به گزارش زیرنویس در این شرایط و در سالهای اخیر و استقرار شورا و شهردار حال حاضر تهران در سال ۱۴۰۰، از سوی مدیریت شهری جدید عنوان شد که با تکمیل تقاطعهای غیر همسطح موجود، بالغ بر ۷۰۰ کیلومتر از مسیر تردد شهری شهروندان کاهش مییابد. طرح این موضوع با توسعه ۱۲۰ درصدی معابر که پیش از این عنوان شد مغایرت دارد.
اگر بیش از نیاز ساخته شده است، پس چرا این حجم از تردد اضافه به شهروندان تحمیل میگردد که مدیریت شهری به دنبال کاهش آن است؟
این به مفهوم ساخت تعداد زیادی دوربرگردان جدید و نیز ساخت ورودی و خروجیهای مختلف و جدید در بزرگراههایی است که بیش از صد درصد تحقق یافته بودهاند.
با همه اینها، در حال حاضر در شهر تهران، مواجه با ساخت تقاطعهای متعدد یاد شده هستیم که البته برخی از آنها نیز مورد بهرهبرداری قرارگرفتهاند و اثرات مثبت و منفی آنها را به خوبی میتوان دید.
علیرضا زاکانی در بهرهبرداری ایستگاه مترو توحید در خط۷ (در تقاطع با خط ۴ )در تاریخ اول دیماه ۱۴۰۰، تاکید کرد که «چهار خط باقیمانده مترو تهران (خطوط ۸تا ۱۱ )به طول حدود ۱۶۰کیلومتر را به همراه ۵۰ کیلومتر خطوط باقیمانده موجود، در طول ۴ساله این دوره مدیریت شهری به اتمام میرساند!»
این ادعا در حالی که ساخت مجموع ۲۵۰کیلومتر خطوط موجود، بیش از ۵۰ سال به طول انجامیده بود، عجیب، غیر قابلباور و بیشتر یک اشتباه سهوی به نظر میرسید. این ادعا و شگفتانه، در موقعیتهای دیگر نیز تکرار شد.
در نگاه متخصصین، که ساخت هر خط را در مدتی بالغ بر ۱۰ سال تجربه نموده بودند، عجیبتر و غیرقابل تصورتر بود. عجیبتر اینکه تاکید بر این موضوع، نه تنها از سوی شهردار محترم با تخصص پزشکی هستهای مطرح شد، بلکه از سوی مدیران عالی معاونت حمل و نقل نیز، حتی در مرحله شعار، بر این کار غیرممکن تاکید شد.
برای تحقق این وعده فوق بزرگ، شهر و شهرداری تهران به دهها دستگاه (TBM) حفار مکانیزه (یک دستگاه برای ساخت هر ۵ تا ۱۰ کیلومتر تونل)، فعال شدن ساخت تمامی ایستگاهها به طور همزمان به فاصله یک کیلومتر از هم (تبدیل تمامی شهر به کارگاه بزرگ ساختمانی)، ساخت ۲۵۰۰ واگن مترو در طول ۴ سال، تامین مالی ۱۱میلیارد دلار (ساخت هر کیلومتر خط مترو بین ۵۰ تا ۵۵ میلیون دلار هزینه دارد)در طول ۴سال نیازمند است. برای شهری که بودجه سالانه آن به ۲ تا ۳میلیارد دلار در سال برای اداره کل شهر نمیرسد! و فقط بودجه مترو در آن در سال، به ۷۵۰ میلیون دلار نیز نرسیده است!
در انتها مناسب است تا به بودجههای شهرداری حوزه مترو که نیازمند پیمانکاران تخصصی و تامین مالی قابل توجه است نگاهی کنیم.
تحقق بودجه سال ۱۴۰۱ (که آخرین بودجه تفریغ شده توسط شورای شهر است)میتواند کمک مناسبی در جمعبندی رویکرد شهرداری در این رابطه ارایه دهد.
بر اساس نظر کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران، در حالی که در بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۱، مبلغ ۱۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل عمومی پیشبینی شده بوده است. بهدلیل افزایش چشمگیر درآمدهای شهرداری، ناشی از وصول عوارض ساخت و سازها، کل بودجه به ۸۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. ولی بودجه محقق شده حمل و نقل عمومی به ۱۵ هزار میلیارد تومان (که بخشهای قابل توجهی از آن نیز به هزینههای جاری اختصاص داشته است) کاهش یافته است. به عبارت بهتر، نسبت به افزایش بودجه ۱۶۰ درصدی کل شهرداری، فقط ۵۱درصد بودجه حمل و نقل عمومی (اگر به همان نسبت رشد در نظر گرفته شده باشد)محقق شده است.