رسانه‌های گروهی و اجتماعی هم وظیفه آگاه سازی و تبیین امور مرتبط با آغاز سال تحصیلی را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های انتظامی در آستانه شروع سال تحصیلی در امور مربوط به تردد دانش آموزان و انضباط شهری نقش آفرینند افزود: همگی در کنار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته و در همکاری و تعامل نزدیک و هم افزا به بازگشایی موفق مدارس و شروع باشکوه سال تحصیلی کمک می کنند در این راستا فعال سازی و نقش آفرینی موثر شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها و شهرستان‌ها با محوریت استانداران و فرمانداران به عنوان روسای شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها و شهرستان‌های کشور و تقسیم کار میان دستگاه‌های محلی با توجه به فرصت باقی مانده تا بازگشایی مدارس بسیار کمک کننده خواهد بود.

معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه میزان هماهنگی و هم افزایی درون و بین بخشی و کیفیت اجرای پروژه مهر و دستیابی به اهداف آن تضمین کننده تحقق عدالت تربیتی و کیفیت آموزشی در طول یک سال تحصیلی است ادامه داد: دستیابی به بهره‌وری و کارایی و اثربخشی در استفاده از منابع و دارایی‌های آموزش و پرورش از سوی دیگر حائز اهمیت است.

طریفی با بیان اینکه عملکرد وزارت آموزش و پرورش در تامین بهنگام نیروی انسانی مورد نیاز در حوزه‌های آموزشی و پرورشی و تکمیل کادر مورد نیاز مدارس، سازماندهی و توزیع بهینه نیروهای انسانی و تخصیص معلمان به کلاس‌ها و پایه‌های تحصیلی موجود در هر مدرسه متناظر با ویژگی‌ها و اقتضائات دانش‌آموزان هر پایه تحصیلی اهمیت دارد افزود: افزایش انگیزه و کار آمادگی معلمان با توانمندسازی روان‌شناختی و ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای و مجهز کردن آن‌ها به دانش و مهارت لازم برای اجرای مطلوب برنامه‌های درسی از بدو شروع سال تحصیلی در تناسب با پایه تحصیلی خدمت خود علاوه بر تحقق اهداف بهره وری در استفاده از ظرفیت حدود یک میلیون نفر پرسنل وزارت آموزش و پرورش، دستیابی به کیفیت آموزشی و ارزش افزوده بیشتر در فرایندهای آموزشی، تعمیق یادگیری دانش آموزان و تحقق اهداف آموزشی در ساحت‌های مختلف تربیتی در طول سال تحصیلی را نیز تضمین می‌کند.

 

منبع خبر: رکنـا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn