هرچند المپیک ۲۰۲۴ پاریس برای مرد صخره‌ای با حذف در مرحله نیمه‌نهایی فقط به خاطر ۶صدم ثانیه، در تلخ‌ترین حالت ممکن به نقطه پایانی رسید اما حالا یک تصمیم انسان‌دوستانه باعث شده تا المپیک پاریس برای او یادآور یک اتفاق شیرین و دلچسب باشد. متن پیش رو گفت‌وگوی با «رضا علیپور» درباره تصمیم‌اش برای فروش […]


هرچند المپیک ۲۰۲۴ پاریس برای مرد صخره‌ای با حذف در مرحله نیمه‌نهایی فقط به خاطر ۶صدم ثانیه، در تلخ‌ترین حالت ممکن به نقطه پایانی رسید اما حالا یک تصمیم انسان‌دوستانه باعث شده تا المپیک پاریس برای او یادآور یک اتفاق شیرین و دلچسب باشد.

متن پیش رو گفت‌وگوی با «رضا علیپور» درباره تصمیم‌اش برای فروش گوشی تلفن‌همراهی که مخصوص ورزشکاران المپیکی ۲۰۲۴ پاریس تولید و به آنها هدیه داده شده بود است تا در راه تهیه کیف، کفش و لوازم‌تحریر بیش از ۱۲۰۰ کودک کار صرف شود:

هرچند المپیک ۲۰۲۴ پاریس برای مرد صخره‌ای با حذف در مرحله نیمه‌نهایی فقط به خاطر ۶صدم ثانیه، در تلخ‌ترین حالت ممکن به نقطه پایانی رسید، اما حالا یک تصمیم انسان‌دوستانه باعث شده تا المپیک پاریس برای او یادآور یک اتفاق شیرین و دلچسب باشد. ماجرا از این قرار است که شرکت سامسونگ یک گوشی موبایل مخصوص ورزشکاران المپیکی ۲۰۲۴ تولید کرد و به همه ورزشکاران حاضر در این دوره از مسابقات هدیه داد.

چند روز بعد از پایان المپیک بود که «رضا علیپور» با انتشار یک استوری در صفحه شخصی‌اش اعلام کرد که قصد فروش این هدیه را دارد و مبلغ آن را هم به خیریه اهدا می‌کند. حالا و در اولین روز مهر که همزمان با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس است، تنها نماینده سنگ‎نوردی ایران در المپیک پاریس خبر داد گوشی تلفن‌همراهی را که از این مسابقات هدیه گرفت، به منظور تهیه پوشاک و لوازم تحریر برای کودکان کار فعال درکوره‌های آجرپزی قزوین فروخته است. به همین بهانه و در پرونده امروز زندگی‌سلام، با سریع‌ترین مرد عمودی جهان درباره دلایل این تصمیم نیکوکارانه و تحسین‌برانگیز صحبت کردیم که در ادامه خواهید خواند.

ما هر ساله این کار را انجام می‌دادیم

از سنگ‎نورد پرافتخار کشورمان می‌پرسم که ماجرای تصمیم‌اش برای فروش گوشی سامسونگی که در المپیک پاریس هدیه گرفته بوده برای خرید لوازم‎تحریر و اهدای آن به کودکان کار، چیست که می‌گوید: «ما هر ساله این کار را انجام می‌دادیم. هر سال در فصل تابستان، پولی جمع می‌کردیم تا بتوانیم برای کودکان کار در آستانه شروع سال تحصیلی، لوازم مورد نیازشان را تهیه کنیم. امسال یک جورایی به بن‌بست خورده بودیم و ناامید شده بودیم که بتوانیم برای آنها کاری انجام دهیم، چون پولی به دست‌مان نرسیده بود».

