تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 آذر 1403 - 22:55
کد خبر : 123847

ثبت نام خودرو فرسوده | طرح تعویض خودروی فرسوده و شرایط خودرو فرسوده / قیمت گواهی اسقاط خودرو اعلام شد

ثبت نام خودرو فرسوده | طرح تعویض خودروی فرسوده و شرایط خودرو فرسوده / قیمت گواهی اسقاط خودرو اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، خودرو فرسوده یک طرحی است که ابلاغیه ی آن از تیر امسال به گوش مردم رسید. افراد میتوانند با شرط داشتن یک سری شروط وارد سامانه مورد نظر بشوند و اقدام به ثبت درخواست خود نمایند. خودرو فرسوده یک طرحی بود که هم فروشنده ماشین راضی از این کار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، خودرو فرسوده یک طرحی است که ابلاغیه ی آن از تیر امسال به گوش مردم رسید. افراد میتوانند با شرط داشتن یک سری شروط وارد سامانه مورد نظر بشوند و اقدام به ثبت درخواست خود نمایند. خودرو فرسوده یک طرحی بود که هم فروشنده ماشین راضی از این کار بوده و هم دولت برای اجرای آن. آخرین اخبار مربوط به خودرو فرسوده دهن مردم را درگیر کرده است. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید .

مراحل ثبت نام در طرح تعویض خودروی فرسوده

برای ثبت‌نام و دریافت خودرو در طرح تعویض خودروی فرسوده، متقاضی باید ۶ مرحله را طی کند:

ثبت‌نام در یکی از طرح‌‌های تعویض خودروی فرسوده ایران خودرو، سایپا، کرمان موتور، مدیران خودرو، بهمن موتور، آرین پارس موتور، فردا موتورز و خودروسازی ایلیا
دریافت کد رهگیری قرعه‌کشی و انتظار برای انتشار اسامی برندگان
مراجعه برندگان به مراکز مجاز اسقاط خودرو و تحویل اسناد و مدارک خودرو برای تشکیل پرونده
دریافت برگه اسقاط از مرکز اسقاط و انتظار برای دریافت پیامک از خودروساز
واریز وجه اعلام شده در اطلاعیه خودروساز
دریافت خودروی جایگزین

نکات مهم

در صورت کمبود ظرفیت هر یک از طرح‌های خودروسازان برای جایگزینی خودروهای فرسوده، برندگان بر اساس قرعه‌کشی تعیین می‌شوند.
متقاضی پس از مراجعه به مراکز اسقاط، حدودا باید ۴۰ روز منتظر تایید ناجا باشد.
پس از تایید ناجا و اطلاع‌رسانی ستاد سوخت به خودروساز، پیامکی با عنوان واریز وجه و انتخاب نمایندگی به متقاضی ارسال می‌شود.
بعد از واریز وجه، متقاضی باید برای تحویل مدارک به نمایندگی انتخاب‌شده مراجعه کند./خودرو۴۵

خودرو فرسوده

خودرو فرسوده

پذیرش و ثبت‌نام ۲۳۰‌هزار دستگاه خودروی فرسوده در مراکز اسقاط

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو افزود: در سال ۱۳۹۸ حدود ۷‌هزار دستگاه خودروی فرسوده، سال ۱۳۹۹ حدود ۱۳ هزار، سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰‌هزار و در سال ۱۴۰۱ هم حدود ۲۰‌هزار دستگاه خودرو اسقاط شد که مجموع خودرو‌‌های اسقاط شده سبک و سنگین به ۵۷‌هزار دستگاه خودرو رسید. وی افزود: از زمانی که در خرداد ماه ۱۴۰۱، قانون ساماندهی صنعت خودرو به‌ویژه ماده ۱۰ این قانون که راجع اسقاط خودرو‌‌های فرسوده است، تصویب شد و همچنین پس از اصلاح این قانون در بهمن ماه ۱۴۰۱ که لازم‌الاجرا شد، شتاب خاصی در اسقاط خودرو‌‌های فرسوده به وجود آمد. مشهدی شریف ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ با توجه به اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو، بیش از ۷۲‌هزار دستگاه خودرو اسقاط شد یعنی از مجموع خودرو‌‌های اسقاط شده در ۴ سال گذشته، ۲۵‌درصد با افزایش اسقاط مواجه شدیم.

وی افزود: برای تولید هر دستگاه خودروی معمولی داخلی، ۴ گواهی اسقاط نیاز است، اما برای خودرو‌‌های مونتاژی نصف خودرو‌‌های وارداتی است.مشهدی شریف ادامه داد: بر اساس آماری که وزارت صمت به خودروساز‌‌ها اعلام کرده امسال تا یک میلیون و ۷۰۰‌هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد، اما آنچه که محقق شده است ۲۵ تا ۳۰‌درصد از برنامه تولید عقب‌‌تر است؛ بنابراین تعداد خودرو‌‌هایی که تولید می‌‌شوند یک میلیون و ۲۰۰‌هزار دستگاه خودرو خواهد بود. رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: از مجموع یک میلیون و ۲۰۰‌هزار دستگاه خودرویی که در کشور تولید می‌شود حدود ۳۵۰‌هزار دستگاه آن مربوط به خودرو‌‌های مونتاژی که داخلی‌سازی آن کمتر از ۴۰‌درصد است این عدد باید از مجموع خودرو‌‌های تولیدی کسر شود که باقی مانده ۸۵۰‌هزار دستگاه خودرو خواهد بود.وی افزود: اگر از ابتدا تا پایان امسال الزام ۴ دستگاه خودرو و یک گواهی اسقاط رعایت می‌‌شد حدود ۲۱۰‌هزار تا ۲۲۰‌هزار گواهی اسقاط خودرو نیاز بود این در حالی است که این الزام از ابتدای مهرماه به صورت ۱۰۰درصدی بوده است.

