احسان اصولی که در چند روز گذشته و پس از حذف تیم ملی ایران مقابل مراکش و کنار رفتن از جام جهانی به شدت مورد نقد قرار گرفته است، در گفت‌وگویی اختصاصی با ورزش سه در خصوص شرایط تیم و اتفاقات اخیر صحبت کرد. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید: * از مردم ایران عذرخواهی […]

احسان اصولی که در چند روز گذشته و پس از حذف تیم ملی ایران مقابل مراکش و کنار رفتن از جام جهانی به شدت مورد نقد قرار گرفته است، در گفت‌وگویی اختصاصی با ورزش سه در خصوص شرایط تیم و اتفاقات اخیر صحبت کرد.

این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

* از مردم ایران عذرخواهی می‌کنم

اصولی در ابتدا با بیان اینکه پرتکرارترین نقد این روزها کمبود بازی تدارکاتی برای تیم ملی است گفت: قبل از هر چیز از مردم ایران عذرخواهی می‌کنم که نتوانستیم زمینه‌ساز شادمانی آنها شویم، هم سرمربی و هم بازیکنان در مصاحبه‌ها و شبکه‌های اجتماعی عذرخواهی کردند و تیم ملی ما سزاوار این حذف نبود.

 

* اشتباه داشتیم اما به وظایف‌مام عمل کردیم

رئیس کمیته فوتسال در ادامه گفت: ما هیچ اشتباهی نداشتیم؟ قطعاً اینطور نیست. انسانیم و حتماً اشتباهاتی داشته‌ایم اما به عنوان یک کمیته یکسری وظایف داشتیم که انجام دادیم. آقای شمسایی نام بزرگی در تاریخ فوتسال ایران است، وظیفه ما بود از ایشان حمایت کنیم و به انتخاب‌هایش در کادر فنی احترام بگذاریم و قرارداد ایشان را ارتقا بدهیم. من بسیار تحت تاثیر رفتار ایشان در پذیرش مسئولیت ناکامی و برخوردی که با بازیکنان در رختکن بعد از بازی با مراکش داشت قرار گرفتم. شما بررسی کنید ببینید تیم ملی فوتسال ایران در کدام تورنمنت با پرواز اختصاصی به مسابقات رفته؟ از خود بازیکنان در مورد کادر پزشکی کامل، تیم رسانه اختصاصی و شرایط اردویی و اعزام بپرسید. فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال براساس امکانات و براساس آنچه در گذشته اتفاق افتاده بود نه تنها کم کاری نکرده که در بسیاری موارد کارهایی را برای اولین بار به نفع تیم انجام داده است.

* در ۳۳ ماه ۴۱ بازی رسمی و دوستانه داشتیم

وی افزود: جام جهانی یک رویداد دو هفته‌ای نیست، ما برای این جام برنامه‌ریزی بلندمدتی انجام دادیم، اگر هدف از بازی دوستانه شناخت نفرات، تاکتیک تیمی و آماده‌سازی است، ما در در طول ۳۰ ماه گذشته تیم ملی فوتسال ۴۱ بازی در تورنمنت‌های مختلف انجام داده که ۲۳ بازی آن دوستانه بوده. ما با تیم‌های برزیل، روسیه، کلمبیا، مراکش، پاراگوئه، قزاقستان و … بازی کردیم. به عبارتی بطور متوسط در هر ماه بیشتر از یک بازی داشته‌ایم. ادعا نمی‌کنیم که بی‌نقص هستیم اما اینکه عنوان می‌شود ما دیدار دوستانه برای تیم ملی نداشته‌ایم نهایت بی انصافی است.کافیست به آمار ادوار گذشته مراجعه شود.

* کرواسی اعلام کرد به ایران سفر نمی‌کند

اصولی در ادامه گفت: بعد از پایان جام ملت‌های آسیا، مطابق برنامه‌ریزی و درخواست کادر فنی، که هم به صورت مکتوب به ما اعلام شده و هم در جلسه ایی صورتجلسه شده است قرار شد لیگ فوتسال ۶ هفته برگزار شود و بعد از آن فقط چهار بازی دوستانه داشته باشیم. باید از همه مدیران، مربیان و بازیکنانی که در برگزاری ۶ هفته لیگ کمک کردند سپاسگزاری کنم. طبق برنامه‌ کادر فنی ۴ بازی تداکارتی در نظر گرفته شد. دو بازی با کرواسی در تهران و دو بازی با قراقستان در آستانه، کشور کرواسی طی نامه رسمی اعلام کرد به دلیل شرایط خاص خاورمیانه به ایران سفر نمی‌کند و این دو دیدار چند روز مانده به شهریور لغو و عملاً امکان برگزاری بازی جایگزین غیرممکن شد، اما دو دیدار بعدی با سفر به قزاقستان انجام شد. بعضی از عزیزان گفته بودند لغو سفر کرواسی به ایران ادعاست و کوتاهی از ما بوده.

