راه‌اندازی یک استارتاپ موفق نیازمند یک ایده عالی و توانایی انعطاف‌پذیری است، اما تحصیل در دانشگاه مناسب، دانشگاهی خوشنام، با آموزش در سطح جهانی و ارتباطات تأثیرگذار، می‌تواند مزیت حیاتی برای بنیانگذاران بالقوه فراهم کند. نمودار زیر ۱۰ دانشگاه برتر در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی را بر اساس تعداد فارغ التحصیلانی که استارتاپ خود […]

راه‌اندازی یک استارتاپ موفق نیازمند یک ایده عالی و توانایی انعطاف‌پذیری است، اما تحصیل در دانشگاه مناسب، دانشگاهی خوشنام، با آموزش در سطح جهانی و ارتباطات تأثیرگذار، می‌تواند مزیت حیاتی برای بنیانگذاران بالقوه فراهم کند. نمودار زیر ۱۰ دانشگاه برتر در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی را بر اساس تعداد فارغ التحصیلانی که استارتاپ خود را تأسیس کرده‌اند، نشان می‌دهد. هر سال، PitchBook (یک شرکت تحقیقاتی در زمینه سرمایه‌گذاری خطرپذیر) دانشگاه‌های سراسر جهان را بر اساس تعداد کارآفرینان فارغ التحصیل که در دهه گذشته برای استارت آپ خود سرمایه جذب کرده‌اند را رتبه‌بندی می‌کند.

تنها بنیانگذارانی که شرکت‌هایشان بین ۱ ژانویه ۲۰۱۳ و ۱ آگوست ۲۰۲۴ یک دور سرمایه‌گذاری خطرپذیر داشتند، شمارش شده‌اند و داده‌ها تا ۳۰ آگوست ۲۰۲۴ به‌روز شده‌است. بنیانگذاران می‌توانند در چندین دانشگاه تحصیل کرده باشند و ممکن است در آمار چندین دانشگاه محاسبه شوند.

دانشگاه استنفورد، کانون کارآفرینان

جدول زیر، ۱۰ دانشگاه برتر در مقطع کارشناسی را بر اساس تعداد فارغ التحصیلان کارآفرین نشان می‌دهد.

این جدول ۱۰ دانشگاه برتر در مقطع تحصیلات تکمیلی را بر اساس تعداد فارق التحصیلان کارآفرین نشان می‌دهد.

دانشگاه استنفورد، واقع در قلب سیلیکون ولی، سابقه چشمگیری در تربیت هزاران بنیانگذار استارتاپ طی ۱۰ سال گذشته دارد.

این دانشگاه در رده تحصیلات تکمیلی، با بیش از ۴،۰۰۰ بنیانگذار که در یکی از برنامه‌های تحصیلات تکمیلی آن شرکت کرده‌اند، رتبه اول را دارد. این دانشگاه، بالاترین در میان هر سه دسته است و در رده کارشناسی رتبه دوم را دارد.

از بنیانگذاران مشهور استنفورد می‌توان به سم آلتمن، بنیانگذار OpenAI که تحصیلات خود را نیمه‌تمام رها کرد، و ولادیمیر تنف، هم‌بنیانگذار Robinhood اشاره کرد.

دانشگاه کالیفرنیا، برکلی در مجموع در رده کارشناسی رتبه اول را کسب کرد. همچنین در میان دانشگاه‌های دولتی در رده تحصیلات تکمیلی، رتبه پنجم را به خود اختصاص داد. تونی شو، بنیانگذار و مدیرعامل DoorDash و رایان پترسن، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت مدیریت زنجیره تأمین Flexport، دوره کارشناسی خود را در برکلی گذرانده‌اند.

هر دو دانشگاه استنفورد و یوسی برکلی در منطقه خلیج سانفرانسیسکو یا نزدیک آن قرار دارند، منطقه‌ای که توسط PitchBook به عنوان بهترین شهر استارتاپی جهان رتبه‌بندی شده است.

در میان ۱۰ دانشگاه برتر PitchBook در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی، تنها سه دانشگاه غیرآمریکایی حضور دارند: دانشگاه تل‌آویو اسرائیل و دانشگاه‌های کمبریج و آکسفورد در بریتانیا.

+