به گزارش “ورزش سه”، یک فیفا دی دیگر نیز از راه رسید و تیم ملی فوتبال ایران که در بازی‌های اول و دوم خود توانست با پیروزی برابر قرقیزستان و امارات ۶ امتیازی شود، باید با ازبکستان و قطر روبرو شود. دو دیدار که نسبت به بازی‌های قبلی، از اهمیت و دشواری بیشتری برخوردار است. […]

به گزارش “ورزش سه”، یک فیفا دی دیگر نیز از راه رسید و تیم ملی فوتبال ایران که در بازی‌های اول و دوم خود توانست با پیروزی برابر قرقیزستان و امارات ۶ امتیازی شود، باید با ازبکستان و قطر روبرو شود. دو دیدار که نسبت به بازی‌های قبلی، از اهمیت و دشواری بیشتری برخوردار است.

روز گذشته بود که فهرست بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی اعلام شد. امیر قلعه‌نویی نام ۲۷ بازیکن را برای این دو مسابقه برگزید تا آنها ابتدا در زمین بنیادکار با ازبکستان روبرو شوند و سپس در مسابقه‌ای حساس و انتقامی به مصاف قطر، قهرمان آسیا بروند.

در زیر قصد داریم به لیست تیم ملی و بازیکنان دعوت‌شده نگاهی متفاوت بیندازیم. به تفکیک هر پست، بازیکنانی که در اردوی قبل حضور داشته و اکنون غایب هستند و همچنین نفراتی که می‌توانستند نامشان در این لیست باشد را مورد بررسی قرار می‌دهیم:


* دروازه‌بانان: علیرضا بیرانوند (تراکتور)، سید پیام نیازمند (سپاهان)، سید حسین حسینی (استقلال).

توضیحات: تغییرات در قفس توری تیم ملی دور از ذهن به نظر می‌رسد اما مجدداً نام سه گلر تاپ لیگ برتر فوتبال ایران در فهرست امیر قلعه‌نویی دیده می‌شود. هر چند که بیرانوند در بازی با فولاد روز خوبی نداشت ولی همچنان گلر مورد اعتماد کادرفنی است و او وظیفه سختی در تاشکند برای کلین شیت مقابل تیم خوب ازبکستان دارد.

خط‌خورده از اردوی قبلی: آرشا شکوری؛ گلر جوان هوادار که نتوانست پس از فیفا دی قبلی به میدان برود، در فهرست جدید حضور ندارد.

شاید در اردوی بعدی دعوت بشوند: محمدرضا اخباری؛ بهترین گلر لیگ به لحاظ ثبت کلین‌شیت، جایی در فهرست ندارد. البته همان‌طور که سایت فدراسیون نیز اشاره کرد، او زیر نظر قرار داشته و در صورت نیز به تیم ملی دعوت می‌شود.

2077323

* مدافعان میانی: علی نعمتی (فولاد)، شجاع خلیل‌زاده (تراکتور)، محمد دانشگر (سپاهان)، محمدامین حزباوی (سپاهان)، محمدمهدی زارع (گل‌گهر سیرجان).

توضیحات: با مصدومیت کنعانی‌زادگان، حالا قلعه‌نویی باید زوج شجاع را در قلب خط دفاعی انتخاب کند. هر چند که شانس حزباوی به نظر بیشتر است، اما دانشگر و نعمتی نیز گزینه‌های خوبی به نظر می‌رسند. علی نعمتی در فولاد عملکرد قابل ستایشی داشت و برخلاف انتظارات، تیم یحیی گل‌محمدی در رتبه‌های بالای جدول قرار دارد. دانشگر و حزباوی نیز تیمشان را به صدر جدول رسانده‌اند و زارع نیز یکی از پدیده‌های این فصل لیگ برتر بوده است.

خط‌خورده از اردوی قبلی: محمدحسین کنعانی‌‌زادگان؛ مدافع پرسپولیس به دلیل مصدومیت در این اردو غایب است.

