بحران در اراضی اشغالی؛ از بحران اقتصادی و ناامنی تا شیب تند مهاجرت


رژیم صهیونیستی در یک سال اخیر با انبوهی از بحران‌های درهم تنیده مواجه بوده است.

جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر سال گذشته تا به امروز در غزه و این روز‌ها در لبنان مرتکب می‌شود، سرزمین‌های اشغالی را در بحران‌های گوناگونی فرو برده‌است؛ بحران‌هایی که به خروج سرمایه منجر شده و صهیونیست‌ها را به فرار از فلسطین اشغالی ناگزیر ساخته، اما به خاطر تعلیق پروازها، آنها باید با ناامیدی و وحشت در پناه‌گاه‌ها زندگی کنند.

اقتصاد نابسامان رژیم صهیونیستی؛ خروج سرمایه و هزینه بالای اشغالگری

پس از طوفان‌الاقصی آسیب‌های گسترده‌ای به زیرساخت‌های امنیتی، اقتصادی و فناوری رژیم صهیونیستی وارد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بعد از آغاز عملیات طوفان الاقصی بسیاری از استارت آپ‌ها و شرکت‌های فناوری از سرزمین‌های اشغالی خارج شده‌اند و آسیب جدی به اقتصاد فناوری این رژیم وارد شده‌ است.

روزنامه معاریو در گزارشی در جولای ۲۰۲۴ اعلام کرد که «حدود ۴۰ هزار شرکت اسرائیلی پس از آغاز این درگیری‌ها مجبور به بستن در‌های خود شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، این تعداد به ۶۰ هزار برسد. این آمار نشان‌دهنده تأثیرات شدید جنگ بر اقتصاد اسرائیل است که قابل مقایسه با بحران‌های قبلی از جمله بحران کرونا در سال ۲۰۲۰ است؛ سالی که در آن حدود ۷۴ هزار شرکت تعطیل شدند.»

همچنین افزایش ریسک‌های امنیتی و عدم‌اطمینان اقتصادی موجب شده‌است که بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایل کمتری به سرمایه‌گذاری در استارت آپ‌ها و پروژه‌های فناوری در اراضی اشغالی داشته باشند. این مساله به‌ویژه در حوزه‌هایی که مستلزم سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و ریسک‌پذیر هستند، بیشتر دیده می‌شود.

بنا به گزارشی که اخیراً روزنامه مالی عبری «کاتالیست» منتشر کرده‌است، از هنگام شروع جنگ با گروه حماس در هفتم اکتبر، سرمایه‌گذاران نهادی مبلغ هنگفت ۱۵۱ بیلیون شِکِل (۴۰ بیلیون دلار) را از سرزمین‌های اشغالی خارج کرده‌اند.

در کنار خروج سرمایه از اراضی اشغالی، هزینه‌های این رژیم نیز بعد از طوفان‌الاقصی به طور چشمگیری افزایش یافته‌است. به طوری که نشریه آمریکایی «فارن پالسی» میانه مهرماه به نقل از بانک مرکزی رژیم صهیونیستی هزینه جاری جنگ غزه و لبنان را ۶۶ میلیارد دلار برآورد کرد.

حدود دو هفته بعد (۲۹ مهر) روزنامه «یدیعوت آحارونوت» هزینه‌های مهمات استفاده شده در لبنان را بسیار بالا ارزیابی و اعلام کرد: جنگ در شمال از ابتدای سپتامبر ۶.۷ میلیارد دلار هزینه داشته‌ است. 

تلاش برای فرار از اراضی اشغالی به رغم تعلیق پرواز‌ها

ناامنی که بر اثر آتش‌افروزی مداوم رژیم صهیونیستی بر اراضی اشغالی سایه افکنده‌ است هر روز بیشتر از قبل تأثیرات خود را نمایان می‌سازد. همزمان با خالی شدن شهرک‌های صهیونیست‌نشین همجوار با نوار غزه، قریب به ۲۰۰ هزار صهیونیست نیز شهرک‌های خود در مجاورت لبنان را ترک کرده و در تل‌آویو و نقاط مرکزی اراضی اشغالی آواره شده‌اند.

نظرسنجی‌ها نیز گویای این واقعیت است که این شهرک‌نشینان هرگز به شهرک‌های ناامن خود بازنمی‌گردند. ضمن اینکه عملیات موشکی موفقیت‌آمیز ایران نشان داد که حتی تل‌آویو نیز برای صهیونیست‌ها دیگر امن نیست و مهاجرت معکوس تنها گزینه پیش روی آنها است.

