عوامل و بازیگران سریال تلویزیونی طوبی پس از ارتباط زنده با مخاطبان با پیمان جبلی، رئیس صداوسیما نیز دیدار و گفت‌وگو کردند. پیمان جبلی رئیس صداوسیما بیان کرد: سریال طوبی یک کار فاخر است و از همه عزیزانی که در شکل گیری این کار بزرگ نقش داشتند سپاسگزارم و ممنونم که دعوت ما را پذیرفتید. […]


عوامل و بازیگران سریال تلویزیونی طوبی پس از ارتباط زنده با مخاطبان با پیمان جبلی، رئیس صداوسیما نیز دیدار و گفت‌وگو کردند.

پیمان جبلی رئیس صداوسیما بیان کرد: سریال طوبی یک کار فاخر است و از همه عزیزانی که در شکل گیری این کار بزرگ نقش داشتند سپاسگزارم و ممنونم که دعوت ما را پذیرفتید. از بازدید پشت صحنه این سریال خاطره‌ای شیرین دارم که در خاطرم خواهد ماند.

وی ادامه داد: به عنوان خادم رسانه ملی وظیفه دارم از همه عوامل مجموعه جلو و پشت دوربین تشکر کنم. امیدوارم این جمع مجددا برای کار دیگری دور هم جمع شوند. خوشحالی شما را که می‌بینیم واقعا خوشحال می‌شوم. شما به عنوان تولید کنندگان این اثر فاخر میان مردم محبوب هستید.

وی افزود: مردم از طریق رسانه منحصر به فرد تلویزیون با شما ارتباط برقرار کردند. مردم در دورترین نقاط استان‌های ما تا شهر بزرگ تهران، تکیه کلام‌ها و عبارت‌های شما را به یاد دارند.

رئیس رسانه ملی خاطر نشان کرد: بر اساس چیزی که ما در هفته‌های اخیر اندازه‌گیری کردیم، به نظر می‌رسد حداقل در دو سال اخیر طوبی محبوب‌ترین مجموعه تلویزیونی بوده است. جامعه آماری مرکز تحقیقات ما مخاطبان بالای ۱۲ سال هستند و چقدر از افرادی که گفتند کار را ندیدیم؛ اما با برخی از سکانس‌ها، موسیقی اثر و… آشنا بودند.

وی تاکید کرد: نزدیک ۳۰ میلیون نفر مخاطب این کار بودند؛ اما به نظر می‌رسد آنطور که باید به تعداد آمار خوب مخاطبان دست پیدا نکرده‌ایم. طبیعی است که این کار دیده شد؛ زیرا به دلیل اخلاص، همدلی و جمع صمیمی که به همت عوامل بود شکل گرفته بود.

پیمان جبلی گفت: متن خلاقانه و ذهن خوش خلاق آقای امیرجهانی قابل تحسین است. اقتباس خوب است، اما همه چیز نیست. درست است ما بسیار بر روی اقتباس تاکید داریم؛ اما اقتباس یک نظر و یک ایده را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. در اقتباس چیز‌هایی که قابل دسترس باشد در دسترس است؛ اما واقعا اگر ذهن و قلم شیوا نباشد نمی‌توان یک اثر فاخر تولید شود. همچنین به زیبایی آقای سلطانی توانستند این کار را به تصویر بکشند و جمع کردن عوامل کار توسط آقای حسینی اتفاق افتاد.

وی بیان کرد: طوبی چند ویژگی منحصر به فردی داشت. جمع بسیار خوبی از بازیگران کار کشته تا جوانانی که با باورپذیری نقش خود را بازی کردند. ویژگی دیگر این کار امضا‌های طلایی‌ای که زیر این کار وجود داشت بود. آقای زرین دست به ما افتخار دادند و در این کار حضور پیدا کردند. آقای سلطانی و آقای حسینی هنرمند دغدغه‌مند ما هستند. امیدواریم کار‌های بهتر از این برای تلویزیون انجام‌گیرد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این کار سرعت تولید کار بود. یعنی کاری که تولید آن ده ماه طول کشید و سرعت تولید به نمایش لطمه نزد و باعث افت کار نشد. گرچه باید در جدول تنظیم پخش نمایش از ابتدا باید سختی و حجم و داستان کار را برای جدول پخش مدنظر داشته باشیم.

