در حالی که ارایه لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به مجلس شورای اسلامی از افزایش ۱۵ درصدی منابع هدفمندسازی یارانه‌ها حکایت دارد، این سوال در اذهان یارانه بگیران ایجاد شده است که آیا مبلغ یارانه دریافتی خانوارهای ایرانی به همین میزان افزایش خواهد یافت یا خیر.

نورنیوز_گروه اقتصاد: منابع هدفمند سازی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است؛ این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال گذشته حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بود. این افزایش می‌تواند به این معنا باشد که یک خانوار ۳ نفره در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱ میلیون و ۳۸۰ هزارتومان یارانه نقدی دریافت خواهد کرد.

براساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، همزمان با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پرسش‌های مختلفی از سوی شهروندان مطرح شد، از همین رو وزارت رفاه اقدام به پاسخِ برخی پرسش‌های احتمالی شهروندان مانند اینکه «آیا قرار است یارانه‌های نقدی حذف شود؟» یا اینکه «برای ثبت‌نام افراد جامانده از دریافت یارانه باید چه کنیم؟» کرده است.

در بسیاری از کشورها، دولت‌ها از برنامه‌های یارانه نقدی برای کمک به افراد با درآمد کم استفاده می‌کنند. یارانه نقدی یک پرداخت مستقیم از دولت به گیرنده است که به صورت پول نقد یا از طریق کارت‌های بانکی انجام می‌شود.

این برنامه‌ها برای کاهش فقر و تشویق بهترین استفاده از منابع جامعه، به کار می‌روند. بسیاری از این برنامه‌ها از محدودیت دریافت تمایل دارند و تحت شرایط و دستورالعمل‌های خاصی تعیین می‌شوند تا به هدف موردنظر دست یابند. این برنامه‌های یارانه نقدی غالباً به عنوان یک پشتوانه مالی برای کسانی که به دلیل شرایط اقتصادی نیاز به کمک دارند، عمل می‌کنند.

به دنبال ادامه طرح کالابرگ الکترونیک، وزارت رفاه همچنین به برخی پرسش‌های احتمالی شهروندان در اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پاسخ داده است:

آیا قرار است یارانه نقدی حذف شود؟
خیر، یارانه نقدی حذف نمی‌شود.

آیا تغییری در پرداخت یارانه‌ها صورت می‌گیرد؟
هیچ تغییری در زمان واریز نقدی یارانه‌ها صورت نمی‌گیرد. مردم می‌توانند یارانه نقدی خود را هرماه دریافت کنند.

استفاده از این اعتبار به چه صورت امکان‌پذیر است؟
خانوارهای یارانه‌بگیر در دهک‌های ۱ تا ۷ مشمول دریافت اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی می‌شوند و می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های متصل به طرح کالابرگ از اعتبار خود استفاده کنند.

شبکه ملی اعتبار و مزیت طرح خرید اعتباری چیست؟
شبکه ملی اعتبار که به اختصار “شما” نامیده می‌شود، بستر مدیریت و اختصاص اعتبارهای حمایتی بر اساس سیاست‌گذاری‌های رفاهی کلان دولت به صورت دقیق بر اساس هر کد ملی است. در بستر شبکه ملی اعتبار (شما) رفتار حمایتی بر اساس هر کد ملی تعریف می‌شود؛ یعنی هر فرد در هر کجای ایران که دارای کد ملی باشد به صورت دقیق و بدون انحراف از سیاست‌گذاری‌های رفاهی بهره‌مند خواهد شد.

شرکت در طرح خرید اعتباری اختیاری است؟ و اینکه اگر از اعتبار تخصیص‌یافته استفاده نکنیم آخر ماه این اعتبار از بین خواهد رفت؟
شرکت در این طرح کاملاً اختیاری است؛ یعنی به هر خانوار این اختیار داده می‌شود که در صورت تمایل از اعتبار تخصیص داده شده استفاده کند. در صورت عدم استفاده، اعتبار سوخت خواهد شد.

برای استفاده از طرح کالابرگ الکترونیکی چه طور می‌توانیم ثبت‌نام کنیم و به کجا مراجعه کنیم؟ آیا مدارک خاصی مورد نیاز است؟
برای بهره‌مندی از مزایای طرح، نیاز به ثبت‌نام، مراجعه یا ارائه مدارک نبوده و امکان خرید اعتباری به صورت خودکار برای تمامی افرادی که مشمول دریافت یارانه بوده و در دهک‌های یک تا هفت هستند فعال می‌شود.

