«تابناک با تو» – سالیانه ۲۰۰ هزار نفر در جهان به‌خاطر علاقه به دو مرتبه نوشیدن آب‌میوه در روز جانشان را از دست می‌دهند.  «از ۱۵ میلیون نفر که در سال به‌خاطر سکته مغزی و قلبی در جهان جانشان را از دست می‌دهند، ۲۰۰ هزار نفر آنها به علت مصرف بیش از حد آب‌میوه و […]

آب‌میوه‌هایی که سکته‌تان می‌دهد (فارس نیوز

«تابناک با تو» – سالیانه ۲۰۰ هزار نفر در جهان به‌خاطر علاقه به دو مرتبه نوشیدن آب‌میوه در روز جانشان را از دست می‌دهند. 

«از ۱۵ میلیون نفر که در سال به‌خاطر سکته مغزی و قلبی در جهان جانشان را از دست می‌دهند، ۲۰۰ هزار نفر آنها به علت مصرف بیش از حد آب‌میوه و نوشیدنی‌های شکردار با زندگی خداحافظی می‌کنند»، این را استاد تغذیه دانشگاه هاروارد والتر ویلت می‌گوید. این در حالی است که در آخرین تحقیق منتشر شده از سوی مجله تخصصی سکته مغزی آمریکا روی ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر در ۲۷ کشور «نوشیدن حداکثر یک آب‌میوه یا نوشیدنی گازدار در روز با افزایش ۲۲ درصدی خطر کلی سکته مغزی مرتبط است»، البته این خطر با مصرف ۲ عدد از این نوشیدنی‌ها در روز سه برابر می‌شود.

آب‌میوه‌هایی که سکته‌تان می‌دهد (فارس نیوز

پیش‌ازاین در سال ۲۰۱۸ انجمن قلب آمریکا با مطالعه بر روی ۱۸ هزار بزرگسال بالای ۴۵ سال هشدار داده بود که «آشامیدن ۲ نوشیدنی آب‌میوه در روز شانس مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی ـ عروقی را ۲ برابر می‌کند.»
تحقیق منتشر شده در مجله سکته مغزی که حاصل تلاش دانشگاه مک مستر کانادا و دانشگاه گالوی در ایرلند است، می‌افزاید که «علاوه بر نوشیدن آب‌میوه، خوردن چهار فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به اولین سکته مغزی یا خونریزی داخل مغز را افزایش می‌دهد». همچنین زنان در معرض خطر بیشتری نسبت به مردان هستند.

آب‌میوه‌هایی که سکته‌تان می‌دهد (فارس نیوز

اصرار بر نوشیدن آب‌میوه به‌جای میوه طبیعی مضراتی مانند رفلاکس معده، مشکلات گوارشی، پوسیدگی دندان‌ها، افزایش چربی خون، فشارخون، سندروم متابولیک چاقی، یبوست، کمبود ویتامین B و … را به دنبال دارد.
پزشک آمریکایی و متخصص قلب کریستوفر لابوس می‌گوید که «نوشیدن قهوه زیاد در روز عامل اصلی سکته مغزی است نه نوشیدن آب‌میوه». اما از سویی دیگر پزشک آمریکایی و جراح عروق کریستوفر یی می‌گوید که «محتوای قند زیاد در آب‌میوه‌ها عامل اصلی خطر سکته مغزی است».

آب‌میوه‌هایی که سکته‌تان می‌دهد (فارس نیوز

مدیر تحقیقات جلوگیری از بیماری چاقی در دانشگاه ییل آمریکا دیوید کاتز با اشاره به اینکه نوشیدن ۷ فنجان آب در روز خطر سکته مغزی را تا ۱۸ درصد کاهش می‌دهد، بیان می‌کند که «اتکا به آب‌میوه به‌جای آب برای رفع تشنگی یک رویکرد غلط در سبک زندگی است و نیازمند اصلاح است»، البته یک پیشنهاد راهبردی این است که افراد با مصرف سه تا چهار فنجان چای سبز در روز احتمال بروز سکته مغزی را تا ۲۷ درصد کاهش دهند.

منبع: فارس نیوز

+