وزیر ورزش و جوانان بر گسترش روابط ایران و بلاروس در حوزه ورزش تاکید کرد و پیشنهاد داد که تیم‌های ملی فوتبال دو کشور بازی دوستانه‌ای با هم داشته باشند. صبح امروز سوم مهر ۱۴۰۳ دمیتری کالتسوف سفیر بلاروس در ایران با حضور در ساختمان شماره دوی وزارت ورزش و جوانان با دکتر دنیامالی وزیر […]


وزیر ورزش و جوانان بر گسترش روابط ایران و بلاروس در حوزه ورزش تاکید کرد و پیشنهاد داد که تیم‌های ملی فوتبال دو کشور بازی دوستانه‌ای با هم داشته باشند.

صبح امروز سوم مهر ۱۴۰۳ دمیتری کالتسوف سفیر بلاروس در ایران با حضور در ساختمان شماره دوی وزارت ورزش و جوانان با دکتر دنیامالی وزیر ورزش و جوانان دیدار و گفتگو کرد.

دنیامالی گفت: از روابط بسیار خوبی که بین دو کشو وجود دارد خوشحالیم و علاقه داریم این روابط به ویژه در حوزه ورزش توسعه پیدا کند.

وزیر ورزش و جوانان با تسلیت درگذشت الکساندر مدوید قهرمان کشتی دنیا و بلاروس، اظهار داشت: ایشان را در جامعه ورزش ایران به خصوص جامعه کشتی به نیکی می‌شناختند و علت آن هم رقابت و دوستی وی با غلامرضا تختی یکی از قهرمانان و پهلوانان ما بود.

دنیامالی با بیان این که روابط ورزشی بین دو کشور روابط بسیار سازنده‌ای است ولی می‌تواند خیلی بهتر از این باشد، اظهار داشت: بنده ١۵ سال در فدراسیون جهانی قایقرانی سمت داشتم که برای المپیک برزیل موضوع محروم کردن روسیه و بلاروس از این مسابقات مطرح بود و متاسفانه این اتفاق هم افتاد که من گفتم اگر این دو کشور به دادگاه جهانی ورزش شکایت کنند می‌توانند به مسابقات برگردند که همین اتفاق هم افتاد و برگشتند و حتی دو ورزشکار بلاروس و روسیه در این رشته مدال در آن بازی‌ها گرفتند.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به ظرفیت بزرگ کشور بلاروس در حوزه ورزش، افزود: به عنوان وزیر ورزش ایران علاقه‌مندم در این حوزه روابطمان گسترش پیدا کند. بلاروس در برخی از رشته‌ها شرایط خوبی در دنیا دارد و خیلی علاقه مندیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم؛ همچنین ایران نیز در بعضی از رشته‌ها شرایط خوبی دارد که می‌توانیم این ظرفیت‌ها و تجربیات را در اختیار بلاروس قرار دهیم.

دنیامالی با بیان این که رشته‌های کشتی، فوتبال، بوکس و شنا می‌تواند بستر خوبی برای تعاملات ورزشی دو کشور باشد، اظهار داشت: در رشته تیراندازی نیز کشور بلاروس مربیان بسیار خوبی دارد که ما علاقه داریم از مربیان صاحب نام شما استفاده کنیم.

وزیر ورزش و جوانان با پیشنهاد برگزاری دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال دو کشور، اظهار داشت: برای شروع توسعه این همکاری‌ها پیشنهاد می‌کنم در «فیفا دی» تیم ملی فوتبال ایران و بلاروس یک بازی دوستانه با هم داشته باشند.

وی همچنین بر ایجاد ارتباط رسانه‌های ورزشی دو کشور تاکید کرد و افزود: این رابطه بین رسانه‌های ورزشی موجب می‌شود مردم از ظرفیت‌های دو کشور اطلاعات بیشتری داشته باشند و ما آمادگی داریم رابطه بین رسانه‌های ورزشی را توسعه دهیم و شرایطی ایجاد کنیم که باهم کار کنند.

وزیر ورزش و جوانان همچنین از رفتار‌های دوگانه برخی مجامع جهانی ورزشی در مقابل بلاروس و روسیه انتقاد کرد و افزود: اعتقاد داریم ورزش باید از سیاست جدا باشد و با رفتار دوگانه بعضی از مجامع جهانی مخالفیم.

دنیامالی با بیان خاطره‌ای از مسابقات جهانی روئینگ زیر ۲۳ سال به میزبانی بلاروس، اظهار داشت: این خاطره‌ای بسیار شیرین برای من است که در آن مسابقات در بلاروس حضور داشتم و یکی از ورزشکاران ما به نام محسن شادی در آن مسابقات به قهرمانی رسید.

همچنین دمیتری کالتسوف سفیر بلاروس در این دیدار با تقدیر و تشکر از دیدگاه‌های دکتر دنیامالی، انتصاب وی را به عنوان وزیر ورزش و جوانان ایران تبریک گفت و افزود: من خیلی ایران را از همه لحاظ دوست دارم و مروارید ایران مردم خوب و خونگرم آن هستند. برای این که مردم دو کشور را به هم نزدیک‌تر کنیم قطعا ورزش نقش بسیار پررنگی دارد.

وی همچنین با تشکر از تسلیت دنیامالی به خاطر درگذشت الکساندر مدوید، افزود: مدوید و تختی اسطوره ورزش دو کشور نه تنها رقیب بلکه دوست‌های بسیار خوبی با هم بودند و متاسفانه انسان‌ها جوان نمی‌مانند ولی وقتی می‌روند در قلب ما باقی می‌مانند.

سفیر بلاروس با بیان این که ورزش نقش بسیار بزرگی در روابط دو کشور دارد، افزود: روابط قدیمی بسیار خوبی در این زمینه با ایران داریم. به تازگی هم تیم ملی هندبال زنان ما در ایران مسابقاتی برگزار کردند که این بخش کوچکی از روابط ورزشی ما را نشان می‌دهد.

وی از پیشنهاد برگزاری مسابقه دوستانه فوتبال بین ایران و بلاروس استقبال کرد و گفت: ما واقعا پتانسیل‌های خوبی برای گسترش روابط در حوزه ورزش داریم و بر همین اساس دعوتنامه وزیر ورزش و گردشگری بلاروس را برای حضور شما در مسابقات کاراته ماه آینده در بلاروس تقدیم می‌کنم.

دمیتری کالتسوف با ابراز علاقه نسبت به برگزاری مسابقات دوستانه رشته‌های مختلف ورزشی بین دو کشور، افزود: همچنین علاقه داریم ورزشکاران ما و ایران به کشور‌های هم سفر کنند.

وی به دانشگاه فرهنگ و ورزش در بلاروس اشاره کرد و افزود: از این دانشگاه ورزشکاران، مربیان و پزشکان بسیار حرفه‌ای فارق التحصیل می‌شوند که به صورت علمی و حرفه‌ای آنها را تربیت می‌کند که در این زمینه می‌توانیم تجاربمان را در اختیار ایران قرار دهیم و حتی می‌توانیم شرایطی را ایجاد کنیم تا ایرانی‌ها در این دانشگاه تحصیل کنند.

سفیربلاروس با بیان این که امروزه توسعه ورزش بدون علم شدنی نیست، افزود: ما هم با شما هم عقیده هستیم که ورزش جای دخالت سیاست نیست و ممنون از شما و حمایتی که داشتید و خوشحال می‌شویم هیاتی از وزارت ورزش و جوانان ایران را در بلاروس برای پیگیری و تقویت ارتباطات ورزشی داشته باشیم.

+