استاد دانشگاه آزاد اسلامی در گفت وگو با آنا: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فدراسیون ها باید ورزشکاران خود را در خصوص مهاجرت و چگونگی استفاده از فضای مجازی توجیه کنیم. طیبه زرگر در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا در خصوص مهاجرت برخی ورزشکاران و ملی پوشان به خارج از […]

استاد دانشگاه آزاد اسلامی در گفت وگو با آنا:

باید ذهن ورزشکاران خود را درباره مهاجرت توجیه کنیم  چگونگی ارتباط بین ورزشکار و رسانه را باید آموزش دهیم

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فدراسیون ها باید ورزشکاران خود را در خصوص مهاجرت و چگونگی استفاده از فضای مجازی توجیه کنیم.

طیبه زرگر در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا در خصوص مهاجرت برخی ورزشکاران و ملی پوشان به خارج از کشور گفت: مهاجرت برای همه از جمله ورزشکاران سخت است. افرادی که مهاجرت می کنند، چالش های ذهنی بسیاری دارند. از صحبت با ورزشکارانی که مهاجرت کردند متوجه می شویم که خیلی خوشحال نیستند. زندگی زیبایی که در فضای مجازی نشان می دهند با آنچه که ته دل آنها وجود دارد فاصله دارد. خیلی از آنها می گفتند که دوست دارند برگردند و ای کاش های زیادی نیز درباره ایران دارند. حرف خیلی از ورزشکارانی که رفته اند و احساس پشیمانی و حسرت نیز می کنند، این است که تpت تاثیر صحبت‌های همسرم، مربی ام و یا خبرنگاران آن کشورها تصمیم به مهاجرت گرفتم. شاید این موضوع را به وضوح اعتراف نکنند. 

امکانات خوب است اما حسرت ها نیز بسیارند

وی افزود: واقعیت دیگر این است که خیلی از آنها در امکانات بی نظیری زندگی می کنند که ما در ایران نداریم. زمانی که قهرمان هستند بسیار مورد توجه هستند اما به هنگام اتمام دوران قهرمانی فراموش می شوند. کیمیا علیزاده نمونه ای از موضوع حسرت ورزشکاران است. هنگامی که علیزاده از کنار تیم ملی در المپیک ۲۰۲۴ رد شد نگاه او پر از حسرت بود. حتی یک کشتی گیری که می خواهد خداحافظی کند هیچکس به او توجه نمی کند اما معمولا در ایران رفتار های نمادینی انجام می شود و استقبال بی نظیری از کشتی گیران صورت می گیرد. خیلی از داوران ما نیز که در خارج از کشور سوت می زنند می گویند که ای کاش در ایران این فضا را داشتیم و می توانستیم فعالیت کنیم.

باید دید فدراسیون ها چه امکاناتی در اختیار ورزشکار می گذراند

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چه مواردی باعث تشدید مهاجرت ورزشکاران می شود، گفت: اینکه همه دوست دارند در کشور خود زندگی کنند امر طبیعی است اما شرایط و برخوردهای فدراسیون ها و حتی خود مردم، برخی ورزشکاران و داوران را مجبور به مهاجرت می کند. باید ببینیم از نظر ما چه کسی مقصر است؟ فدراسیون باید تلاش کند تا این اتفاق ها رخ ندهد و مدیریت شوند. باید دید رئسای فدراسیون ها چه امکاناتی در اختیار ورزشکار می گذراند؟ نمونه آن رضا علیپور است که در المپیک چهارم شد. شاید اگر امکانات برای او فراهم بود اول می شد. بعد از برگشت از المپیک برای او چه کارهایی انجام دادیم؟

باید ورزشکاران خود را درباره مهاجرت توجیه کنیم/ چگونگی ارتباط بین ورزشکار و رسانه را باید آموزش دهیم

کشتی گیران از فدراسیون خود رضایت قلبی دارند

زرگر درباره نقش فدراسیون ها تأکید کرد: عملکرد فدراسیون بسیار مهم است. فدراسیون ها باید از طریق مربیان روانشناس این موضوع را برای ورزشکاران خود روشن کنند که بپذیرند اینجا ایران است و قوانین آن باید پذیرفته شود. در کنار پذیرش قانون ها توسط ورزشکار، فدراسیون نیز باید امکانات لازم را برای او مهیا کند. از ارتباطی که با کشتی گیران دارم متوجه شدم که از این فدراسیون رضایت قلبی دارند. دلیل آن نیز بها و توجهی است که این فدراسیون نسبت به کشتی گیران خود دارد. موضوعی که باید به آن توجه کرد و خود المپین ها نیز به آن اظهار دارند این است که وقتی یک ورزشکار کاندیدای حضور در رویداد بزرگ المپیک می شود، تمام رسانه ها و افراد خارج از ایران برای او درخواست مهاجرت و خارج شدن از ایران را دارند آن هم با حرف هایی که حقیقت ندارند. 

چه مقدار ورزشکاران ما توجیه شده اند؟ 

وی در خصوص ارتباط ورزشکاران با فضای مجازی اظهار کرد: خیلی از ورزشکاران ما توسط مربیان خود توجیه شده اند که باید تا بعد از مسابقات از تلفن همراه و فضای مجازی کاملا فاصله بگیرند. اما این موضوع برای همه یکسان نیست. این مشکل برای کشور های درحال توسعه رخ می دهد اما ورزشکاران کشورهای توسعه یافته مانند استرالیا و نیوزیلند توجیه شده اند که تا بعد از اتمام مسابقه نباید هیچ‌گونه فعالیتی در فضای مجازی و رسانه ها داشته باشید. آیا ما توانسته ایم این موضوع را برای ورزشکاران خود تشریح کنیم؟

 رسانه بیشترین تاثیر را روی روشن کردن ذهن های مردم دارد

این استاد دانشگاه درباره نقش رسانه در تأثیرگذاری بر اذهان عمومی تصریح کرد: رسانه نقش مهمی در تصمیم گیری های ورزشکاران دارد. خیلی موارد مانند چگونگی ارتباط رسانه با ورزشکار را آموزش نداده ایم. خیلی وقت ها تصویری که از کشور های دیگر نشان می دهند واقعیت ندارد. رسانه بیشترین تاثیر را روی روشن کردن ذهن های مردم دارد. در خیلی از موارد مسائل مالی برای ورزشکاران بی اهمیت می‌شود و تنها برایشان احترام و جایگاه اجتماعی مناسب دارای اهمیت می شود که اگر به آن نیز مانند مسائل مالی بها داده نشود ورزشکار دلسرد می شود.

+