امیرمسعود عابدین_ با در نظر گرفتن این حقیقت که جنگنده F-۱۴ در روزگار خود از جنگنده های رقیب خود قوی‌تر عمل می‌کرد، اما همچنان مستعد حوادث ناگوار بود. در سال ۱۹۹۱، یک فروند F-۱۴ تامکت از اسکادران Ghost Riders نیروی دریایی ایالات متحده بر فراز خلیج فارس، هنگام جدا شدن مخروط دماغه آن به دلیل خرابی […]

امیرمسعود عابدین_ با در نظر گرفتن این حقیقت که جنگنده F-۱۴ در روزگار خود از جنگنده های رقیب خود قوی‌تر عمل می‌کرد، اما همچنان مستعد حوادث ناگوار بود. در سال ۱۹۹۱، یک فروند F-۱۴ تامکت از اسکادران Ghost Riders نیروی دریایی ایالات متحده بر فراز خلیج فارس، هنگام جدا شدن مخروط دماغه آن به دلیل خرابی مکانیسم فرود، دچار نقص جدی در حین پرواز شد.

در سال ۱۹۹۱، خدمه اسکادران Ghost Riders مجبور به فرود اضطراری شدند. این حادثه در ارتفاع بیش از ۸۰۰۰ متری بر فراز خلیج فارس در نزدیکی ناو USS Dwight D. Eisenhower (CVN-۶۹) رخ داد.

به‌دلیل مشکلات به وجود آمده در دماغه و رادارهای جنگنده، بال‌های اف ۱۴ که متحرک هستند، بی‌حرکت شده و فلپ‌ها و اسپویلرها غیرفعال شدند و فرود بسیار چالش برانگیز و خطرناک شد.

با وجود این اتفاقات، جو اف. ادواردز خلبان این هواپیما، به طرز ماهرانه ای موفق شد که تامکت را با ریختن سوخت برای سبک شدن هواپیما، با حداکثر سرعت مجاز روی ناو فرود آورد و از فاجعه جلوگیری کند.

اف ۱۴ تبدیل به یک بمب‌افکن قدرتمند می‌شود

F-۱۴ تامکت، جنگنده مشهور نیروی دریایی ایالات‌متحده بود که در اصل برای دفاع در برابر بمب‌افکن‌های شوروی طراحی شده بود. تامکت می‌توانست با سرعت تقریباً بی‌سابقه‌ ۲.۳ ماخ پرواز کند. تامکت در طول سالهای خدمت خود در ارتش ایالات متحده، در ویتنام، لیبی، جنگ خلیج فارس و غیره مستقر شد. پس از جنگ سرد، هزینه‌های بالای نگهداری منجر به بازنشستگی پیش از موعد آن در سال ۲۰۰۶ شد؛ با این حال، این پلت فرم به عنوان یک بدنه افسانه ای در تاریخ زنده است.

۳۲۲

منبع: خبـرآنلاین