شفقنا ورزشی – بعد از ۸۲۶ روز هیچ نشانه‌ای از پیشرفت منچستر یونایتد به چشم نمی‌خورد. به گزارش شفقنا ورزشی به نقل از فوتبال ۳۶۰، منچستر یونایتد و اریک تن‌هاخ کم‌کم به این احساس مشترک نزدیک می‌شوند که وقت خداحافظی فرا رسیده. تن‌هاخ شکست سنگین مقابل تاتنهام را با اخراج برونو فرناندس توجیه کرد اما […]

شفقنا ورزشی – بعد از ۸۲۶ روز هیچ نشانه‌ای از پیشرفت منچستر یونایتد به چشم نمی‌خورد.

به گزارش شفقنا ورزشی به نقل از فوتبال ۳۶۰، منچستر یونایتد و اریک تن‌هاخ کم‌کم به این احساس مشترک نزدیک می‌شوند که وقت خداحافظی فرا رسیده. تن‌هاخ شکست سنگین مقابل تاتنهام را با اخراج برونو فرناندس توجیه کرد اما تساوی پردردسر دیشب مقابل پورتو جای توجیه خاصی ندارد. یونایتد در ۶ مسابقه نخست فصل ۵ گل به ثمر رسانده و فاصله با آخرین جایگاه کسب سهمیه لیگ قهرمانان هر هفته یک امتیاز بیشتر می‌شود. شیاطین سرخ هم در لیگ برتر و هم در لیگ اروپا به نیمه دوم جدول سقوط کرده‌اند و بررسی مدت حضور سرمربیان برکنار شده لیگ برتر نشان می‌دهد باشگاه خیلی بیشتر از متوسط لیگ به او فرصت داده است.

 

شکست‌های سنگین، تزلزل در دفاع و نمایش‌های کلافه‌کننده کم‌کم به جزء ثابت خاطرات هواداران منچستر یونایتد تبدیل می‌شود. تیم تن‌هاخ هفته گذشته حتی قبل از اخراج فرناندس هم غم‌انگیز بازی می‌کرد و دیشب در عرض ۲۳ دقیقه از پیروزی ۲ بر صفر به موقعیت باخت رسید. این تقریباً بدترین شروع تاریخ منچستر یونایتد در لیگ برتر است. ۷ امتیاز از ۶ مسابقه رکورد مشترک بدترین عملکرد امتیازی یونایتد را به همراه فصل ۲۱-۲۰۲۰ (فصل دوم سولسشائر) و فصل ۱۴-۲۰۱۳ (زیر نظر دیوید مویس) رقم زده و شیاطین سرخ تنها در فصل ۰۸-۲۰۰۷ (۴ گل زده در ۶ دیدار نخست) کمتر از امسال دروازه رقبا را باز کرده‌اند. تفاضل گل ۳- یونایتد در این مقطع از فصل تنها با فصل ۲۱-۲۰۲۰ (۴- بعد از ۶ مسابقه) قابل مقایسه است؛ هرچند سولسشائر آن فصل را با قرارگیری در رده دوم به پایان رساند. یونایتد احتمالاً به زودی از نیمه دوم جدول خارج می‌شود و در جریان رقابت قرار می‌گیرد اما رویای کسب سهمیه هفته به هفته کمرنگ‌تر می‌شود.

 

باخت یکشنبه گذشته مقابل اسپرز دومین شکست خانگی متوالی شیاطین سرخ بدون گل زده را رقم زد. چنین اتفاقی از سال ۲۰۲۱ و بعد از آخرین مسابقات سولسشائر بی‌سابقه بوده است. دروازه یونایتد در این مسابقه دائماً در حال تهدید شدن بود و تاتنهام بازی را با ۴.۶ گل مورد انتظار به پایان رساند و این در بازی‌های ۷ سال گذشته شیاطین سرخ بی‌سابقه بود. تن‌هاخ پیش از آن مسابقه و در جریان باخت مقابل برایتون و لیورپول به نخستین سرمربی در تاریخ شیاطین سرخ تبدیل شد که در ۲ فصل مختلف، ۲ مسابقه از ۳ دیدار اول لیگ را با شکست پشت سر می‌گذارد.