پول کار خیر را خدا می‌رساند

«علیپور» درباره روزی که تصمیم به فروش این گوشی گرفته، می‌گوید: «یک روز داشتم با یکی از دوستان صحبت می‌کردم. او به من گفت که امسال نتوانستیم هیچ پولی جمع کنیم و بعید است بتوانیم دل کودکان کار را شاد کنیم. از من مشورت می‌خواست که آیا راهی به نظرم می‌رسد که بتوانیم به قول خودش از این بن‌بست خارج شویم یا نه. من به او گفتم که نگران نباش، خدا کریم است، فکرش را نکن، من و تو که کاره‌ای نیستیم. من باور دارم که چنین پول‌هایی را خود خداوند می‌رساند و ما فقط وسیله‌ای می‌شویم تا به دیگران کمک کنیم. زمان گذشت و قبل از شروع المپیک پاریس به من خبر رسید که شرکت سامسونگ به همه ورزشکاران شرکت‌کننده در المپیک ۲۰۲۴ پاریس، یک گوشی به عنوان هدیه می‌دهد. به محض این‌که متوجه این ماجرا شدم و خبرش را شنیدم، صحبت‌هایم با دوستم به ذهنم خطور کرد. یعنی جرقه‌اش از همان جا در ذهنم روشن شد».

یک اپلیکیشن مالی پول گوشی را بدون گرفتن آن به من داد

«روزی که این گوشی مخصوص ورزشکاران المپیک پاریس ۲۰۲۴ را تحویل گرفتم، حتی پلمب آن را باز نکردم تا گوشی را دستم بگیرم و آن را ببینم. از همان اول، فکرهایم را کرده بودم و برایش برنامه داشتم». سریع‌ترین مرد عمودی جهان با این مقدمه ادامه می‌دهد: «بعد از پایان المپیک، تصمیم گرفتم که آن را برای فروش بگذارم تا بتوانم هرچه قدر می‌توانم برای خرید لوازم‌تحریر کودکان کار کمک کنم. در این بین، شرکتی معروف که استوری من را دیده و متوجه ماجرا شده بود، با من تماس گرفت و گفت که حاضر است مبلغ این گوشی را به من بدهد تا در راه خیر هزینه کنم. بعد از این‎که آن مبلغ را به حسابم واریز کردند، گوشی سامسونگ را هم به من پس دادند و گفتند که این گوشی هم برای خودتان باشد و با خودتان ببرید و در هر کار خیر دیگری که صلاح دانستید، هزینه کنید. من هم خیلی خوشحال شدم و گفتم باشد و گوشی را از آنها گرفتم. البته هنوز هم قرار نیست که آن گوشی را خودم استفاده کنم و برایش برنامه‌های دیگری دارم».

امیدوارم این گوشی، مدرسه‌ساز شود!

از «علیپور» درباره سرنوشت این گوشی هدیه گرفته شده می‌پرسم که آیا باز هم زمینه‌ساز کار انسان‌دوستانه خواهد شد یا نه که می‌گوید: «بله، مطمئن باشید که دوباره در راه خیر مصرف خواهد شد. اگر خدا بخواهد، اگر بشود و شرایط آن‌طور که می‌خواهم پیش برود، می‎خواهم چندتا اتاق درست کنم و مدرسه‎ای در یک منطقه محروم بسازم که البته چند میلیارد پول دیگر هم نیاز دارد، اما خیلی امیدوارم که جور شود و این گوشی، در راه مدرسه‌سازی در مناطق محروم صرف شود».

۱۲۰۰ بسته تحصیلی توزیع کردیم

از او می‌پرسم که با پول فروش این گوشی توانسته برای چند کودک کار، پوشاک و بسته تحصیلی تهیه کند که می‌گوید: «وقتی که این گوشی تلفن‌همراه را هدیه گرفتم، تصمیم گرفتم کل مبلغ را صرف کودکان کار کوره‌های آجرپزی قزوین کنم و برای آنها پوشاک و لوازم‌تحریر بخرم. خلاصه‌اش این که با این پول ما توانستیم ۱۲۰۰ بسته کیف، لوازم‌تحریر کامل شامل دفتر، مداد، پاک‌کن، خط‎کش و … بخریم. همچنین ۶۰۰ جفت کفش تهیه کردیم که بین کودکان کار توزیع شد».

به‌خاطر خنده کودکان‌کار این تصمیم را گرفتم

از «علیپور» که در سال ۱۳۹۲ با ثبت رکورد ۶٫۲۴ ثانیه توانست اولین مدال طلای تاریخ سنگ‎نوردی ایران را در مسابقات قهرمانی جهان کسب کند، می‌پرسم آیا در چند وقت اخیر وسوسه نشدید که خودتان از این گوشی استفاده کنید که می‌گوید: «ببینید، داستان چیز دیگری است و موضوع فرق می‌کند. دلیلی که باعث شد من این کار را بکنم و این گوشی را در این راه بفروشم، خنده کودکان کار بود. داستانی که باعث شد این تصمیم را بگیرم، این بود که من علاقه دارم و عاشق این هستم که اگر کاری از دستم برمی‌آید، برای کودکان کار دریغ نکنم و انجام دهم».

