به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، افزایش قیمت بنزین بر زندگی آحاد جامعه گره خورده است اما آنطور که پیداست و دولت هم تصمیم خود را گرفته باید منتظر افزایش قیمت بنزین در سال آینده باشیم، حسین صمصامی عضو کمیسیون اقتصادی در مخالفت با لایحه بودجه سال آینده گفته است که دولت برنامه افزایش قیمت […]
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، افزایش قیمت بنزین بر زندگی آحاد جامعه گره خورده است اما آنطور که پیداست و دولت هم تصمیم خود را گرفته باید منتظر افزایش قیمت بنزین در سال آینده باشیم،
حسین صمصامی عضو کمیسیون اقتصادی در مخالفت با لایحه بودجه سال آینده گفته است که دولت برنامه افزایش قیمت ۴۰ درصدی بنزین را در سال آینده دارد. به گفته وی دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد از محل افزایش قیمت بنزین لحاظ کرده است.
مردم به عنوان مجریان سیاستهای دولت بهترین کارشناسان هستند که در این گزارش سعی شده است تا نظر مردم در خصوص افزایش قیمت بنزین جمع آوری شود.
عدهای از مردم معتقدند قیمت بنزین باید افزایش یابد به عنوان مثال گفته شده است سهمیه بندی بنزین از خودرو به کارت ملی تغییر کند و بنزین غیر سهمیهای هم حداقل ۱۵,۰۰۰ تومان یعنی نصف قیمت جهانی شود و طی ۵ سال به نرخ جهانی برسد.
یکی دیگر نظری متفاوت دارد او میگوید، دولت میتواند کسری خود را از محل دیگری جبران کند و دست به قیمت بنزین نزند. تغییر در قیمت بنزین یعنی آتش بازی با سفره مردم.
یکی از کاربران با انتقاد به شرایط نا به سامان اقتصادی کشور میگوید اگر سهمیه همه خودروهای شخصی را بالا ببرید و قیمت جدید هم تعیین کنید مردم قیمت کالاها را با نرخ بنزین آزاد محاسبه میکنند. چیزی که در گذشته هم اتفاق افتاده است. انگار قیمت سهمیه بنزین برای حمل و نقل است و قیمت آزاد برای محاسبه اجناس.
کاربر دیگری هم با اشاره به عدم تطابق قیمت جهانی و افزایش دست مزد نوشت: چرا افزایش حقوقها به قیمت جهانی نمیرسد؟ و دولت سعی میکند قیمتها را به قیمت جهانی نزدیک کند.
کارشناسان انرژی معتقدند با یک تغییر سیاست میتوان هم دولت به درآمد مورد نیاز خود برسد و هم اینکه تغیر قیمتی در این حامل انرژی اتفاق نیفتد.
در پروندهای که در خبرگزاری مهر از ماهها گذشته تشکیل شده است تعداد قابل توجهی از کارشناسان اظهار نظر کرده و اعلام داشتهاند تغییر شیوه سهمیه بندی به هر فرد میتواند موجب صرفهجویی در مصرف بنزین شود و بدون آنکه دولت تغییری در قیمت بنزین اعمال کند با این کار بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند.
امروز عمده مشکل کشور قاچاق بنزین است که به پای مصرف کننده نوشته میشود اگر این مشکل با سیاستهای غیر قیمتی برطرف شود عملاً دیگر نیازی به افزایش قیمت نیست زیرا مصرف کننده بعد از مدتی نسبت به قیمت بنزین بی تفاوت میشود و تنها آثار جانبیاش روی سفره مردم باقی خواهد ماند.
منصور شکر اللهی عضو کمیسیون انرژی در این باره به خبر نگار مهر میگوید موضوع ناترازی انرژی یکی از چالشهای بزرگ ماست، نه تنها در بخش بنزین بلکه در بخشهای دیگر مانند برق نیز با ناترازی مواجه هستیم. مدیریت این ناترازیها نیازمند صرفهجویی عمومی و رعایت استانداردها در مصرف انرژی است.
وی در مورد طرح تخصیص بنزین به نفر اظهار کرد: این طرح ممکن است به عدالت اجتماعی نزدیکتر باشد، زیرا میتواند باعث شود که سهم بیشتری از مردم به بنزین دسترسی داشته باشند. اما این موضوع نیازمند بررسیهای کارشناسی بیشتری است. به هر حال، نیمی از مردم ممکن است به این سهم نیاز نداشته باشند و همین موضوع میتواند بر عدالت اجتماعی تأثیر بگذارد.
شکرالهی درباره تأثیر این طرح بر قاچاق سوخت افزود: یکی از نگرانیها این است که با اجرای طرح تخصیص بنزین به نفر، قاچاق سوخت همچنان ادامه یابد. ما باید تصمیمگیریهای هوشمندانهای انجام دهیم تا هم عدالت اجتماعی با اجرای طرح تخصیص بنزین به نفر رعایت شود و هم از قاچاق بنزین جلوگیری کنیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: دولت و نظام هنوز سوبسیدهای زیادی در بخش بنزین و به طور کلی سوخت ارائه میدهند و این موضوع نیاز به مدیریت دقیق و سیاستگذاری درست دارد. امیدواریم که با تصمیمگیریهای درست و منطقی در دولت و مجلس، بتوانیم مشکلات ناترازی و مصرف بالای سوخت را حل کنیم.