تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 دی 1403 - 12:04
کد خبر : 161030

ثبت نام خودرو وارداتی جانبازان/مشکلات فراوان فروش خودروی جانبازان؛از سایت فروش تا امتیازات

ثبت نام خودرو وارداتی جانبازان/مشکلات فراوان فروش خودروی جانبازان؛از سایت فروش تا امتیازات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،هنوز مرحله جدید ثبت‌نام خودروهای وارداتی جانبازان اعلام نشده است. پس از تکمیل ثبت‌نام جانبازان ۷۰ درصد، ثبت‌نام خودرو برای جانبازان ۵۰ درصد آغاز می‌شود. مسیح فرزانه، کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو در یادداشتی درباره اختصاص خودروهای وارداتی به جانبازان نوشت: واردات خودرو به ایران در طی بیش

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،هنوز مرحله جدید ثبت‌نام خودروهای وارداتی جانبازان اعلام نشده است. پس از تکمیل ثبت‌نام جانبازان ۷۰ درصد، ثبت‌نام خودرو برای جانبازان ۵۰ درصد آغاز می‌شود.

مسیح فرزانه، کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو در یادداشتی درباره اختصاص خودروهای وارداتی به جانبازان نوشت:

واردات خودرو به ایران در طی بیش از چهاردهه گذشته همیشه با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده است و در دوره‌های گوناگون اعطای مجوزهای واردات خودرو به ورزشکاران و جانبازان اگرچه به صورت مقطعی رخ داده اما یکی از روش‌های مناسب برای ورود خودروهای مناسب‌تر و ایجاد درآمدی دوسویه برای تمامی طرفین این روند تجاری و کمک به تنظیم‌گری محدود در بازار انحصاری خودرو بوده است، که یکی از نزدیک‌ترین دوره‌هایی که تعداد محدودی BMW X6 با مجوزهای جانبازان وارد کشور شد، به دهه ۹۰ بر می‌گردد که در زمان خود حاوی دو نکته مثبت و منفی شامل بخش مثبت یعنی واردات خودروهای بروز برای درآمدزایی نهادها و باز کردن فضای انحصاری بازار خودرو برای مدتی محدود و در نقطه منفی منع انتقال و فروش این خودروها تا پیش از پنج سال و بروز برخی مشکلات قانونی برای ذی‌نفعان آنها در دراز مدت گردید.

کندی و دست اندازهای فراوان فروش خودرو وارداتی مخصوص جانبازان

مجوزهای واردات خودرو برای جانبازان

مجوزهای واردات خودرو برای جانبازان

از شهریور ۱۴۰۲ و نزدیک به هفت سال ممنوعیت واردات خودرو با شروع انتشار مصوبات جدید در این حوزه و اعلان آئین نامه و ابلاغیه‌ها، با آغاز پروسه قطره چکانی واردات خودرو، به گفته نهادها حدود ۳۰ هزار مجوز جانبازی واردات خودرو در سه رده جانبازان ۵۰ درصد تا سقف واردات ۲۵ هزار یورو، ۷۰ درصد تا سقف واردات ۳۰ هزار یورو و ۷۰ ویژه تا سقف واردات ۳۵ هزار یورو برای خودروهای بنزینی و ۴۰ هزار یورو برای خودروهای برقی با حذف سود بازرگانی و البته هزینه‌ها و عوارض جانبی تا حدود ۷۰ درصد (همچون شماره گذاری، ارزش افزوده، حمل، گارانتی، استاندارد، محیط زیست، بازرسی، بیمه، انبارداری، ترخیص) و ۱۰ درصد هزینه حق‌العمل کاری واردات اعطا شد، که البته در آخرین ابلاغیه منع انتقال این مجوزها پیش از پنج سال برداشته شرایط را جهت فروش از سوی جانبازان به مصرف کنندگان در بازار را تسهیل نمود، اما در این میان به دلیل نبود شناخت کافی سیاست‌گذاران بر این روند و استفاده نکردن از نظرات کارشناسان خبره در این حوزه واردات خودروهای جانبازی پس از گذشت بیش از یک سال از مصوبات و ابلاغیه‌ها همچنان با کندی و دست اندازهای فراوان روبه رو است.

چالش‌ها و مشکلات واردات خودرو مشکلات فراوان فروش خودروی جانبازان؛از سایت فروش تا امتیازات

چالش‌ها و مشکلات واردات خودرو

چالش‌ها و مشکلات واردات خودرو

مشکلاتی همچون پیش بینی نکردن نرم افزاری در سایت فروش خودروی جانبازان جهت انتقال و فروش آنلاین، کلیه امتیازات این مجوزها از سوی جانبازان به خریدار جدید و مجدد ارجاع دادن طرفین به دفترخانه‌های رسمی جهت تحریر و امضا وکالت نامه و صلح نامه در کنار امکان نداشتن انتقال VIN ثبت شده برای واردات خودرو از اسم جانباز به خریداران جدید مجوزها و نیاز به حضور و وکالت مجدد جانبازان عزیز تا زمان پروسه ترخیص از گمرک و شماره گذاری در کنار قراردادهای یک طرفه از سوی برخی از شرکت‌ها با جانبازان و مصرف کنندگان و یا همکاری نکردن برخی شرکت‌ها در فروش گواهی گارانتی به غیر و یا همکاری نکردن در امضا قرار داد با خریداران مجوزها در کنار دشوارهای بسیار در ثبت سفارش و تخصیص ارز شرایط را به نحوی ناعادلانه پیش برده که سبب سردرگمی و بلاتکلیفی برخی مصرف کنندگان و جانبازان شده است.

نتیجه
در هر حال پروژه واردات خودرو طی یک سال نیم گذشته نه تنها موفق به کسب نمره قبولی (حتی ناپلئونی) بویژه در مدیریت و تنظیم‌گری بازار نبوده بلکه به دلیل تصمیمات غیر کارشناسی خلق الساعه و انتشار آئین نامه‌ها و ابلاغیه‌های متعدد تنها سبب بی نظمی بیشتر در بازار و سردرگمی و ایجاد هزینه برای مصرف کنندگان بویژه در بخش غیر کارشناسی فروش سامانه و فعالین این حوزه شده است، مسیری که می‌شد با مشاوره گرفتن از کارشناسان خبره این حوزه بسیار سهل‌تر و روان تر صورت گرفته و نیاز به اختراع مجدد چرخ در این مسیر نبود.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

advanced-floating-content-close-btn