مشهدی شریف ادامه داد: در سه ماه اول امسال به ازای هر ۱۶دستگاه خودرو که شماره‌گذاری می‌‌شد، یک گواهی اسقاط تعلق گرفت و در سه ماه دوم به ازای هر ۸ دستگاه یک گواهی اسقاط، اما از مهرماه برای هر ۴ دستگاه خودرو، یک گواهی اسقاط در نظر گرفته شد. رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: با توجه به نوسان تخصیص گواهی اسقاط خودرو در فواصل مختلف، در مجموع برای خودرو‌‌های تولیدی سال ۱۴۰۳، حدود ۱۶۰‌هزار دستگاه اسقاط خودرو نیاز بود.وی افزود: گواهی اسقاط برای خودرو‌‌های وارداتی، بستگی به رتبه انرژی و قیمت خودرو دارد؛ رتبه‌بندی انرژی به سه گروه‌‌ ای و بی، سی و دی، ‌‌ای و اف و جی تقسیم می‌‌شوند. برای گروه ‌‌ای و اف و جی در صورتی که قیمت خودرو بیش از ۱۵‌هزار یورو باشد حدود ۱.۵ تا ۱.۷۵ گواهی اسقاط نیاز است.

مشهدی شریف ادامه داد: برای تولید انواع خودرو‌‌ها در سال ۱۴۰۳، حدود ۸۰۰‌هزار گواهی اسقاط خودرو استفاده می‌شود؛ از طرفی تعداد کل خودرو‌‌های اسقاط شده شامل پذیرش شده یا در فرآیند اسقاط، حدود ۲۳۰‌هزار دستگاه است که به طور میانگین هر کدام سه گواهی اسقاط تولید کرده‌اند و جمع آن تا امروز حدود ۷۰۰‌هزار گواهی اسقاط می‌شود. رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: با توجه به تعداد خودرو‌‌های اسقاط شده از ابتدای سال تا آخر آبان ماه، تنها تعداد ۵۰‌هزار گواهی اسقاط خودرو را تا پایان سال نیاز داریم و در صورتی که بیش از میزان، تولید داشته باشیم منجر به انباشت گواهی‌‌های اسقاط خودرو شده که جای استفاده‌‌ای نخواهد داشت و قانون‌گذار باید به فکر محل مصرف جدید گواهی‌‌های اسقاط مازاد باشد./دنیای اقتصاد

قیمت گواهی اسقاط خودرو اعلام شد

براساس اطلاعیه ستاد نوسازیِ ناوگانِ حمل و نقل پذیرفته‌شدگان طرح‌های جایگزینی دو خودروساز که پیامک دریافت کرده‌اند و هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند فقط تا (۲۴ آبان) مهلت داشتند با مراجعه به سامانه ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل به‌نشانی nnhk.ir ضمن ثبت‌نام به مراکز اسقاط مراجعه کنند.

تسنیم در خبری نوشت:البته در صورتی که متقاضیان در مهلت مقرر به مراکز اسقاط مراجعه نکنند، به‌منزله انصراف قطعی از طرح است و اولویت آنان حذف می‌شود و متقاضیان فهرست رزرو (ذخیره) جایگزین خواهند شد.

به گفته رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، نپذیرفتن متقاضی از سوی مراکز اسقاط در این بازه تخلف است و متقاضیان در صورت مشاهده می‌توانند شکایت خود را به انجمن صنفی مراکز اسقاط منعکس کنند.

سالاریه رئیس ستاد نوسازیِ ناوگانِ حمل و نقل و اسقاط خودروهای فرسوده تأکید کرده است: هر خودروی فرسوده یک تا سه گواهی دریافت می‌کند. هر گواهی ۳۵ میلیون تومان است و مراکز اسقاط حدود ۱۰ درصد بابت حق العمل کم می‌کنند و بقیه را در کمترین زمان باید پرداخت کنند.

به صورت کلی باید گفت برای هر یک از انواع خودروها نظیر تاکسی، سواری شخصی، سواری دولتی، مینی بوس، کامیون و غیره، یک سن فرسودگی مشخص در نظر گرفته شده است. اگر خودرو به این سن فرسودگی برسد و امکان دریافت گواهی معاینه فنی برای آن وجود نداشته باشد، به عنوان خودروی فرسوده شناخته می‌شود و باید به گونه‌ای اسقاط شود که امکان استفاده مجدد در چرخه حمل و نقل برای آن وجود نداشته باشد.

خودروهای از ۷۳ به قبل ۱ گواهی اسقاط

خودروهای از( ۷۴ تا ۷۸ ) ۲ گواهی اسقاط

خودروهای از( ۷۹ تا ۸۳ ) ۳ گواهی اسقاط

خودروهای از( ۸۴ تا۹۳ ) درصورتی که در۲ معاینه فنی مردود شده باشند ۳ گواهی اسقاط

در طرح نقدی هم متناسب با سن خودرو مبالغ به متقاضیان پرداخت می‌شود.

طرح نقدی:

خودروهای تولید ۷۹ تا ۸۳ حدود ۸۸ تا ۹۵ میلیون تومان

خودروهای تولید ۷۴ تا ۷۸ حدود۷۰ میلیون تومان

خودروهای تولید ۷۳ به قبل حدود۳۵ میلیون تومان/خبرآنلاین

اندیشه معاصر

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

advanced-floating-content-close-btn