بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال گفت: کسب  یک امتیاز از بازی با ازبکستان که ۱۰ نفره بودیم برای ما رضایت بخش و خوب است. حمید استیلی بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال درباره تساوی ایران برابر تیم ملی ازبکستان در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ اظهار کرد: بازی پایاپایی را شاهد بودیم. تیمی که امیر قلعه […]


بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال گفت: کسب  یک امتیاز از بازی با ازبکستان که ۱۰ نفره بودیم برای ما رضایت بخش و خوب است.

حمید استیلی بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال درباره تساوی ایران برابر تیم ملی ازبکستان در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ اظهار کرد: بازی پایاپایی را شاهد بودیم. تیمی که امیر قلعه نویی برای این بازی انتخاب کرده بود یک تیم باتجربه و قدرتی بود. جایی که هم محبی و هم نعمتی در ترکیب اصلی قرار گرفتند که نشان داد قلعه نویی در بازی‌های سخت اعتقاد به بازیکنان باتجربه و قدرتی دارد. نیمه اول با وجود اینکه ما مالکیت بیشتری نسبت به ازبکستان داشتیم، اما موقعیت چندانی نتوانستیم روی دروازه حریف ایجاد کنیم. ازبکستان هم به علت میزبانی اش هم همین طور موقعیت چندانی نداشت و بیشتر بازی در وسط میدان بود و کمترین موقعیت را شاهد بودیم.  

او افزود: در نیمه دوم اخراج حردانی در دقیقه ۵۷ بازی یک مقدار معاملات را به هم ریخت و از آن به بعد شاهد بازی بهتری شدیم. هم ازبکستان به خاطر فشاری که از طرف هوادارانشان روی آنها بود به دلیل اینکه تیم ایران ۱۰ نفره بود می‌خواست بیشتر حمله کند و ایرانی ها  هم با روحیه مضاعفی که بتوانند نتیجه را حفظ کنند و روی ضد حمله نتیجه بگیرند. ازبکستان یکی، ۲ موقعیت نصف و نیمه روی دروازه ما داشت.    تغییراتی که کادر فنی و قلعه نویی انجام دادند با آوردن قلی زاده، قایدی و  نورافکن خیلی به ما کمک کرد که با وجود ۱۰ نفره بودن موقعیت داشتیم و تعداد کرنر‌های ما بیشتر از ازبک‌ها بود. حتی پنالتی که برای ما گرفتند، اما داور بعد از بازبینی VAR آن را رد کرد. البته به نظرم پنالتی بود و اینکه چطور داور مسابقه این صحنه خطا را پنالتی نگرفت را نمی‌دانم. کسب  یک امتیاز از بازی با ازبکستان که ۱۰ نفره بودیم برای ما رضایت بخش و خوب است. منتظر بازی با قطر هستیم. با  وجود اینکه میزبانی را هم برای تیم ملی و  هم تیم‌های باشگاهی در لیگ نخبگان آسیا از دست دادیم، اما باید بتوانیم نتیجه خوبی بگیریم.  

استیلی گفت: قطعا صعودمان به جام جهانی با این نفرات امکان پذیر است. به نظرم استراتژی کوتاه مدت که همانا صعود به جام جهانی هست باید داشته باشیم و استراتژی بلند مدت برای ۳ سال آینده داشته باشیم که از چه بازیکنانی  می‌خواهیم در جام جهانی استفاده کنیم.  

بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال درباره اینکه پوست اندازی در تیم ملی فوتبال را چه زمانی شاهد خواهیم بود، گفت: یکسری از بازیکنان خوبی در لیگ ما هستند که قطعا این‌ها را می‌توانیم در بازی‌های دوستانه و یا وقتی که خیالمان از صعود به جام جهانی راحت شد بتوانیم از اینها استفاده کنیم، چون ۳ سال آینده یکسری از بازیکنان را دیگر نمی‌توانیم استفاده کنیم و میانگین سنی ما یک مقدار بالا است و احتیاج داریم که بازیکنان جوان جایگزین شوند و در جام جهانی باید میانگین سنی مان پایین بیاید.  

او درباره اینکه بازی ایران و قطر در امارات برگزار می‌شود، گفت: میزبانی  امتیاز مهمی برای ما بود که از دست دادیم ایرانی‌های زیادی در امارات داریم. یادم می‌آید سال ۹۶ که بازی‌های جام ملت‌های آسیا بود بیشتر تماشاگران  استادیوم از ایرانی‌ها بودند خیلی مهم است که ایرانی‌های عزیز روز سه شنبه در  دبی حاضر باشند و دیگر بازی در ابوظبی نیست که دور باشد  و ایرانی‌های زیاد و وطن پرستی را آنجا داریم و قطعا می‌توانند کمک کنند و تاثیرگذار هستند. بازیکنان خوبی داریم قطعا می‌توانیم در آنجا نتیجه بگیریم. به علاوه اینکه ما در ۳ بازی ۲ گل زدیم و با این خط حمله قوی که داریم باید قدر موقعیت‌ها را بدانیم و در این بازی‌ها موقعیت کم گیر می‌آید. بازی با قرقیزستان، امارات، قطر و  کره شمالی را داریم. کره شمالی روز گذشته کار بزرگی انجام داد و توانست در امارات یک بر یک مساوی کند. علاوه بر این، امارات هم دارد بازیکنان تبعه‌های دیگر را  جذب می‌کند و ۲ بازیکن برزیلی هم به ترکیب امارات اضافه شدند. تیم ما از لحاظ نیروی انسانی قوی است و فقط باید شکل بازی مان بهتر شود و بیشتر موقعیت ایجاد کنیم تا مردم بیشتر برد تیم ملی به آنها بچسبد.  