این مبلغ اعتبار بر روی کارت یارانه تخصیص داده می‌شود یا باید کارت جدید برای سرپرست خانواده صادر شود؟
نه تنها نیازی به صدور کارت جدید نیست، بلکه با استفاده از تمام کارت‌های بانکی که به نام سرپرست خانوار است، می‌توان از این اعتبار استفاده کرد. این امکان نیز فراهم خواهد شد که سرپرستان خانوار با استفاده از برنامه کاربردی «شما» که متعاقباً ایجاد می‌شود، مجوز استفاده از این اعتبار را به هر یک از خانواده خود اعطا کنند.

چه نام‌های تجاری مشمول این طرح می‌شوند و از کدام فروشگاه‌ها باید این خرید اعتباری انجام شود؟
در این طرح هیچ محدودیتی برای خرید از یک نام تجاری خاص و با یک کیفیت ثابت وجود ندارد؛ به عنوان مثال اشخاص می‌توانند بر اساس انتخاب و سلیقه خود از میان تمامی روغن‌های موجود در بازار خرید کنند و انتخاب محدود به برند یا دسته خاصی از روغن‌ها نیست.

در پایان خرید و در زمان پرداخت، اشخاص مبلغ مشخصی از فاکتور خرید را به صورت نقد یا از کارت بانکی خود پرداخت کرده و مابقی از اعتبار آن‌ها کسر می‌شود.

اگر خریداران کالاهای دیگری به جز ۱۱ قلم کالای اساسی را انتخاب کنند، هزینه آن‌ها چگونه پرداخت می‌شود؟
کالاهای خارج از این اقلام مشمول دریافت اعتبار نمی‌شوند؛ به عنوان مثال اگر شخصی در سبد کالاهای انتخابی خود علاوه بر چند قلم کالای اساسی، آب معدنی و دستمال کاغذی نیز داشته باشد، هیچ اعتباری به این دو کالا تعلق نمی‌گیرد و هزینه پرداختی فرد شامل سهم خریدار در کالاهای اساسی (قیمت پایه) به علاوه مبلغ کامل این دو کالا می‌شود. ضمناً این اختیار وجود دارد که هر فرد کل اعتبار خود را برای خرید یک قلم از اقلام مشمول استفاده کند.

جزئیات بیشتر پیگیری یارانه معیشتی با کد ملی در سامانه اعتراض hemayat.mcls.gov.ir

سرپرستان خانوار می‌توانند با مراجعه به سایت حمایت به آدرس http://hemayat.mcls.gov.ir در صورت لزوم، اعتراض و درخواست بررسی مجدد اطلاعات‌شان را ثبت کنند.

به گزارش اندیشه معاصر، علیرضا محمدی اظهار کرد: مطابق بند (د) تبصره (۱۷) قانون بودجه کل کشور سال ۱۴۰۲، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است نسبت به به‌روزرسانی داده‌های ثبتی، متقن و قابل اتکا دریافتی از دستگاه‌های مختلف مشمول ماده ۲۹ برنامه توسعه ۵ ساله ششم، برای دهک‌بندی و وسع‌سنجی خانوارها، ۲ بار در سال(هر ۶ ماه یکبار) اقدام کند.

وی ادامه داد: باتوجه به آخرین «دهک‌بندی»، خانوارها می‌توانند در صورت لزوم، اعتراض و درخواست بررسی مجدد اطلاعاتشان را ثبت کنند. البته سامانه حمایت طی چند روز گذشته با اختلال مواجه بود، اما هم‌اکنون در دسترس قرار گرفته و سرپرستان خانوار می‌توانند با مراجعه به سایت حمایت به آدرس http://hemayat.mcls.gov.ir در صورت لزوم، اعتراض و درخواست بررسی مجدد اطلاعاتشان را ثبت کنند.

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان در خصوص زمان اعلام نتایج اعتراض خانوارهایی که نسبت به دهک‌بندی خود معترض هستند، افزود: بررسی‌ها به مرور صورت می‌گیرد، زیرا باتوجه به اینکه داده‌ها ثبتی است و به‌روزرسانی‌ها هر ۶ ماه یکبار صورت می‌گیرد، تا زمان اعمال و به‌روز رسانی، تغییری در روند یارانه‌بگیری فرد ایجاد نمی‌شود.

محمدی تصریح کرد: البته در برخی مواقع ممکن است دستگاه‌های حمایتی برای اولویت قرار دادن افرادی با شرایط خاص با ما مکاتبه کنند و ما نیز براساس ویژه بودن شرایط، بررسی آنها را در اولویت قرار می‌دهیم.