رئیس رسانه ملی تاکید کرد: داستان بسیار جذاب طوبی چند اتفاق مهم را رقم زد. تصویری از ساواک و حذب بعث در ذهن نسل جوان نبود، اما این سریال توانست تاریخ را به خوبی بیان و به تصویر بکشد. یعنی آن حالت نفرت آمیزی که در ایران به حذب بعث و ساواک بود به تصویر کشیده شد. همچنین داستان راهپیمایی اربعین و مراودین ایرانی که فقط به جرم ایرانی بودند از عراق بیرون کردند، این کار توانست یک کار وفادار به تاریخ تولید کند تا مردم بتوانند تاریخ خود را بهتر بشناسند.

وی ادامه داد: مردم همه داشته‌های خود را در مسیر اربعین قرار می‌دهند و همدلی مردم در این مجموعه به تصویر کشیده شد و با وجود سابقه تاریک حزب بعث این سریال توانستبه خوبی خیلی از موارد را به تصویر بکشد و این کار را به یک کار ماندنی تبدیل کند. همچنین گفته پایانی طوبی در سریال این بود که، این طریق همه ما را به هم رساند و این طریق باعث شد تا همه ما مجدد دور هم‌جمع شویم. 

پیمان جبلی افزود: یکی از کار‌های ارزشمند و برجسته خانه فخرالدین بود که صمیمانه از آقای حسینی تشکر می‌کنم، بنظرم یک مجموعه تاریخی بود که صداوسیما از خود به جای گذاشت. 

رئیس رسانه ملی گفت: ما مدیران و به عبارتی سفارش‌دهندگان فکر می‌کنیم هرچه سفارش دهیم، همان تولید می‌شود، اما معتقد هستم این چنین نیست. آنچه نویسنده و کارگردان خواست می‌شود و نه چیزی که ما می‌خواهیم. بنظرم واقعا کار در تلویزیون از چند جهت شهامت می‌خواهد و باید از همه عوامل تولید تشکر کنم. 

وی ادامه‌داد: به هرحال کاری که با نزدیک به ۴۵ درصد مخاطب توانست کاری با نمایش اثر کند و کار در این فضای تلویزیون شهامت می‌خواهد که تحسین هم دارد. بر اساس برآورد ما ۳۰ میلیون نفر شما را دیدند که بنظرم نقطه عطفی است. ما خادم شما هستیم که تلویزیون را خانه خود می‌دانید. این جمع‌امتحان خود را پس داد. یکی از بازیگران که در این‌جمع نیست، در عالم رویا هدایت شده بود که سیدالشهدا گفته بودند ایشان در این کار ایفای نقش کنند. حتما نتیجه کار نگاه و نظر حضرت سیدالشهدا بود. 

وی افزود: در این کار چهار حس خیلی برجسته بود؛ اعتماد، غم، شادی و انتظار. ما به عنوان یک مخاطب عادی شنیدیم که اگر شما پایان کار بگویید کاش تمام نمی‌شد و کار ادامه می‌داشت یعنی کار درست پیش‌رفته است. از همه مهم‌تر اعتماد و دلبستگی به این کار است. خداراشکر هستیم که شما توانستید خانواده‌ها را دور هم جمع کنید تا همه اجزاء و اعضای خانواده خوشحال هستند که این کار را تماشا می‌کنند. ما به شما افتخار می‌کنیم که توانستید مردم را راضی و علاقه‌مند کنید.

برمهانی: خادمان تلویزیون هستیم

برمهانی معاون سیما بیان کرد: امروز برایمان جشنی برای رضایت مخاطبان و مردم است. ما به عنوان خادمان تلویزیون هر زمان که موفقیتی در تلویزیون دیدیم حس خوبی پیدا کردیم.

وی ادامه‌داد: من واقعا از همه شما عزیزان تشکر می‌کنم. واسط بین صداوسیما و عوامل است که می‌شود یک مجموعه به این شکل تولید شود. از استاد زرین دست خیلی تشکر می‌کنیم که به مجموعه تلویزیون افتخار دادند و برای مردم پای کار آمدند. 

سپس نقویان رئیس سیما فیلم از عوامل سریال طوبی تشکر کرد.

در این مراسم علیرضا زرین دست فیلمبردار سریال طوبی گفتو تولید این کار به شکلی بود که طریقی راه افتاد که آقای حسینی جلوی ما بود و ما به دنبال ایشان راه افتادیم. سپس در ادامه راه متوجه شدم ما در راه امام حسین (ع) و اربعین هستیم و آنچه که می‌توانیم به امام حسین (ع) تقدیم کنیم این است که امیدوارم چیزی که در اصل فیلمنامه بود رسیده باشیم. 

