اسرائیل سامانه تاد را به کمک آمریکایی‌ها تحویل گرفته و به نظر می‌رسد انتظار حملات موشکی جدیدی را در آینده می‌کشد. این رفتار نظامی نشان می‌دهد که اسرائیل خود را برای تنش‌های موشکی جدی آماده می‌کند. مسأله اینجاست که آیا اسرائیل با این سامانه می‌تواند از موشک‌های ایران در امان بماند؟ ایران و اسرائیل، هرکدام […]

اسرائیل سامانه تاد را به کمک آمریکایی‌ها تحویل گرفته و به نظر می‌رسد انتظار حملات موشکی جدیدی را در آینده می‌کشد. این رفتار نظامی نشان می‌دهد که اسرائیل خود را برای تنش‌های موشکی جدی آماده می‌کند. مسأله اینجاست که آیا اسرائیل با این سامانه می‌تواند از موشک‌های ایران در امان بماند؟ ایران و اسرائیل، هرکدام چه نقاط قوت و ضعفی دارند؟ و نقش آمریکا در این موازنه نظامی چگونه است؟ برای پاسخ به این سئوالات سراغ امین پرتو، کارشناس مسایل نظامی رفتیم.

این کارشناس نظامی اتفاقی که در وعده صادق-۲ اتفاق افتاد را این‌گونه تحلیل می‌کند: «با زیاد شدن موشک‌های شلیک‌شده از سوی ایران، لانچر‌های اسرائیل خالی می‌ماند و به ایران فرصت می‌داد که از سامانه دفاعی‌شان عبور کند.»

هایپرسونیک‌های ایرانی

پرتو درباره موشک‌های ایرانی می‌گوید: «در ایران موشکی مثل فتاح، هایپرسونیک معرفی می‌شود اما ویژگی‌های کلاسیک هایپرسونیک را ندارد. هایپرسونیک باید یک سری حرکت‌های عرضی داشته باشد که فتاح ندارد. عبور موشک‌های ایران به واسطه اضافه‌بار موشک‌ها بود که لانچر‌های اسرائیل خالی می‌ماند. باید دید ایران در حمله بعدی چه تعداد شلیک می‌کند و طرف مقابل چه میزان موشک برای مقابله دارد. روی کمک روسیه نیز نمی‌توان حساب باز کرد چون الان خود روسیه گرفتار است.»

تقابل موشک با نیروی هوایی

این کارشناس نظامی در تحلیل نهایی توازن قوای میان ایران و اسرائیل در برخورد احتمالی آینده به این نکته اشاره می‌کند که ایران ظرفیت موشکی بالایی دارد، در مقابل اسرائیل در نیروی هوایی قدرتمند است: «ایران و اسرائیل فاصله زیادی دارند اما استراتژی جنگی‌شان متفاوت است. از این بابت ایران کشور بزرگی است و عمق استراتژیک و جمعیت زیاد دارد. اسرائیل یک کشور کوچک با جمعیت کم است. از آن طرف باید ببینیم اسرائیل با آن جمعیت کم ۶۰۰ میلیارد دلار جی.‌دی.‌پی دارد اما این عدد برای ایران ۳۰۰ میلیارد است. ایران فکر می‌کرد موشک‌ها زمانی به اسرائیل می‌رسد و یا با نیرو‌های نیابتی می‌توان اسرائیل را محدود کرد اما دست اسرائیل به ایران نمی‌رسد که چنین چیزی درست نبود. ایران قدرت هوایی خاصی ندارد، قدرت موشکی دارد، اسرائیل قدرت هوایی دارد. ایران اگر هر بار بخواهد ۲۰۰ موشک بزند، ذخیره موشک بالستیک‌اش به پایان می‌رسد اما چون اسرائیل جنگده‌های مدرن دارد، چندبرابر ظرفیت نظامی بیشتر دارد. اسرائیل پدافند لایه لایه و قدرتمندی دارد اما ایران در این زمینه ضعیف است.»

تسلیحات درخواستی اسرائیل

این کارشناس نظامی، استقرار سامانه تاد به عنوان یک سامانه دفاعی در سواحل اسرائیل را در ادامه ناکامی سامانه‌های آرو-۲ و آرو-۳ می‌داند: «سامانه آرو (پیکان) ضدموشک در ارتفاع بالا که در دست اسرائیل است، محصول آمریکاست.»

سامانه‌های موشکی و رهگیرهای دوربرد پیکان-۲ (Arrow-2) و پیکان-۳ (Arrow-3) که توسط اسرائیل با در نظر گرفتن تهدید موشکی ایران خریداری شده‌اند، به ترتیب برای مقابله با تهدیدات در داخل و خارج از جو طراحی شده‌اند. این سامانه در ارتفاعی عمل می‌کند که امکان پراکندگی ایمن هر کلاهک غیر متعارف را فراهم می‌کند.

به گفته پرتو «کمکی که آمریکا به اسرائیل کرده، ناو‌های مختلف با موشک استاندارد ضدموشک بالستیک است. دو ناو با استاندارد اس ام ۶ نزدیک سواحل اسرائیل مستقر شده و تعداد نامشخصی نیز تاد مستقر کرده‌اند. آن‌ها احتمال می‌دهند ایران وعده صادق ۳ و ۴ را اجرا کند.»

پرتو درباره دیگر تجهیزات درخواست شده از سوی اسرائیل می‌گوید: «آمریکای خیلی تسلیحات دارد که اگر بخواهد به اسرائیل بدهد، شرایط برای ما سخت‌تر می‌شود اما به نظر نمی‌رسد آمریکا این کار را بکند. سامانه تاد هم واگذار نشده و هنوز دست افسر‌های آمریکایی است. واگذار کردن تاد هم آموزش‌های جدی می‌خواهد. اسرائیل تقاضا هواپیما‌های سوخت‌رسان کرده و می‌خواهد زودتر به اسرائیل برسد. یک سری بمب سنگرشکن و موشک‌های پرنده هم وجود دارد که اسرائیل خواهان دریافت آن است. عمده تجهیزاتی که اسرائیل می‌خواهد مربوط به جنگ هوایی است که شعاع عملیاتی برای هدف قرار دادن ایران را زیاد کند.»

+