کودکان کار، فرزندان ما و این خاک هستند

«امسال مجبور شدم که این ماجرا را علنی کنم وگرنه در گذشته هم بار‌ها برای کودکان کار، قدم‌هایی برداشته بودم، اما نیازی نبود که اطلاع‌رسانی کنم». او در این باره می‌گوید: «من از قشر ضعیف جامعه بودم. می‌دانم بچه‌ای که با لباس، کفش و وسایل نو به مدرسه می‌رود، چقدر با انگیزه درس را ادامه می‌دهد. فراموش نکنیم که بچه‌های کار، فرزندان ما و این خاک هستند».

از الان به فکر طلای المپیک بعدی هستم

«علیپور» در یک مرحله نیمه‌نهایی المپیک ۲۰۲۴ با لئوناردو ستاره اندونزیایی رقابت کرد و با صدم ثانیه از راه‌یابی به فینال بازماند. علیپور رکورد ۴.۸۴ صدم ثانیه و حریف ۴.۷۵ صدم ثانیه را ثبت کردند. در دیدار رده‌بندی هم «علیپور» با «واتسون» از آمریکا مسابقه داد و با زمان ۴.۸۸ ثانیه شکست خورد و از دستیابی به مدال برنز بازماند. حریف آمریکایی با زمان ۴.۷۴ ثانیه موفق به شکستن رکورد جهان و کسب مدال برنز شد. تنها نماینده سنگ‎نوردی ایران در پاریس می‌گوید: «مدال المپیک را به‌خاطر ۶ صدم ثانیه از دست دادم. المپیک است دیگر و شرایط خاص خودش را دارد. هدف برای المپیک ۲۰۲۴ کسب مدال طلا بود و در گفتگو‌های متعددی به آن اشاره کرده بودم، اما الان هم فقط یک راه پیش روی خودم دارم. من دوباره تلاش خواهم کرد، با انگیزه و با قدرت می‌جنگم و تا المپیک بعدی صبر می‌کنم تا مدال طلا را کسب کنم».

در این باره از من نپرسید

بعد از پایان المپیک ۲۰۲۴، تصاویر و ویدئو‌هایی از محل تمرین علیپور برای آماده‌سازی شرکت در مسابقات منتشر شد که باورکردنی نبود. امکانات و تجهیزات او در مقایسه با رقبا بسیار کمتر بود. حالا از او می‌پرسم که آیا مسئولان بعد از پربازدید شدن آن ویدئوها، برایش کاری کردند تا بتواند با قدرت بیشتری در مسابقات آینده حاضر شود یا نه که می‌گوید: «در این باره صحبت نکنیم، بهتر است. شما هم این سوال را از من نپرسید. من اصلا قصد مصاحبه نداشتم، اما چون شما گفتید درباره ترویج کار نیکوکارانه و کمک به کودکان‌کار است، مصاحبه کردم».

استعداد نداشتم، اما تلاش زیادی کردم

از «رضا» می‌پرسم که از چند سالگی وارد این رشته ورزشی شده و چطور استعدادش را کشف کرده است، می‌گوید: «من از ۱۰ سالگی توسط پسر دایی‌ام و با پیشنهاد او به این رشته آمدم و با تمرین‌های خیلی زیاد به این‌جا رسیدم. در اصل چیزی که باعث موفقیت من شد، استمرار، استمرار و استمرار بود. من استعداد زیادی نداشتم. من با تلاش، یک سری پروتکل‌ها و قوانین برای موفقیت در این رشته را عوض کردم تا رکورددار جهان شدم. قبل از من، همه رکورددار‌های جهان قدشان یک متر و ۸۵ تا ۹۰ سانتی‌متر بود، اما من با قد یک متر و ۷۰ سانتی‌متر، توانستم رکورد جهان را بشکنم و ۴ سال رکورددار جهان باشم. من تنها قهرمان مسابقات سنگ‎نوردی در جهان هستم که ۴ سال، رکورد جهان را در اختیار داشته و برای همین هم، فدراسیون جهانی وقتی اسم من را به عنوان رکورددار این رشته جایی می‌زد، به عنوان پادشاه این رشته معرفی می‌کرد و این‌طور می‌نوشت: king Reza Alipour».

