حجت‌السلام پناهیان گفت: از آنجایی که سید حسن نصرالله مظلومانه به شهادت رسیدند، شهادت ایشان منجر به نشر فرهنگ شهادت می‌شود. حجت‌السلام و المسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در برنامه «زمانه» شبکه دو سیما که به شهادت سید حسن نصرالله می‌پرداخت، درباره مقوله شهادت و با خواندن سوره ۱۵۶ آل عمران گفت: یَا […]


حجت‌السلام پناهیان گفت: از آنجایی که سید حسن نصرالله مظلومانه به شهادت رسیدند، شهادت ایشان منجر به نشر فرهنگ شهادت می‌شود.

حجت‌السلام و المسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در برنامه «زمانه» شبکه دو سیما که به شهادت سید حسن نصرالله می‌پرداخت، درباره مقوله شهادت و با خواندن سوره ۱۵۶ آل عمران گفت: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ کَفَرُوا وَقَالُوا لِإِخْوَانِهِمْ إِذَا ضَرَبُوا فِی الْأَرْضِ أَوْ کَانُوا غُزًّى لَوْ کَانُوا عِنْدَنَا مَا مَاتُوا وَمَا قُتِلُوا لِیَجْعَلَ اللَّهُ ذَٰلِکَ حَسْرَهً فِی قُلُوبِهِمْ ۗ وَاللَّهُ یُحْیِی وَیُمِیتُ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ. قرآن می‌فرماید: مومنان مانند کافران نباشید، که درباره برادران خود می‌گویند اگر به میدان جهاد نمی‌رفتند، کشته نمی‌شدند. 

حجت‌السلام پناهیان ادامه داد: خداوند این سخن را کافرانه می‌داند، که ما بگوییم اگر فلانی به جهاد نرفته بود، الان سالم پیش ما نشسته بود. چون خدا می‌گوید مرگ دست من است. اینکه کسی شهادت را در آغوش بگیرد، نوع مرگ خود را انتخاب کرده است. سخن کافرانه این است که اگر او آنجا نرفته بود و جهاد نکرده بود، الان زنده بود. 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما از دشمن انتقام می‌گیریم، توضیح داد: حیف نبود مرگ سید بزرگوار به شهادت ختم نشود؟ این‌ها چگونه شهادت را پیدا می‌کنند و در آغوش می‌گیرند؟ شهادت فرصت بی‌نظیری است. ما باید بدانیم این آدم‌ها با لیاقتی که دارند، نوع مرگشان را از مرگ طبیعی به شهادت تغییر می‌دهند. 

وی از آثار باعظمت شهادت سید حسن نصرالله به ترویج فرهنگ شهادت اشاره کرد و افزود: وقتی امام قطعنامه شورای امنیت را پذیرفت، دعا کرد و گفت: خدایا سفره شهادت را از بین عاشقان شهادت جمع نکن. امام برای ناامنی دعا نکرد، امام برای از دست دادن خوب‌ها و جوانان دعا نکرد. امام مرگ را باور داشت و دوست نداشت تمام مرگ‌ها به مرگ طبیعی ختم شود. امام دوست داشت امنیت در سطح بالا باشد، ولی در کنارش برای شهادت هم دعا کرد. شهادت قدرت یک‌ کشور، یک ملت و یک‌ امت را تضمین می‌کند.

به گفته حجت‌السلام پناهیان، محبوبیت سید حسن نصرالله فقط به لبنان محدود نمی‌شد، بلکه محبوبیت این شهید بزرگوار در بین کشورهای عربی هم دیده می‌شد. از آنجایی که ایشان مظلومانه به شهادت رسیدند و محقق بودند، الان این محبوبیت مضاعف شده است. این محبوبیت باعث نشر فرهنگ شهادت می‌شود. 

+