سعید سلطانی کارگردان سریال طوبی بیان کرد: تقریبا یازده سال است که کار می‌کنیم. با لطف خداوند و همکاری تک تک خداوند کار را پیش بردیم. خیلی خوشحال هستم که نتیجه کار مقبول بینندگان تلویزیون شد. خوشحالم که نگین حضرت اباعبدالله (ع) همراه ما بود و امیدوارم دین ما ادا شده باشد. این را بگویم که کار تیمی بود و یک نفره نمی‌شد کار را پیش برد. از همه عزیزان سپاسگزار هستم.

وی ادامه‌داد: ستایش و طوبی دو معقوله جدا هستند. این کار دو تایم زمانی را در دو مکان متفاوت روایت می‌کند. با توجه به اتفاقات منطقه باید داستانی را روایت می‌کردیم که هویت درستی داشته باشد. از این طریق کار سخت بود. کار طوبی مجموعه پر لوکیشنی بود و فاصله زمانی کار متفاوت بود. اینکه قصه را طوری روایت کنید که برای همه قابل پذیرش باشد بنظرم کار دشواری بود و امیدوارم وظیفه خود را به خوبی انجام داده باشیم.

شبنم قربانی بازیگر نقش طوبی گفت: آقای جبلی خیلی ممنونم که لطف کردید و خانواده طوبی را مجددا دور هم جمع کردید. بسیار مفتخر هستم که در کنار استاد زرین دست، آقای سلطانی و حسینی کار کردم. 

وی ادامه‌داد: میان عشق کوفی و طوبی سختی‌ای نداشتم؛ زیرا از بازی کردن لذت می‌برم. خدارا خیلی شاکر هستم، زیرا شانس و لطف بزرگی بود که شامل حالم شد.

امین زندگانی بیان کرد: خیلی خوشحالم که توانستم در چنین جمعی شرکت کنم. چقدر خوب این سنت و اتفاق دورهم بودن عوامل سریال مجدد برپا شده است. کار به قوت خود سخت هست و تولید کار برای رسانه با وجودرقبایی که فضای نسبتا بازتر و مانور در زمینه فیلمنامه و سبک اثر دارند، رقابت آن هم با این فاصله زیاد خیلی چیز‌ها را ثابت کرد.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین افتخار برای من، علاوه بر اینکه در کنار آقای سلطانی بودم، حضور جناب زرین دست انگیزه‌ای برایم بود و بدون هیچ تعارفی از فیلمنامه درخشان و درصد تخیل بالای نویسنده افتخار برایم داشت. طوبی باعث شد خانواده دور هم جمع شوند و مجدد باهم به تماشای فیلم بنشینند. خوشحال هستم که توانستم با حضورم در این پروژه شعار وفاق ملی را رقم بزنم. در پایان خیلی افتخار می‌کنم از کوچک تا بزرگ جمع در خدمت دوستان هستم.

سید حسین امیدجهانی نویسنده این سریال گفت: واقعیت این است که اقتباس سختی‌های خود را دارد و ساخت سریال اورجینال به دلایل مختلفی سخت است. امیدوارم با کار‌های اقتباسی طوری برخورد نشود که نویسندگان بگویند که دیگر به سما اقتباس نمی‌رویم. پس از اتفاقاتی خیلی سخت است که راجع به ساواک و حوادث قدیم طوری صحبت کرد که منجر به فاصله مخاطب با فیلم نشود. از اعتمادی که به من شد سپاسگزارم، خیلی برایم مهم بود نظرسنجی‌ها چگونه باشد. با اختلاف پربیننده‌ترین و جذاب‌ترین سکانس قسمت حضرت امیرالمؤمنین (ع) بود. 

 نوروز زاده مدیر داده کاوی فضای مجازی سازمان گفت: از ابتدای امسال تصمیم گرفتیم در اتاق معاونت فضای مجازی در کنار نظر سنجی ها، میزان محتوا در فضای مجازی را به دست بیاریم. این میزان به صورت مناسبی بود و سپس ما سعی کردیم به صورت ماهانه منتشر کنیم و حال حاضر هفتگی منتشر می‌شود. ما در گزارشاتی که برای سریال طوبی داشتیم دو نکته داشتیم که صرفا بازدید ویدئویی در نظر گرفته می‌شود و دومین مورد بازدید با رویکرد مثبت را در نظر می‌گیریم. 

وی ادامه داد: بر اساس آمار مجموعه طوبی حدود ۶۰ هزار محتوای منتشر شده و میزان بازدید ۴۰۰ میلیون بوده است. قبل از سریال طوبی، سریال نون خ ۵ را داشتیم که ۱۲۰ میلیون بازدید داشتیم که این رشد تقریبا بیش از ۳ برابری است. اگر ما بخواهیم به یک سری گزاره از این مجموعه اشاره کنیم کامنت‌های منتشر شده حدودا ۶۰۰ هزار و ۱۰ میلیون لایک داشته است. با توجه به بازدید و لایک پربازدیدترین سریال ۱۴۰۰، سریال طوبی بوده است. همچنین هرچه سریال جلوتر رفته میزان انتشار محتوا افزایشی بوده است. 