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان تصریح کرد: علاوه بر سامانه حمایت، افراد می‌توانند با شماره‌گیری ۰۲۱۶۳۶۹ با مرکز پاسخگویی وزارت رفاه که از ۷ صبح تا ۱۲ شب پاسخگوی مردم است، اعتراض خود را بیان و ثبت کنند.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد ۸ درصد از افرادی که تغییراتی در دهک‌بندی‌شان ایجاد شده بود، ثبت اعتراض کرده‌اند.

وی در پایان گفت: با توجه به اعلام طرح کالا برگ فجرانه، در مرکز پاسخ گویی در روزهای گذشته با ترافیک روبرو بودیم و سعی براین است که در روزهای آتی این سامانه تلفنی تقویت شود.

جزئیات بیشتر پیگیری یارانه معیشتی با کد ملی در سامانه اعتراضhemayat.mcls.gov.ir

به گزارش اندیشه معاصر، با توجه به بالا رفتن نرخ تورم و مشکلات اقتصادی مردم، دولت به منظور کاهش مشکلات اقتصادی افراد، اقدام به روی کار آوردن طرح پرداخت یارانه نقدی کرده است. اگرچه طرح یارانه نقدی سال ها است که در کشور اجرا می شود، اما در سال های گذشته با توجه به هدفمندی یارانه ها، بعضی از اشخاص دیگر یارانه دریافت نکردند و در واقع، یارانه آن ها قطع شد.

از طرفی به غیر از یارانه نقدی که ماهانه به اشخاص پرداخت می شود، یارانه ای تحت عنوان یارانه کمک معیشتی نیز از سوی دولت روی کار آمد که اشخاص واجد شرایط مجاز به دریافت این یارانه می باشند.

با توجه به لزوم شناسایی اشخاص برای ارائه یارانه های نقدی، سامانه ای به نام سامانه حمایت معیشتی راه اندازی شد تا مردم بتوانند از طریق این سایت درخواست های خود را مبنی بر استفاده از خدمات کمک معیشتی دولت ثبت کنند و پس از ثبت درخواست منتظر نتیجه درخواست خود باشند.

سامانه حمایت معیشتی از طریق نشانی اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir برای عموم مردم قابل دسترس می باشد و اشخاص می توانند از طریق این سایت اقدام به ثبت درخواست های خود به صورت آنلاین کنند. این سامانه مدت هاست که فعال می باشد اما به تازگی به روز رسانی شده است.

در سامانه جدید امکانات بیشتری ارائه می گردد که شامل مواردی از قبیل اعتراض به بخش های مختلف مانند خودرو و تراکنش های بانکی می باشد که در سامانه قبلی ممکن نبود.

راهنمای ورود به سامانه حمایت معیشتی hemayat.mcls.gov.ir

کلیه سرپرستان خانواری که قصد ثبت یک درخواست در سامانه حمایت معیشتی را دارند، می بایست که به این سامانه وارد شوند و پس از ورود به پنل کاربری خود، مراحل مربوط به ثبت نام در یارانه و یا هر امور دیگری را انجام دهند.

بنابراین، اولین گام برای استفاده از خدمات سایت حمایت معیشتی این است که سرپرستان خانوار با وارد کردن یک سری اطلاعات به سامانه حمایت معیشتی به نشانی hemayat.mcls.gov.ir وارد شوند.

در صورتی که قصد ورود به این سایت را دارید، می توانید طبق مراحل زیر پیش بروید.
ابتدا عبارت «سامانه حمایت معیشتی» را جستجو کنید. و وارد سایت hemayat.mcls.gov.ir شوید. در مرحله بعدی شما به سایت حمایت معیشتی وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی وارد شده اید. برای ورود به پنل کاربری خود بر روی گزینه «ورود/ثبت نام» کلیک کنید.

حال شماره همراه خود و کد امنیتی را بنویسید و بر روی گزینه «ارسال کد اعتبار سنجی» کلیک نمایید.اکنون کد ارسال شده را وارد کنید و گزینه ورود به سامانه را بزنید.با توجه به اینکه بسیاری از افراد ثبت نام یارانه جامانده اند و یا انصراف داده اند، در صورتی که بخواهند در طرح جدید یارانه ثبت نام کنند باید به سایت ثبت نام یارانه بروند که در مقاله زیر توضیح داده شده است.