او افزود: ما داریم خوب نتیجه می‌گیریم، اما نحوه بازی باید به صورتی باشد که مردم خوششان بیاید. به نظرم اگر ما خودمان را جای سرمربی بگذاریم نتیجه مهمتر است، چون در شرایطی که ما داریم صندلی مربیان ایرانی لرزان است و قلعه نویی هم مجبور است که از بازیکنان باتجربه استفاده کند.   قلعه نویی در بازی قبلی از حزباوی استفاده کرد، اما در بازی شب گذشته از نعمتی بهره برد.  با وجود اینکه نعمتی اولین بازی ملی اش بود، اما به خاطر تجربه‌ای که در پرسپولیس و اکنون فولاد دارد ارتباط خوبی بین بیرانوند  و شجاع خلیل زاده داشت و چندین سال کنار هم بازی کردند و او توانست بازی خوبی ارائه بدهد.  

استیلی درباره اینکه بعد از اخراج صالح حردانی، تیم ملی فوتبال کشورمان روی به ضربات ایستگاهی آورد و این حربه در بازی‌های بعدی هم می‌تواند مثمر ثمر باشد، گفت: تیمی که ۱۰ نفره می‌شود در ضربات ایستگاهی زیاد نشان نمی‌دهد که تعداد کم است، چون نفرات زیادی به جلو می‌آیند و ما هم میانگین قدی خوبی داریم. علاوه بر این،   مهاجرانی می‌گفت که قایدی و قلی زاده برای هر تیمی نعمت خدادادی هستند و آنها بلدند که بازی یک در یک را خیلی خوب انجام بدهند و به راحتی از بازیکن مستقیم خود عبور کنند و فول و کرنر و خطا بگیرند. با وجود اینکه ۱۰ نفره بودیم، اما تعداد ضربات ایستگاهی مان بیشتر شد.  

او درباره اینکه طارمی به عنوان مهاجم به عقب می‌آید و این به تیم ملی کمک می‌کند، گفت: باید ببینیم تاکنیک تیم چه چیزی هست و  شاید سرمربی تیم ملی از طارمی خواسته است که بیرون از باکس بازی کند. طارمی در محوطه جریمه حریف خیلی مثمرثمر‌تر است، اما بیشتر در زمین خودمان است و توپ را می‌گیرد و حرکت می‌کند. ما نمی‌دانیم  این اجازه را کادر فنی به طارمی داده که آن قدر عقب بیاید و حرکت کند، اما بازیکنی هست که احساس مسئولیت پذیری دارد و بیشتر به وسط زمین می‌آید. اما وجود طارمی در محوطه جریمه خیلی خطرناک است به خاطر همین میانگین گلزنی ما در ۳ بازی کم است. ما در ۳ بازی ۲ گل زدیم، چون موقعیت کمتر ایجاد می‌کنیم و از فرصت‌های گلزنی ایجاد شده هم استفاده نکردیم که با ۲ گل زده و بدون گل خورده و ۷ امتیاز در رتبه دوم جدول رده بندی هستیم.  

بازیکن اسبق تیم ملی گفت: اگر طارمی وارد باکس قرار بگیرد بیشتر روی آن خطا می‌شود این مستلزم این است که ما گردش توپ زیاد در زمین حریف داشته باشیم و دفاع‌های کناری ما هم به حمله اضافه شوند اگر این اتفاق بیفتد و دفاع‌های کناری و وینگر‌های کناری ما خوب هماهنگ شوند و کار‌های ترکیبی خوبی انجام بدهند ما تعداد نفرات بیشتری داخل ۱۸ قدم داریم و با ارسال‌های خوبی که انجام می‌دهند با حضور  سردار آزمون و مهدی طارمی و قدوس موقعیت‌های گل بیشتری می توانیم  داشته باشیم.  

او بیان کرد: صالح حردانی بازیکن جوانی است و عملکرد خوبی داشته است. بیرانوند به علت حواشی اخیر تمرکز کافی را نداشت. خط دفاعی ما محک جدبی نخورد. بازیکنان در خط دفاعی هماهنگی خوبی دارند. بازیکنان خوبی مثل آریا یوسفی هم داریم که بتواند در آن سمت بازی کند.  

+