شاید در اردوی بعدی دعوت بشوند: عارف آقاسی، مرتضی پورعلی گنجی، سامان فلاح؛ مدافع تراکتور که به همراه شجاع زوج خوبی را در خط دفاعی تشکیل داده، می‌تواند یکی از گزینه‌های اردوی بعدی باشد. پورعلی گنجی نیز با پشت سر گذاشتن دوران مصدومیت و رسیدن به روزهای آمادگی، می‌تواند یکی از نفرات در اردوی بعدی باشد. سامان فلاح که پیش از این نیز توسط قلعه‌نویی دعوت شده بود، گزینه بعدی حضور در تیم ملی خواهد بود.

# مهره جوان: محمدمهدی زارع؛ پدیده این فصل گل گهر که از رده‌های پایه استقلال به این تیم پیوست، انتخاب جالب توجه امیر قلعه‌نویی است.

2078297

* مدافعان راست: صالح حردانی (سپاهان)، آریا یوسفی (سپاهان)

توضیحات: کادرفنی تیم ملی تصمیم گرفته تا انتخاب‌های خود را از تیم سپاهان بردارد. با وجود اینکه مورایس در برخی بازی‌ها از یوسفی در سمت چپ استفاده می‌کند، اما او و حردانی برای قرار گرفتن در سمت راست تیم ملی باید وارد رقابت سختی شوند. دو بازیکنی که از تجربه کافی برای پر کردن یکی از حساس‌ترین پست‌های فوتبال ایران برخوردار هستند.

خط‌خورده از اردوی قبلی:

شاید در اردوی بعدی دعوت بشوند: دانیال اسماعیلی‌فر، صادق محرمی؛ او که تا کنون ۲ مرتبه به هم‌تیمی‌هایش پاس گل داده، بدشانس بود که تیمش در آخرین بازی قبل از فیفا دی، برابر فولاد شکست خورد. از سوی دیگر، چنانچه صادق محرمی تا فیفا دی بعدی به آمادگی برسد، ممکن است یکی از نفرات دعوت‌شده باشد.

# مهره جوان: آریا یوسفی؛ بازیکنی که همواره مورد اعتماد امیر قلعه‌نویی و کادرفنی بوده و پایه ثابت اردوهای تیم ملی است، این بار نیز یکی از نفرات دعوت شده است.

2076515

* مدافعان چپ: میلاد محمدی (پرسپولیس)، سید ابوالفضل جلالی (استقلال)

توضیحات: قلعه‌نویی نسبت به لیست قبلی تغییری را در این بخش از زمین ایجاد نکرده تا سمت چپ همچنان در اختیاری دو بازیکن سرخابی باشد. جلالی در بازگشت به ترکیب اصلی، عملکرد خوبی داشته و جایگاهش را از زکی‌پور پس گرفته است. میلاد محمدی نیز از زمان پیوستن به پرسپولیس، یکی از بازیکنان کلیدی تیمش بوده است.

خط‌خورده از اردوی قبلی:

شاید در اردوی بعدی دعوت بشوند: حسین گودرزی؛ خرید جدید سپاهان در دو هفته اخیر یکی از بهترین‌های تیمش بوده است. چنانچه او به درخشش خود ادامه دهد، ممکن است به تیم ملی فراخوانده شود.

2091988

* هافبک‌ها: سعید عزت‌اللهی (شباب الاهلی)، محمد کریمی (سپاهان)، محمد قربانی (اورنبورگ)، سامان قدوس (کلباء امارات)، امید نورافکن (ملوان)، محمدجواد حسین‌نژاد (دینامو ماخاچ قلعه)

توضیحات: تنها حسین‌نژاد به لیست تیم ملی بازگشته و تغییری در این بخش از زمین ایجاد نشده است. هافبک‌های تیم ملی که برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی، رقابت سختی با ستاره‌ها خواهند داشت. عزت اللهی با گلزنی برای شباب الاهلی به اردو می‌رود و قدوس نیز پس از حضور در تیم جدید، در همان بازی نخست درخشید. کریمی نیز در هدایت تیمش به صدر جدول لیگ ایران نقش کلیدی داشته است.