پیگیری یارانه معیشتی با کد ملی در سامانه اعتراض hemayat.mcls.gov.ir

همان طور که توضیح داده شد، سامانه حمایت معیشتی به تازگی به روز رسانی شده است و آن دسته از اشخاصی که به عنوان سرپرستان خانوار در سایت حمایت معیشتی قدیمی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی درخواست خود را مبنی بر ثبت نام در یارانه معیشتی ثبت می کردند، برای پیگیری یارانه معیشتی با کد ملی خود باید مجددا به سایت hemayat.mcls.gov.ir وارد می شدند و مراحل پیگیری یارانه خود را با ورود به این سامانه انجام می دادند.

در سامانه قدیمی حمایت معیشتی، امکان پیگیری یارانه معیشتی با کد ملی وجود داشت اما در سامانه جدید این امکان ارائه نمی شود و به کسانی که درخواست خود را در سایت ثبت می کنند، یک کد پیگیری اختصاص می یابد که پیگیری وضعیت درخواست با استفاده از آن میسر می باشد. همچنین از کسانی که درخواست بررسی و اعتراض خود را در سامانه قدیمی حمایت معیشتی ثبت کرده اند خواسته شده است تا به سامانه جدید مراجعه کنند و با استفاده از اطلاعات به روز شده شناسنامه اقتصادی خانوار، نتیجه بررسی را مشاهده نمایند.

اعتراض به یارانه معیشتی

اعتراض به یارانه درست بعد از تغییر شیوه واریز یارانه در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ آغاز شد. بعد از این تاریخ بسیاری از افراد اعلام کردند که یارانه آن‌ها به دلایل مختلف من‌جمله دهک‌بندی نادرست قطع شده است. بر همین اساس، ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد. افرادی که به قطع یارانه معیشتی خود یا دهک‌بندی‌های انجام شده اعتراض دارند می‌توانند به سایت وزارت کار و رفاه اجتماعی به آدرس hemayatmcls.gov.ir مراجعه کرده و اعتراض خود را ثبت کنند. درواقع افراد در این سایت پس از ثبت اعتراض خود، می توانند استعلام یارانه معیشتی با کدملی را انجام دهند.

در اندیشه معاصر، باهم به علت‌های مختلف قطع یارانه، نحوه اعتراض به یارانه معیشتی و چگونگی پیگیری اعتراض به یارانه یا پیگیری اعتراض به دهک بندی یارانه می‌پردازیم.

نحوه اعتراض به یارانه

افراد معترض به یارانه معیشتی خود می‌توانند بر اساس گفته رییس ستاد هدفمندی یارانه‌ها به سایت وزارت کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند و اعتراض خود را ثبت کنند.
این سامانه در بستر درگاه ملی خدمات دولت قرار داد و افراد می‌توانند با ثبت شماره تلفن، کدملی و شماره شبا، ثبت نام خود را کامل کنند.

همانطور که گفته شد، اصلی‌ترین علت قطع یارانه معیشتی، قرار گرفتن فرد در دهک دهم درامدی است. پس اگر بعد از گذشت ۱۰ روز از ثبت اعتراض، افراد همچنان پاسخی مبنی بر خارج شدن آن‌ها از دهک دهم دریافت نکردند، می‌توانند دوباره وارد سایت شده و اطلاعات لازم را برای بررسی مجدد وارد کنند.

برای دهک‌بندی خانواده‌ها از ۴ معیار: بعد خانوار، تراکنش‌های بانکی، اطلاعات خودرو و حقوق و درآمد افراد استفاده می‌شود.

سایت اعتراض به یارانه با کدملی

سایت اعتراض به یارانه معیشتی که از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها معرفی شده است همان سایت وزارت کار و رفاه اجتماعی است. افراد معترض به قطع یارانه معیشتی که از ابتدای ۱۴۰۱ یارانه دریافت نکردند یا در سالهای قبل یارانه‌شان به هردلیلی قطع و حذف شده است، حالا می‌توانند به سایت my.gov.ir مراجعه کرده و اقدام به ثبت‌نام کنند. همچنین استعلام یارانه معیشتی با کدملی نیز در همین سایت انجام میشود.

پیگیری یارانه

اما افرادی که بعد از مشخص شدن دهک درآمدی خود متوجه شدند جزو دهک دهم درآمدی هستند و نسبت به این دهک‌بندی اعتراض دارند، لازم است به سایت hemaya.tmcls.gov.ir مراجعه کرده و اعتراض خود را در این راستا اعلام کنند. لازم به ذکر است که برای استعلام یارانه معیشتی با کدملی هم نیاز به مراجعه به همین سایت میباشد که در اندیشه معاصر به شرح کامل آن پرداخته ایم./اندیشه معاصر

 

+