به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس، وی افزود: “سماع نوعی بیان احساسات درونی با تکنیک زبان بدن و ریتم است. سماع در واقع چرخ زدنهای بر خلاف عقربههای ساعت در یک نقطه ثابت، بیست تا سی دور در دقیقه که تا ساعتها میتواند ادامه داشته باشد. این رقص بازسازی سمبلیک ریشه گرفتن جهان از یک نقطه و وصل شدن به نقطهای دیگر در ملکوت است. بنابراین رقص سماع نوعی نیایش به درگاه خدا است و تلاش برای بالا بردن سطح هوشیاری و آگاهی شخص محسوب میشود.”
خدادیان ادامه داد: “طراحی حرکت و کروگرافی به طراحی حرکت هماهنگ و موزون بازیگران روی صحنه گفته میشود. شخصی که این کار را انجام میدهد، طراح حرکت یا کروگرافر است. طراحی حرکت و موزون بودن حرکت بازیگران روی صحنه در حال حاضر نقش بسزایی در تئاتر دارد. به زبان سادهتر، بازیگر میتواند احساسات خود را به وسیله زبان بدن و براساس ریتم و موسیقی به نمایش بگذارد.”
این هنرمند تئاتر و موسیقی عنوان کرد: “موسیقی در هنر نمایش نقش بسیار مهمی دارد و بازیگران میبایست براساس آن ریتم بتوانند احساسات خود را بیان کنند. قدرت بدنی بازیگران در طراحی حرکت بسیار مهم است و براساس توانایی آنها میتوان به صورت بداهه برخی حرکات را طراحی کرد.”
خدادیان افزود: “رقص سماع نوعی نیایش به درگاه خدا است و تلاش برای بالا بردن سطح هوشیاری و آگاهی شخص محسوب میشود. این کار به فرد کمک میکند تا از خودبینی و تکبر خود فاصله بگیرد و روحش برای دریافت انرژی الهی آماده شود. هدف از این چرخشهای آئینی، خالی شدن از افکاری است که تمرکز شخص را از بین میبرد و به نوعی کرم چالهای است که ما را از جهان مادی به جهان ماورایی هدایت میکند.”
وی همچنین بیان کرد: “بدون شک طراحی حرکت در دریافت مخاطب از نمایش نقش بسیار مهمی دارد، چرا که مخاطب با موسیقی ارتباط بسیار تنگاتنگی برقرار میکند و موسیقی دلیل بوجود آمدن حرکات است. بنابراین زمانی که موسیقی پخش میشود، بازیگران حرکاتی را که براساس ریتم طراحی شده، اجرا خواهند کرد.”
کارولین خدادیان در پایان گفت: “یکی از موفقیتهای من در این راه یادگیری ساز دف است. در حال حاضر تک نوازیهایی با دف و کاستانت و اجرای حرکات موزون سماع با همکاری و تنظیم سازهای الکترونیک توسط استاد زکریا یوسفی به صورت تک آهنگ به نامهای Roar خروش، Ethereal اثیری، Distortion مسخ، Gypsy کولی منتشر شده است و به زودی آثار دیگری نیز به صورت آلبوم در تمامی پلتفرمهای بینالمللی منتشر خواهد شد. همچنین، در آیندهای نزدیک، مصمم به کارگردانی و تلفیق موسیقی ارمنی و ایرانی هستم تا با بهرهگیری از تنوع فرهنگی و موسیقایی این دو منطقه، تجربهای جدید و نوآورانه در عرصه هنرهای نمایشی خلق کنم.”
۵۷۵۷