نقشه راه پیامبر (ص) قرآن بود


حجت‌السلام الهی خراسانی گفت: نقشه راه پیامبر (ص) کتابی به نام قرآن بود.

حجت‌السلام و المسلمین محمد الهی خراسانی، سخنران مذهبی در سلسله صحبت‌های هفتگی خود با موضوع نقش تاریخی و تمدنی معصومین (ع) در برنامه «آفتاب شرقی» شبکه یک سیما گفت: دوران حضور معصومین (ع) به دو دوره کلی رسالت و امامت تقسیم می‌شود؛ چراکه در دوران رسالت پایه‌های تمدن توحیدی – وحیانی گذاشته می‌شود. اگرچه این دوران بیشتر از ۲۳ سال طول نکشید، ولی شاید تمام ۲۵۰ سال بعد آن، همان تداوم دوران ۲۳ ساله و تبیین دوران طلایی است. ما از آن دوران به عنوان دوران تاسیس تمدن توحیدی – وحیانی یاد می‌کنیم. بخشی از دوران رسالت پیامبر (ص) در مکه و بخشی از آن در مدینه بوده است. 

حجت‌السلام الهی خراسانی با بیان اینکه رسالت اصلی پیامبر (ص) در مکه شاکله‌سازی است، توضیح داد: یعنی پیامبر (ص) روی تک تک آدم‌ها کار می‌کرد و شاکله و شخصیت آدم‌ها را از نو می‌ساخت. پیامبر در مکه در حال فردسازی بود، شخصیت آدم‌ها را شکل می‌داد و این نیرویی بود برای شکل‌دهی جامعه‌ای در مدینهالنبی که ما از آن به عنوان دوران جامعه‌سازی پیامبر یاد می‌کنیم. بنابراین، دوران مکه دوران شاکله‌سازی در مقیاس فردی و دوران مدینه دوران جامعه‌سازی در مقیاس اجتماعی است. حال نقشه راه پیامبر (ص) کتابی به نام قرآن بود. وقتی به سوره‌های مکی نگاه می‌کنید می‌بینید آن سوره‌ها عمدتاً معطوف به بنیان‌های اعتقادی و نگرش‌های کلی مربوط به توحید و معاد است.

این سخنران مذهبی ادامه داد: وقتی به سراغ سوره‌های مدنی می‌روید می‌بینید آن سوره‌ها عمدتاً به ارزش‌های اخلاقی، نظام اخلاقی اسلام و نظام حقوقی و فقهی، احکام شرعی و … می‌پردازد. ما در دوران رسالت پیامبر (ص) در مدینه شاهد شکل‌گیری یک جامعه نوپایی هستیم که از آن می‌توانیم به عنوان الگوی اولیه و اصلی تمدن توحیدی یاد کنیم. در دوران ظهور با آمدن حضرت ولیعصر (عج) شاهد بسط تجربه‌های تاریخی مدینهالنبی پیامبر خواهیم بود. در واقع، امام زمان (عج) می‌خواهد آن الگو را در مقیاس کل جهان توسعه دهد. این در حالی است که پایه‌ها، چارچوب‌ها، ضوابط، الگو‌ها و جهت‌گیری‌ها همان است. رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: اگر کسی بخواهد با اسلام آشنا شود، باید به صورت میلی متری دوران زندگی پیامبر (ص) را مطالعه کند. یعنی حوادث، تصمیمات پیامبر (ص)، راهبرد‌ها و نوع برخورد ایشان مهم است.

به گفته وی، نباید تصور کرد که کار پیامبر (ص) به تجربه تاریخی و جغرافیایی مدینهالنبی محدود ماند. شما می‌بینید پیامبر (ص) در سال‌های آخر با سران تمدن‌های بزرگ آن زمان نامه‌نگاری می‌کرد. از طرفی با ماجرای غدیر خم و انتخاب امیرالمومنان (ع) به عنوان امام بعد از خودشان، تمدن توحیدی را جاودانه کرد.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn