به گزارش خبرنگار محیط زیست زیرنویس،در اتفاقی نادر ۳۵۰۰پرنده مهاجر از کشور‌های آسیای جنوب شرقی در مرکز باغ پرتقال و خرمالوی یک پیرمرد گرگانی پناه گرفته‌اند و آنجا را برای زاداوری و ادامه حیات انتخاب کردند و به نظر می‌آید بعد از گذشت ۷ ماه از آمدنشان قصد رفتن و ادامه مسیر و بازگشت به […]

به گزارش خبرنگار محیط زیست زیرنویس،در اتفاقی نادر ۳۵۰۰پرنده مهاجر از کشور‌های آسیای جنوب شرقی در مرکز باغ پرتقال و خرمالوی یک پیرمرد گرگانی پناه گرفته‌اند و آنجا را برای زاداوری و ادامه حیات انتخاب کردند و به نظر می‌آید بعد از گذشت ۷ ماه از آمدنشان قصد رفتن و ادامه مسیر و بازگشت به مبداء را ندارند.

هر ساله پرندگان مهاجر از آسیای جنوب شرقی یا سیبری برای گذراندن زمستان به ایران می آیند و بخشی از سفرشان را در جنوب شرق خلیج گرگان و یا تالابهای منطقه می گذرانند،اما این بارپیرمرد گرگانی برای تأمین امنیت و علاقه‌ای که به این پرندگان و حیات وحش دارد از برداشت محصول باغش منصرف شده است وتمام تلاشش در حفظ امنیت و آرامش این پرندگان است.

محمود شکیبا رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در این باره به خبرنگار زیرنویس گفت: نمی‌ دانیم چرا این اتفاق افتاده است.ما منتظریم ببینیم بعد از زادآوری و  بزرگ شدن جوجه‌هایشان برمی گردند یا نه!آن پرنده‌ها که اکنون جمعیشان حدود ۵ هزار قطعه شده هر روز صبح برای تهیه غذا به ساحل و کنار دریا ‌می‌روند و عصر به باغ بر می‌گردند.

گردشکر طبیعت

محمود شکیبا گفت: بیشترین احتمال در این پدیده القاءحس امنیتی است که این باغ برای پرندگان ایجاد کرده است.

شکیبا در ادامه با اشاره به مهمترین دلیل این اتفاق گفت: پرندگانی حس امنیت را به خوبی درک می‌کنند و برای زادآوری و نگهداری از تخم‌ها و جوجه‌هایشان به دنبال جای امن می‌گردند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان پیش‌بینی می‌کند: احتمال دارد با سرد شدن هوا اقامت پرندگان ادامه یابد و همچنان در این منطقه و این باغ بمانند.

پرندگان مهاجر

او در ادامه گفت: سابقا در تالاب میانکاله چنین اتفاقی افتاده بوده و پرندگان مهاجر بعد از زادآوری تالاب را ترک کردند اما اینکه این تعداد پرنده باغ میوه را برای ماندن انتخاب کردند جای تعجب است.

شکیبا اضافه کرد: در حقیقت این اتفاق در حیات وحش طبیعی است ولی ما نمی‌دانیم که این ماندن تا چه زمانی طول می‌کشد و دلیلش جز داشتن امنیت برای زادآوری و نگهداری جوجه‌هایشان چیز دیگری است یا خیر.

منبع خبر: رکنـا