خط‌خورده از اردوی قبلی:

شاید در اردوی بعدی دعوت بشوند: میلاد سرلک؛ هافبک میانی پرسپولیس یکی از خوب‌های این تیم در لیگ امسال بوده و هیچ بعید نیست که مورد نظر کادرفنی تیم ملی قرار بگیرد.

# مهره جوان: محمدجواد حسین‌نژاد، محمد قربانی؛ دو سپاهانی سابق که راهی لیگ روسیه شده‌اند، از عناصر جوان در لیست تیم ملی هستند. بازیکنانی که باید رفته رفته و برای تغییر نسل تیم ملی، به ترکیب اصلی راه پیدا کنند.

2075898

* وینگرها: محمد محبی (روستوف)، مهدی ترابی (تراکتور)، مهدی قایدی (کلباء)، علیرضا جهانبخش (بدون تیم)، علی قلی‌زاده (لخ پوزنان)، امیرحسین حسین‌زاده (تراکتور)

توضیحات: رقابت سختی در این پست وجود دارد و بازی‌های اخیر تیم ملی نشان داده که احتمال هر تغییری در ترکیب وجود دارد. با توجه به آمادگی نفرات دعوت شده، کادرفنی کار سختی برای انتخاب گزینه‌های اصلی خواهد داشت. قایدی یکی از بهترین‌های لیگ امارات بوده و حسین‌زاده نیز آقای گل لیگ ایران است. ترابی نیز به اندازه کافی در این مدت درخشش داشته تا پایه ثابت اردوهای تیم ملی باشد. محبی نیز به تازگی برای روستوف گلزنی کرده است.

خط‌خورده از اردوی قبلی: اللهیار صیادمنش؛ وینگر جوان وسترلو که در فیفا دی قبلی فرصت بازی را به دست نیاورد، مهره ثابت تیمش در بازی‌های اخیر بوده و برابر رویال آنتورپ نیز یک پاس گل داد اما جایی در فهرست اخیر نداشت.

➕ شاید در اردوی بعدی دعوت بشوند: اللهیار صیادمنش، مهرداد محمدی، مهدی لیموچی؛ سه بازیکن یادشده درخششی که منجر به دعوتشان به تیم ملی شود را نداشته‌اند، اما عملکرد قابل قبولی را برای باشگاه‌هایشان ارائه کرده‌اند. در صورت تداوم این درخشش، ممکن است به تیم ملی دعوت شوند.

# مهره جوان: امیرحسین حسین‌زاده؛ بازیکنی که در سایپا چهره شد و با استقلال خود را به فوتبال کشور معرفی کرد، آقای گل کنونی لیگ برتر است. بازیکن جوانی که پس از یک دوره ناموفق در شارلوا بلژیک، می‌تواند به پایه ثابت اردوهای تیم ملی تبدیل شود.

2079792

* مهاجمان: مهدی طارمی (اینتر)، سردار آزمون (شباب الاهلی) و شهریار مغانلو (کلباء)

توضیحات: بدون شک طارمی و آزمون انتخاب‌های اول کادرفنی هستند و مغانلو نیز می‌تواند در ادامه وارد زمین شود. مهاجم جدید کلباء کار دشواری برای کنار زدن رقبا دارد. طارمی به یکی از مهره‌های کلیدی نراتزوری تبدیل شده و آزمون نیز در هر بازی برای شباب الاهلی گلزنی می‌کند.

خط‌خورده از اردوی قبلی: جواد آقایی‌پور 

شاید در اردوی بعدی دعوت بشوند: علی علیپور، جواد آقایی‌پور، رضا غندی‌پور؛ مهاجم پرسپولیس پس از بازگشت به ایران عملکرد خوبی داشته و پای آقای پور نیز به گلزنی برای سپاهان باز شده است. غندی‌پور جوان نیز پدیده امسال بوده و چنانچه این نفرات پس از فیفا دی مجدداً در تیم‌های باشگاهی خود بدرخشند، احتمال دعوتشان زیاد است.

2077568

منبع