وی افزود: ما از طریق ابزار هوش مصنوعی، محتوا و کامنت‌هایی که مردم در خصوص سریال طوبی رقم زدند را بررسی کردیم. شادی و اعتماد نسبت به سریال شدت بالایی داشته است و میزان نفرت و واکنش منفی نسبت به بقیه احساسات به شدت کم بوده است. به‌طور کل سکانس‌های مربوط به طوبی و فخرالدین پربازدید بوده است و همچنین موسیقی سریال هم جزء پر بازدید‌ها بوده است.

رامین راستاد بازیگر سریال طوبی گفت: از سهم خودم از دکتر جبلی و دیگر اساتید سپاسگزارم. برای ما هیچ چیز انقدر ما را خوشحال نمی‌کند که احساسات خود را به ما می‌گویند. مدت.‌ها بود که راجع به خودم از مردم چیز خوبی نمیشنیدم، اما با این سریال با واکنش خود مردم مواجه شدم. در آمار این سریال شادی و غم را دیدم که این سریال کار خود را کرد. از آقای جبلی و سه عزیز آقای زرین دست، سلطانی و حسینی سپاسگزار هستم. آقای زرین دست را باید در موزه گذاشت که مردم بیایند و ایشان را ببیند.

محمدرضا هلال زاده بازیگر سریال طوبی گفت: آرزو داشتم در کار‌های آقای سلطانی حصور داشته باشم. خداراشکر که خداوند صدای دل ما را شنید و توانستم با آقای سلطانی کار کنم. آقای راستاد درست گفتند آقای زرین دست را باید در سینما گفت.

مهدی حسینی وند تدوین‌گر سریال طوبی گفت: به نوبه خود از شما تشکر می‌کنم که این مراسم را ترتیب دادید، زیرا حس خوبی به ما داد. آقای جبلی هوای تهیه‌کننده ما را داشته باشید. سریال طوبی حاصل زحمات همه است و من سعی می‌کنم امانتدار خوبی باشم تا چیزی از دستمان در نرود. پس از پایان ۱۵ قسمت کار برایمان سخت شد؛ زیرا باید کار را تک به تک تحویل می‌دادیم. به دلیل زمان و نوع پخش شاید سریال طوبی می‌توانست بهتر از اینها باشد. 

شهین تسلیمی بیان کرد: خداقوت می‌گویم و معتقد هستم که، چون حضرت سیدالشهدا پشت این سریال بودند این سریال در این برحه زمانی این تعداد مخاطب پیدا کرد و سید بودن عوامل اصلی کار بی تاثیر نبود.

فریبا متخصص گفت: به کسانی که جلوی چشم هستند واقعا دستمریزاد می‌گویم؛ اما ۳۰ الی ۴۰ نفر پشت صحنه داشتیم که بی نهایت زحمت کشیدند. 

در ادامه سید حامد حسنی تهیه کننده این سریال گفت: خداراشکر که در زمان حیاتم توانستم تصویر حرم سیدالشهدا را به روی تلویزیون بیاورم. از صداوسیما سپاسگزارم که توانستیم قصه را بگوییم. از همه بچه‌ها ممنونم، اما امروز که پشت تلفن ۱۶۲ بودم چندین بار گریه‌ام گرفتم. می‌خواهم بگویم چه خدمتی از این بزرگتر که برای مردم کار کنیم و مردم از ما راضی باشند. این مسئولیت را مدیون همه شما هستیم، صد در صد برای این تیم همراه و رفیق دلم تنگ خواهد شد و این لطف خداوند در حق من بود. 

وی ادامه داد: ما ۱۳ مرداد به لطف خداوند روی آنتن بودیم و کار منعکس شد. شاید یکی از سخت‌ترین زمان‌های تولید کار جایی بود که نسرین مورد قضاوت قرار گرفت. هیچ چیز بالاتر از قضاوت مردم نیست. امروز پشت تلفن ۱۶۲ خیلی از مردم خواهش کردند و گفتند خواهش داریم طوبی ۲ را بسازید و بنظرم این لطف بزرگی است. از خداوند سپاسگزاریم که این موهبت را نصیب ما کرد. ما تنها قریب به ۳۲۰ قرارداد داریم. 

در پایان این مراسم از عوامل سریال طوبی تجلیل و تقدیر شد.

خبرنگار: زهرا بالاور

+