انتخاب اریک تن‌هاخ برای هدایت منچستر یونایتد قبل از هرچیز به سابقه تاکتیکی او در آژاکس آمستردام برمی‌گشت. او در پایتخت کشورش به مالکیت بالا و سلطه بر جریان بازی و رویکرد تهاجمی شهرت داشت و انتخابش موجی از هیجان را بین هواداران ایجاد کرد. یونایتد در این مدت گاه و بی‌گاه نمایش‌های مهیج و جذابی را رقم زده است. از جمله در مصاف به یاد ماندنی با بارسا در ابتدای مرحله حذفی رقابت‌های ۲ فصل پیش لیگ اروپا. آمار نشان می‌دهد یونایتد در این فصل از رویکرد زهر ریختن به جان دفاع حریف با حملات برق‌آسا فاصله گرفته و مانند دوران تن‌هاخ در آژاکس به حفظ توپ و طرح‌ریزی آرام از دفاع علاقه نشان می‌دهد.

با این حال بررسی همزمان آمار «تعداد پاس‌های داده‌شده در هر مقطع مالکیت» و «سرعت حرکت مستقیم بازیکنان در محور طولی» نشان می‌دهد یونایتد هنوز فاصله زیادی با روش آرام و باحوصله منچسترسیتی دارد. یونایتد تن‌هاخ در این سال‌ها بیشتر به عنوان تیمی با تاکتیک‌های مبتنی بر ضد حمله شناخته می‌شد و از این نظر تفاوت زیادی با دوران حضور سرمربی قبلی ندارد. شیاطین سرخ در دوره حضور تن‌هاخ به طور میانگین تنها ۵۲.۲ درصد مالکیت توپ را در مسابقات لیگ در اختیار داشته‌اند؛ کمتر از ۶ تیم از جمله برایتون (۶۰.۴ درصد).

 

یونایتد در فصل ۲۳-۲۰۲۲ در سیستم دفاع و ضد حمله کاملاً موفق بود و روی هجمه‌های برق‌آسا ۲۴۱ بار در موقعیت شوت‌زنی قرار گرفت؛ حداقل ۴۲ بار بیشتر از هر تیم دیگر در آن فصل. با اینکه یونایتد عملکرد خوبی در به گل رسیدن روزی ضد حملات دارد، دفاع شکل‌نگرفته تیم در هنگام لو رفتن توپ به مجازات سنگین تبدیل می‌شود. طی فصل گذشته تنها لوتون‌تاون (۲۱۵) و نیوکاسل (۲۰۸) بیشتر از منچستر یونایتد (۲۰۵ بار) با شلیک بازیکنان حریف روی ضد حملات مواجه شدند. رقبای یونایتد فصل گذشته در ضد حملات ۶۲۰ بار به یک سوم دفاعی این تیم رسیدند که از هر تیم دیگر لیگ بیشتر است. در بین تیم‌هایی که از ابتدای فصل گذشته تاکنون در لیگ برتر حضور داشته‌اند، تنها دروازه وستهام بیشتر از منچستر یونایتد با شوت‌های بازیکنان حریف تهدید شده.

اینکه یونایتد در سراشیبی قرار گرفته یا به زعم آقای سرمربی در حال یاد گرفتن و طی کردن دوره گذار است تنها به سبک بازی مرتبط نیست. تصویر کلی باشگاه نشان می‌دهد یونایتد در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگر در دوره حضور تن‌هاخ با وضعیت آرمانی خود به عنوان مدعی قهرمانی لیگ برتر فاصله دارد. تعهد مدافعان و تلاش آنها در جریان مسابقات مورد پرسش هواداران واقع شده و دردسرهای تن‌هاخ در مدیریت رختکن احتمالاً بیشتر خواهد شد. امروز روز شماره ۸۲۶ سرمربی هلندی روی نیمکت شیاطین سرخ است. سرمربیان برکنارشده لیگ برتری در ۱۰ فصل گذشته (از ابتدای فصل ۱۵-۲۰۱۴ به بعد) به ندرت به اندازه او فرصت بازگشت و بهبود پیدا کرده‌اند. مدت میانگین حضور سرمربیان کنار رفته در باشگاه‌های لیگ برتر (بدون احتساب سرمربیان موقت و یورگن کلوپ که به شکلی متفاوت کنار رفت) عدد ۶۳۰ روز را نشان می‌دهد. شرایط باشگاه‌ها البته متفاوت است و هیچ‌وقت نمی‌توان فرمول دقیقی برای مدت زمان مورد نیاز هر سرمربی ارائه داد اما تن‌هاخ تا همین‌جای فصل هم فرصتی بیشتر از بیشتر سرمربیان در اختیار داشته. تن‌هاخ در منچستر ۲ جام به دست آورده و با توجه به اینکه امسال باشگاه‌های لیگ قهرمانان در نیمه راه به لیگ اروپا اضافه نمی‌شوند، می‌تواند برای فتح لیگ اروپا هم رویاپردازی کند.