پایگاه اطلاع رسانی عبری زبان «والا نیوز» چندی پیش با استناد به مرکز آمار رژیم صهیونیستی خبر داد که بیش از ۵۵ هزار و ۳۰۰ نفر به طور قطعی از فلسطین اشغالی مهاجرت کرده‌اند که در طول تاریخ جعلی رژیم بی‌سابقه بوده‌است در حالی که پیش بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۲۴ به بالاتر از ۶۹ هزار و ۲۰۰ مهاجرت معکوس برسد؛ امری که به اعتراف این رسانه‌ها به شدت غیرمنتظره و غیرعادی است و احتمال می‌رود با تشدید تنش رژیم با حزب‌الله و ایران شتاب بیشتری بگیرد.

به تازگی (۲۴ مهر) روزنامه عبری زبان اورشلیم پست در گزارشی اذعان کرد که رژیم صهیونیستی شاهد بزرگترین موج بی‌سابقه مهاجرت معکوس بوده و طی هفت ماه نخست سال جاری، ۴۰ هزار و ۶۰۰ تن اراضی اشغالی را ترک کرده‌اند. این آمار معادل ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در هر ماه است.

جروزالم پست اضافه کرد: کسانی که مهاجرت معکوس می‌کنند اموال، مدارک دانشگاهی و مهارت‌های شغلی خود را نیز می‌برند. این آمار بیانگر میزان خساراتی است که اسرائیل در پی مهاجرت افراد مذکور در درازمدت متحمل خواهد شد. تبعات این مهاجرت معکوس در مناطق دور از درگیری نیز مشاهده خواهد شد.

تلاش صهیونیست‌ها برای فرار از اراضی اشغالی در حالی ادامه دارد که اکثر کشور‌های جهان و شرکت‌های هواپیمایی با ناامن اعلام کردن فرودگاه‌های وابسته به رژیم اشغالگر، پرواز‌ها به سرزمین‌های اشغالی را تا ماه مارس سال آینده میلادی تعلیق کرده‌اند.

شرکت هواپیمایی آمریکایی «امریکن‌ایرلاینز»، تا مارس ۲۰۲۵، هواپیمایی «کاتای پسیفیک» هنگ کنگ تا ۲۷ مارس ۲۰۲۵، هواپیمایی «ویزایر» مجارستان تا ۱۴ ژانویه ۲۰۲۵، هواپیمایی «ترانساویای» هلند تا ۳۱ مارس ۲۰۲۵ و هواپیمایی «ایزیی‌جت» انگلیس تا ۲۹ مارس ۲۰۲۵، پرواز‌ها به سرزمین‌های اشغالی را تعلیق کرده‌اند.

همچنین تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی بین المللی از جمله هواپیمایی «کی‌ال‌ام» هلند، هواپیمایی کانادا، هواپیمایی «ویولینگ» اسپانیا، هواپپمایی «رایان ایر» ایرلند و هواپیمایی «دلتاایرلاینز» آمریکا پرواز‌ها را تا شروع سال جدید میلادی به تعویق انداخته‌اند.

تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی نیز ترجیح داده‌اند باتوجه به شرایط نامعلوم سرزمین‌های اشغالی در ماه‌های آینده، پرواز‌ها را تا اطلاع ثانوی به تعویق بیاندازند که شرکت هواپیمایی آمریکایی «یونایتدایرلاینز»، هواپیمایی «آیسلندایر» ایسلند، هواپیمایی هندی «ایرایندیا»، هواپیمایی «تاپ ایر» پرتقال و هواپیمایی کشور‌های امارات، کره و کرواسی از آن جمله‌اند.

فرجام سخن

هزینه‌های رژیم اشغالگر از جنایات یکساله علیه غزه و اینک لبنان تنها به تلفات نظامی و تضعیف چشمگیر ارتش محدود نمی‌شود و موضوع‌های دیگری همچون هزینه‌های هنگفت اقتصادی، فرار سرمایه و خود صهیونیست‌ها از اراضی اشغالی که از آن تحت عنوان «مهاجرت معکوس» نام می‌برند را باید به بحران‌های این رژیم افزود.

رژیم صهیونیستی نه تنها در داخل با بحران‌های درهم تنیده و چندوجهی مواجه است بلکه در سطح بین‌المللی هم زیر فشار افکار عمومی جهان و سازمان‌های مهم بین‌المللی از سازمان ملل گرفته تا دیوان‌های بین‌المللی کیفری و دادگستری قرار دارد؛ شرایطی که هر روز بر عمق انزوای راهبردی این رژیم می‌افزاید.

منبع: مهر

+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn