نجم الدین فریدونی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: پس از گذشت ۱۴ ساعت از تلاش بی وقفه آتش نشانان در پاساژ مدنی بازار قدیم شهر قشم به عنوان کانون حریق و تعدادی از مغازه های پاساژ صالحی این بازار، عملیات مهار آتش دقایقی پیش پایان یافت. وی ادامه داد: این آتش‌سوزی ساعت […]

نجم الدین فریدونی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: پس از گذشت ۱۴ ساعت از تلاش بی وقفه آتش نشانان در پاساژ مدنی بازار قدیم شهر قشم به عنوان کانون حریق و تعدادی از مغازه های پاساژ صالحی این بازار، عملیات مهار آتش دقایقی پیش پایان یافت.

وی ادامه داد: این آتش‌سوزی ساعت ۰۴:۳۰ بامداد امروز به مرکز تماس ۱۲۵ اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی قشم اعلام شد.

رییس اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی قشم توضیح داد: با توجه به حساسیت موضوع، ۱۰۰ آتش نشان و نیروهای داوطلب از چهار ایستگاه این جزیره به علاوه آتش نشان های اعزامی از شهر بندرعباس به محل حادثه برای کنترل حریق اعزام شدند و هم اینک پس از مهار آتش، در حال لکه گیری و پایش محیط هستند.

فریدونی اضافه کرد: با حضور به موقع آتش‌نشانان با ۱۲ دستگاه خودروی عملیاتی، ۱۰ دستگاه خودروی آبرسان و خودروهای خدماتی و تلاش آنها از گسترش آتش به سایر مغازه های این پاساژ و پاساژ اطراف آن جلوگیری شد.

وی از تمامی نهادها و دستگاه های اجرایی به ویژه شرکت قشم مولد، شرکت بهین پالایش، فرودگاه بین المللی قشم، ناو تیپ رزمی ذوالفقار، آتش نشانی های شهرهای سوزا، طبل، درگهان، دهیاری زیرانگ، توریان که خودروها و نیروهای آتش نشانی و نیروهای عملیاتی خود را در این حادثه بسیج کردند، قدردانی کرد.

بازار قدیم قشم همان‌طور که از نامش پیداست، قدیمی‌ترین بازار این جزیره است که قسمت‌هایی از آن سرپوشیده و بخش‌هایی روباز است.

گفته می‌شود که زمان راه‌اندازی بازار قدیمی قشم، سال ۱۲۹۰ بوده و در سال های اخیر با اینکه تغییراتی به خود دیده ولی هویت و اصالت خود را حفظ کرده است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

منبع خبر: رکنـا