 

او دائماً اشاره می‌کند تیمش بعد از منچسترسیتی بین باشگاه‌های انگلیسی بیشترین جام را در این مدت کسب کرده اما عملکرد توأم با افول ترکیب یونایتد با وجود هزینه‌های سنگین در پنجره‌های نقل و انتقالاتی، هواداران را در شرایطی ناخوشایند قرار می‌دهد. آنها به چشم خود می‌بینند که سرمربیان جدید در دیگر باشگاه‌ها به سرعت تحول بزرگی در سبک بازی ایجاد می‌کنند و پیشرفت قابل توجهی را رقم می‌زنند. مسابقه مقابل تاتنهام هشتمین شکست سنگین تن‌هاخ در لیگ برتر (با ۳ گل اختلاف یا بیشتر) را رقم زد. در این مدت تنها گری اونیل، شان دایچ و دیوید مویس (۹ شکست سنگین) آمار بیشتری به ثبت رسانده‌اند. یونایتد در این مدت تنها ۷ بار موفق شده با بیشتر از ۳ گل اختلاف رقبا را شکست دهد. یونایتد در دوران حضور تن‌هاخ ۱۰ بار در تمام رقابت‌ها با اختلاف ۳ گل یا بیشتر متحمل شکست شده.هیچ سرمربی دیگری در دوران پسافرگوسن حتی از نصف این آمار هم عبور نکرد.

تن‌هاخ ۱۷ بار کمتر از سولسشائر به پیروزی‌های بزرگ دست یافته و ۲ برابر او متحمل شکست سنگین شده. تیم سرمربی هلندی در ۲ سال اخیر ۵ بار در ورزشگاه اولدترافورد با بیش از ۳ گل اختلاف به رقبا باخته‌ جالب اینکه مجموع شکست‌های سنگین خانگی یونایتد تحت هدایت دیوید مویس، لوئیس فن‌خال، ژوزه مورینیو، رالف رانگنیک و اولگنار سولسشائر روی هم رفته از عدد ۵ فراتر نمی‌رود. شکست‌های سنگین و روحیه‌شکن تنها ویژگی منفی یونایتد تن‌هاخ نیست. تیم او فصل گذشته را با قرار گرفتن در رده هشتم جدول رده‌بندی و تفاضل گل منفی آغاز کرد که در تاریخ لیگ برتر انگلیس بی‌سابقه بود. نتایج فصل جدید امتداد عملکرد دلگیرکننده فصل گذشته است؛ فصل با دریافت ۵۸ گل خورده؛ بیشتر از هر فصل دیگر در ۴۴ سال اخیر (بعد از ۶۳ گل خورده در ۴۲ مسابقه فصل ۷۹-۱۹۷۸). یونایتد فصل گذشته را با ۱۴ شکست به پایان رساند و با عبور از دوران دیوید مویس (۱۲ باخت) به بدترین آمار تیم در تاریخ لیگ تبدیل شد. اما در آغاز فصل جدید (۳ شکست در ۶ مسابقه) به نظر می‌رسد آن رکورد قابلیت بدتر شدن هم داشته باشد.

تن‌هاخ می‌گوید مشغول ساخت تیمی جدید است و به زمان احتیاج دارد. شاید هم حق با او باشد. فرگوسن هم دوران حضور خود در طرف سرخ شهر منچستر را با چند فصل نه‌ چندان موفق آغاز کرد اما این روزها صبر مردم آن قدر زیاد نیست که به آینده موهوم نقش بسته در سر سرمربی خوش‌بین و مثبت‌اندیش دل ببندند. ترکیب یونایتد پر است از مهره‌های گران‌قیمت و بااستعداد و نشانه‌های آنچه «پیشرفت تدریجی با افزایش انسجام تیم و تجربه کسب کردن جوانان» می‌خوانند ابداً به چشم نمی‌خورد. تن‌هاخ چنانچه هر هفته از زبان او می‌شویم، به همراه یونایتد فاتح ۲ جام داخلی شده اما بهترین معیار برای عملکرد سرمربیان لیگ است و یونایتد در حال حاضر در فاصله ۴ امتیازی منطقه سقوط و فاصله ۶ امتیازی سهمیه لیگ اروپا قرار دارد. شکست احتمالی مقابل استون‌ویلا می‌تواند این اعداد را عجیب‌تر از آنچه هست بکند. شاگردان اونای امری از ساعت ۱۶:۳۰ روز یکشنبه در ورزشگاه ویلاپارک میزبان منچستریونایتد هستند.

+