ایسنا نوشت: محمدمهدوی امروز، ۲۱ تیرماه در آیین افتتاح نخستین پژوهشکده علوم شناختی آموزش و پرورش در استان فارس که در پژوهشکده معلم استان فارس برگزار شد، گفت: یککشور زمانی میتواند فرصت خلق کند و پیشتاز شود که از ظرفیتهای علوم و فناوری شناختی بهرهمند شود.
وی بیان کرد: در علوم و فناوری شناختی صحبت بر این است که چطور انسان میتواند دادههایی که از طریق حواس دریافت میکند در ذهن و مغز طبقهبندی و پردازش کند و بر اساس آنها تصمیم بگیرد و بر اساس آن تصمیم رفتار میکند.
مهدوی افزود: بر همین اساس رویکردهای مختلفی در بحث فناوری شناختی مطرح میشود. حوزه علوم شناختی یک رشته کاملاً بین رشتهای تلقی میشود. حوزههای بین رشتهای فرصتی برای خلق محصولات و خدمات تکرار ناپذیر را فراهم میکند.
وی تصریح کرد: علوم و فناوری شناختی در حوزه ۴ فناوری همگرا شناخته میشود. چهار فناوری که در کنار هم آینده بشر را متحول میکند. این حوزه در دو دهه اخیر در دنیا مورد توجه قرار گرفته است، در ایران با شناسایی زود هنگام این حوزه فناوری، همزمان با دنیا در کشور فعال شده است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی کشور، افزود: پیرو این جریان سه نسل فعالیت در کشور در حوزه علوم و فناوری شناختی شکل گرفت، گام اول معرفی علوم و فناوری شناختی، هویتبخشی و تبیین ضرورت توسعه علوم شناختی در کشور و جلب توجه دانشگاهها و اساتید برجسته تربیت نیروی انسانی و همچنین ایجاد زیرساختهای پژوهشی است.
مهدوی ادامه داد: تمرکز و تعمیق بر حوزههایی که ظرفیت بیشتری دارد، تیم سازی و جلب توجه سیاستگذاران، جهتدهی حمایتها به سمت حوزههای اولویتگذاری شده و همچنین تکمیل زیرساختها، گام دوم در فعالیتهای ستاد است.
وی افزود: گام سوم ادامه و تعمیق فعالیتهای پژوهشی، توسعه نیروی انسانی برجسته و تمرکز بر کاربردسازی شبکهسازی و توسعه اکوسیستم است.
مهدوی با تأکید بر حمایت از فعالیتهای پژوهشی و فناورانه در مرکز علمی گفت: ۴۱۶ تعداد طرح پژوهشی در ۷۰ دانشگاه با تعداد هزار و ۵۰۰ پژوهشگر و هزار و ۴۸۲ تعداد مقاله و هزار و ۳۷۶ پایان نامه در در مراکز علمی و فعالیتهای پژوهشی تحت حمایت قرار گرفته است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی کشور ادامه داد: اختلال یادگیری شیوع بالایی در کشور دارد طبق آخرین آمار قریب ۲۰ درصد دانشآموزان کشور دچار اختلال یادگیری هستند و بخش قابل توجهی از این دانشآموزان در محدوده زیر هفت سال قابل شناسایی هستند و با مداخله زود هنگام این نرخ به طور معنیدار کاهش پیدا میکند.
وی ادامه داد: دانشآموزی که دچار اختلال یادگیری شود در سایر کارکردهای شناختی هم دچار اختلال میشود، بسیاری از افرادی دچار جرم و بزه میشوند در زمان دانش آموزی دچار اختلالات شناختی بودند.