اطلاعات نوشت: افزایش تصادفات و شمار قربانیان ناشی از آن،معضلی است که طی سال های گذشته افزایش یافته است و بر همین اساس رفع تمامی عوامل موثر در بروز این شرایط، امری ضروری است و باید به طور ویژه در دستور کار قرار گیرد.
ناایمن بودن خودروهای داخلی و جاده های حادثه ساز،از جمله عوامل اصلی افزایش مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی است و به گفته کارشناسان در صورت رفع یا حتی کاهش این ۲ مورد،می توان شمار قربانیان را کاهش داد.
پلیس راهنمایی و رانندگی کشور طی سال های گذشته به دفعات به ۲ عامل یاد شده اشاره کرده و خواستار رسیدگی به آن ها از سوی دولتمردان شده است اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدام عاجلی برای افزایش ایمنی خودروهای تولید داخل برداشته نشده و اصلاح جاده های حادثه ساز و مرگبار هم به اندازه کافی انجام نشده است و فقط برای رفع عامل انسانی در وقوع تخلفات، آیین نامه افزایش جریمه های رانندگی تهیه و ابلاغ شده است؛ به امید آن که رانندگان از بیم جریمه های سنگین ، تخلفی مرتکب نشود و تصادفی رخ ندهد ؛غافل از این که برای رفع معضل یاد شده ابتدا باید عوامل اصلی حذف شود.
اکنون و در آستانه آغاز به کار دولت چهاردهم، پلیس راهور فراجا بر اساس تخصص در حوزه تصادفات ،مواردی را احصا کرده و خواستار رسیدگی به آنها شده است تا بی توجهی در تولید خودروهای ناایمن و جاده های حادثه ساز در دولت حدید پایان یابد.
درخواست رئیس پلیس راهور
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به نقش راه در وقوع تصادفات رانندگی، از رئیس جمهوری منتخب درخواست کرد که در انتخاب گزینه وزارت راه و شهرسازی فردی را به مجلس معرفی کند که دغدغه جدی و برنامه مشخصی برای ایمنسازی راهها، رفع نقاط حادثهخیز و تکمیل پروژههای نا تمام ترافیکی داشته باشد.
سردار سید تیمور حسینی با تاکید بر این که عنصر راه و ایمنی آن در کنار کیفیت و ایمنی خودرو و همچنین توجه کاربران ترافیک به قوانین و مقررات نقش مهمی در وقوع تصادفات دارد، گفت: حدود ۷۰درصد جانباختگان حوادث رانندگی مربوط به جادهها و راههای بین شهری است و در این شرایط با توجه به اینکه مهمترین نقش در تامین و ارتقاء ایمنی راهها بر عهده وزارت راه و شهرسازی است، میتوان گفت که دولت در این حوزه هم میتواند با انتخاب وزیری که دغدغه و برنامه جدی برای ایمنسازی و رفع نقاط حادثهخیز در جادهها داشته باشد، نقش مهمی در کاهش شمار جانباختگان ایفا کند.
حسینی وزیر راه را به فرمانده جادهها در نبرد با تصادفات توصیف کرد و گفت: در کنار انتخاب وزیری کارآمد در حوزه تولید خودروهای داخلی که مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت است، نقش وزیر راه و شهرسازی در ارتقاء ایمنی جادهها و کاهش آمار تصادفات نیز بسیار حائز اهمیت است. وزیر راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی زیرساختهای حمل و نقل کشور، وظایف متعددی در این زمینه بر عهده دارد که انجام صحیح آنها میتواند به طور قابل توجهی به کاهش تصادفات و تلفات جانی در جادهها کمک کند.
وی با ارائه پیشنهادهایی به رئیس جمهوری منتخب مردم برای انتخاب وزیر راه و شهرسازی گفت: درخواست پلیس راهور از رئیس جمهوری منتخب این است که در سنجش و ارزیابی گزینههای پیشنهادی وزارت راه، و شهرسازی مواردی را مد نظر داشته باشد. ما این موارد را به اطلاع دفتر رئیس جمهوری منتخب هم رساندهایم و امیدواریم که در نهایت آقای دکتر پزشکیان وزیری را برای این وزارتخانه انتخاب کند که نتیجه عملکرد وی، رفع مشکل چندساله نقاط حادثهخیز جادهای، تکمیل سریع پروژههای نیمهکاره و در مجموع افزایش ایمنی ترافیک باشد.
بسیاری از جادههای کشور ناایمن است
رئیس پلیس راهور فراجا درباره معیارهای انتخاب وزیر راه و شهرسازی گفت: اصلاح و بهسازی جادهها باید جزو مهمترین اولویتهای وزیر آینده باشد. واقعیت این است که اگر بخواهیم شهرهای جدیدی بسازیم یا حتی گردشگری را توسعه دهیم، باید راههای ایمنی هم داشته باشیم. متاسفانه در شرایط فعلی بسیاری از جادههای کشور از نظر فنی معیوب و ناایمن هستند. وزیر راه و شهرسازی باید با اختصاص بودجه کافی به این بخش، نسبت به اصلاح و بهسازی جادهها، احداث پلها و زیرگذرها، رفع نقاط حادثهخیز و ایجاد روشنایی مناسب در جادهها اقدام کند.
حسینی با بیان اینکه جان بسیاری از کاربران ترافیک در گروی رویکردی است که وزیر آتی راه و شهرسازی در قبال ایمنی در جادهها خواهد داشت، گفت: موضوع دیگر مربوط به نصب علائم و تجهیزات ایمنی در جادههاست، نصب علائم و تجهیزات ایمنی در جادهها، از جمله تابلوهای هشداردهنده، خط کشیهای جاده، گاردریلها و روشنایی مناسب، میتواند به رانندگان در رانندگی ایمن و جلوگیری از تصادفات کمک کند. کنترل ترافیک و اعمال قانون نیز امر مهم دیگری است که وزیر راه و شهرسازی باید با همکاری پلیس راهور، به طور جدی بر کنترل ترافیک و اعمال قانون در جادهها نظارت داشته باشد. برخورد قاطع با رانندگان متخلف، میتواند به کاهش تخلفات رانندگی و به تبع آن، تصادفات منجر شود. ما در حوزه زیرساختها و برخی از تجهیزات ثبت و برخورد با تخلفات مشکلات و کمبودهای جدی داریم که وزیر راه باید به آن توجه کند.
رئیس پلیس راهور فراجا همچنین با تاکید بر ضرورت حمایت از اورژانس جادهای از سوی وزارت راهوشهرسازی گفت: این موضوع گرچه به نوعی به حوزه وزارت بهداشت که دکتر پزشکیان هم تجربه آن را دارند، مربوط میشود، اما ارائه خدمات سریع و مناسب به مصدومان تصادفات، میتواند جان بسیاری از افراد را نجات دهد. وزیر راه و شهرسازی باید با تجهیز اورژانس جادهای به امکانات و تجهیزات مدرن و همچنین جذب و آموزش پرسنل متخصص، به ارتقای کیفیت خدمات اورژانس جادهای در کشور کمک کند .
وی همچنین با بیان این که جانباختگان حوادث رانندگی، قربانیان بیصدای بیکیفیتی راه و خودروها هستند، گفت: در سالهای گذشته، شاهد افزایش چشمگیر تصادفات رانندگی در ایران و به تبع آن، جانباختگان و مجروحان این حوادث ناگوار بودهایم. آمارها نشان میدهد که در بسیاری از این تصادفات، کیفیت پایین خودروهای تولید داخل نقشی اساسی داشته است.