 

* می‌دانستم این کارم تبعات دارد

رئیس کمیته فوتسال افزود: همین تیم ازبکستان به خاطر برگزاری دیدارهای دوستانه، اخذ میزبانی، در اختیار داشتن مربی بین‌المللی و مواردی از این دست قبل از مسابقات در بعضی رسانه‌های داخلی به شدت تحسین می‌شد اما الان که فقط یک امتیاز کسب کرد و علیرغم برخورداری از شرایط میزبانی حتی از مرحله مقدماتی صعود نکرد چرا در موردش حرفی زده نمی‌شود؟ حذف پرتغال و اسپانیا هم نشان داد که سطح مسابقات ابداً پایین نبود، ما برنامه‌ریزی نداشتیم، اسپانیا که مقابل ونزوئلا حذف شد هم بدون برنامه بود؟ بعضی از نقدها شبیه تسویه حساب است. شما به عناوین کلی و مبهمی که بعضی‌ها مطرح میکنند دقت کنید، خب لطفا مشخص کنید کدام فعل ما و یا کدام ترک فعل ما برای تیم آسیب‌زا بوده. اینکه بدون بیان هیچ مصداقی از عناوین کلی و ابهام‌دار استفاده می‌شود برای اهل انصاف و تعقل کاملا مشخص است که ماجرا از چه قرار است. ما در این مسابقات حتی یک نفر اضافه را همراه نبردیم، من از پول مردم برای سفر غیرضروری به اسم فوتسال هزینه نمی‌کنم. اگر هم یک ریال اضافه داشتم حتما خرج تیم می‌کردم. می‌دانستم این کارم تبعات دارد ولی برای پرداخت هزینه‌اش آماده‌ام.

 

* پیشنهاد اخراج شمسایی بعد از بازی با فرانسه!

وی گفت: عزیزی بعد از بازی با فرانسه با من و آقای تاج تماس گرفت و گفت آقای شمسایی باید همین امشب اخراج شود! من واقعاً فکر کردم دارند شوخی می‌کنند. تیم ما در حالیکه با تساوی هم صدرنشین گروه بود ۴-۱ فرانسه را شکست داد بعد ما سرمربی را اخراج کنیم؟ به چه گناهی؟ اصلاً دنیا به ما نمی‌خندد؟ شما گل اولی که فرانسه از ما خورد را ببینید، رسانه‌های فرانسه را نگاه کتید، کسی چنین پیشنهادی به مسئولان آنها داده؟ من هر اخلاق بدی داشته باشم، قطعاً اهل تمسخر کسی نیستم اما شما خودتان را جای من بگذارید واقعاً وقتی تیم ملی بعد از برزیل بیشترین گل را زده، در کنار اسپانیا بهترین خط دفاع را کسب کرده و برای اولین بار در تاریخ جام‌های جهانی با کسب تمام امتیازات به مرحله بعد صعود کرده، من سرمربی را اخراج کنم؟!

 

* زدن توی گوش بازیکن ملی‌پوش به درد فوتسال می‌خورد؟

اصولی با اشاره به اینکه تمام نقدها به عملکرد تیم و کمیته را دیده و خوانده است گفت: باید از تمام رسانه‌ها و پیشکسوتانی که محبت داشتند تشکر کنم، نقدها را هم دیدم و قصدی برای تقابل ندارم، برخی از نقدها دقیق و درست و محترمانه است و از آن باید برای توسعه فوتسال کمک بگیریم اما اینکه گفته شد «اصولی آدم فرهنگی است و به درد فوتسال نمی‌خورد» حرف عجیبی است. مقام معظم رهبری در تمام دیدارهایشان با ورزشکاران و مدیران ورزشی مدام بر توسعه فرهنگ در ورزش و توجه به ابعاد روانی و اخلاقی ورزشکاران در کوران مسابقات تاکید می‌کنند، بعد بعضی‌ها آیت الکرسی خواندن من قبل از مسابقه را نکوهش کرده‌اند و به تمسخر گرفتند! اگر زدن توی گوش بازیکن ملی‌پوش آن هم جلوی چشم همه دنیا به درد فوتسال می‌خورد و موجب توجه و احترام جهانیان به این ورزش و تکریم بازیکنی است که در مسابقات بین‌المللی نماینده مردم ایران است، قطعاً من به درد این فوتسال نمی‌خورم! به نگاه فرهنگی معتقدم و نه فقط فوتبال و فوتسال بلکه تمام ورزش ما به بازنگری فرهنگی در ورزش نیاز دارد. و معتقدم خیلی از مشکلات ما در فوتبال و ورزش نشات گرفته از همین نگاه ضد فرهنگی امثال ایشان است از رسانه تا روی سکوها، از درون زمین تا روی نیمکت، مگر می‌شود منکر خلا فرهنگی شد؟ما مکلف هستیم در کنار تقویت بنیه فنی، تدارکاتی و مدیریتی ورزش مان حتما متغیرهای فرهنگی و اجتماعی را هم مد نظر داشته باشیم.

* این فضا را درک می‌کنم

اصولی در پایان عنوان کرد: فوتسال بیش از هر چیزی به همدلی نیاز دارد، به توسعه، به کار بزرگتر و خارج شدن از صرف انرژی برای دعواهای بی‌حاصل ولی احتمالاً پر لایک! راه پیشرفت خانواده فوتسال از دعوا و تنش نمی‌گذرد، مجددا عرض می‌کنم اگر فعل یا ترک فعلی در کار تیم ملی فوتسال در جام جهانی از سوی ما صورت گرفته به صورت مشخص بفرمایند وظیفه من است پاسخ بدهم. هر کاری از دست ما بر می آمد برای فوتسال انجام دادیم، همین شکل گیری تیم ملی فوتسال جوانان و امید در حالیکه مسابقات بین المللی ندارد یکی از کارهایی است که چشم روی آن بسته شده، ما تقریباً هر ماه یک اردو برگزار میکنیم و نتیجه اش شده پشتوانه سازی برای تیم بزرگسالان که افتخار میکنیم در تیم بزرگسالان در جام جهانی بازی کردند.

+