بعد از تمرینات توان حرف زدن نداشتم

او درباره تمریناتی که برای حضور در المپیک پاریس پشت سر گذاشته، می‌گوید: «تمرینات بسیار سنگینی داشتم که شاید کلمه سنگین هم برای آن کم باشد و نتواند توصیف دقیقی از آنها در ذهن شما به جا بگذارد. من روزی ۳ جلسه معادل ۹ ساعت تمرین می‌کردم. تمرین‌های دیوانه‌واری داشتم که از اوج فشار تمرین، سرم گیج می‌رفت، دست و پاهایم می‌لرزید. توضیح دادنش خیلی سخت است و باید هر فردی تجربه کند، اما همین‌قدر بگویم که این‌قدر سخت بود که گاهی حتی توانی برای حرف‌زدن هم نداشتم و به تنها چیزی که فکر می‌کردم و من را سرپا نگه می‌داشت، امید به قهرمانی و کسب مدال طلا بود. من می‌خواستم باز هم برای سرزمینم افتخاری کسب کنم».

سنگ‌نوردی در برابر مشکلات زندگی، قوی‌تان می‌کند

دارنده ۲۱ مدال جهانی درباره تاثیرات فعالیت در این رشته ورزشی می‌گوید: «این رشته واقعا قوی‌تان می‌کند؛ از لحاظ جسمی، روانی، ذهنی، تفکرات و …. کلا بعد از مدتی فعالیت در آن، یک آدم دیگر می‌شوید. شما با سنگ‌نوردی در عرض چند ثانیه، می‌روید بالای بالا و در کمتر از چند ثانیه از آن بالا به پایین می‌آیید. همین اتفاق، نگاه شما را به زندگی عوض می‌کند. شما هیچ‌وقت نمی‌توانید با قاطعیت تمام بگویید من همیشه در اوج هستم. این رشته با صدم‌های ثانیه ارتباط دارد تا شما ارزش وقت‌تان را به طرز عجیبی، بهتر درک کنید و بدانید که صدم ثانیه‌ها می‌تواند سرنوشت شما را تغییر دهد.

 پیش‌بینی هم در این رشته سخت است. نکته جالب دیگرش هم این است که این رشته انتها ندارد. شما بعد از یک مدت که دنیای حرفه‌ای تمام شد، می‌توانید در طبیعت به عنوان سرگرمی، صخره‌نوردی کنید، چون دنیای متفاوتی دارد و آن‌قدر زیبا و هیجان‌انگیز است که می‌توانید با آن یک سبک‌زندگی جدید را آغاز کنید. انگار سنگ‌نوردی یک کلاس سبک‌زندگی است. به نظر من هر فردی طبیعت را دوست دارد، باید با این رشته ورزشی هم آشنا باشد».

یادم نرفته با پول همین مردم به المپیک اعزام شدم

او در پایان درباره احساسش بعد از کمک به کودکان کار و توزیع بسته‌های تحصیلی بین آنها می‌گوید: «تن‌ها دلیلم برای کمک به کودکان کار، یک کلمه است و آن یک کلمه هم انسانیت است. هر چیز دیگری بگویم، حرف اضافه است. انسانیت باعث شد تا خیلی راحت از گوشی سامسونگ و خیلی چیز‌های دیگر برای شادی دل کودکان کار بگذرم. در گذشته هم از خیلی چیز‌ها با رضایت قلبی چشم‌پوشی کردم و در آینده هم، امیدوارم همین طور بمانم. حس خیلی خوبی دارد که یک کودک کار را به تحصیل علاقه‌مند کنید.

اگر از تاثیرات و فواید اجتماعی آن بگذریم، خوشحال کردن یک کودک خودش فواید زیادی دارد که مایه برکت زندگی انسان می‌شود. من هنوز یادم نرفته که با پول همین مردم به مسابقات رفتم، من با مالیاتی که مردم ایران پرداخت می‌کنند در المپیک حاضر شدم. البته شرمنده‌شان شدم که دستم از کسب مدال کوتاه ماند. اگر هم کاری کردم، وظیفه‌ام بوده و باید برای خوشحالی‌شان، باز هم بجنگم و تلاش کنم».

منبع: روزنامه خراسان

+