طبق بررسی‌ها طی ۳ سال اخیر ۲۲ کارزار مردمی با مطالبه «خروج افغان‌های غیرمجاز از ایران و بازگرداندن آنها به افغانستان و ساماندهی بازار کار برای جلوگیری از حضور اتباع افغان غیرمجاز» ایجاد شده که تا بعدازظهر دیروز (۳۱ شهریور ۱۴۰۳) بیش از ۲۲۸ هزار نفر از شهروندان ایران، این کارزارها را امضا کرده‌اند. این […]

طبق بررسی‌ها طی ۳ سال اخیر ۲۲ کارزار مردمی با مطالبه «خروج افغان‌های غیرمجاز از ایران و بازگرداندن آنها به افغانستان و ساماندهی بازار کار برای جلوگیری از حضور اتباع افغان غیرمجاز» ایجاد شده که تا بعدازظهر دیروز (۳۱ شهریور ۱۴۰۳) بیش از ۲۲۸ هزار نفر از شهروندان ایران، این کارزارها را امضا کرده‌اند.

راه‌اندازی کمپین برای اخراج فوری افغان‌ها از ایران

این کارزارها خطاب به وزیر امور خارجه (۳ مورد)، رییس مجلس (۷ مورد)، رییس‌جمهور (۹ مورد)، نمایندگان مجلس (۴ مورد)، رییس قوه قضاییه (۳ مورد)، استانداری (۴ مورد)، وزیر کشور (۴ مورد)، دادستانی (یک مورد)، نیروی انتظامی (یک مورد)، فرمانداری (یک مورد)، وزیر کار (یک مورد)، سازمان ثبت احوال کشور (یک مورد) و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور (یک مورد) نوشته شده است.

از مجموع ۲۲ کارزار، یک پویش با موضوع محدودیت حضور اتباع افغان در مدارس دولتی، ۱۵ پویش با موضوع اخراج اتباع افغان غیرمجاز، ۳ پویش با موضوع جلوگیری از ورود اتباع افغان غیرمجاز به بازار کار ایران و برخورد با متخلفان به کارگیری اتباع افغان غیرمجاز، یک پویش با موضوع ابطال مدارک هویت جعلی افغان‌های غیرمجاز، یک پویش با موضوع مخالفت با تشکیل سازمان ملی مهاجرت و یک پویش با موضوع جلوگیری از به‌کارگیری راننده‌های افغان غیرمجاز در تاکسی‌های اینترنتی (اسنپ و تپسی) است که نشان می‌دهد بیشترین مطالبه شهروندان ایرانی برای خروج افغان‌های غیرمجاز از کشور است.

در میان این ۲۲ کارزار، بیشترین امضاها برای کارزاری است که ۲۳ تیر امسال ایجاد شده و تا ۳۰ مهر سال جاری مهلت امضا دارد و تا بعدازظهر دیروز ۷۹۲۱۲ امضا برای این پویش ثبت شده است. این پویش با موضوع «اخراج اتباع افغان بدون مجوز» و خطاب به رییس‌جمهور است و در متن آن آمده است: «اینجانبان به استحضار می‌رسانیم که به دلیل ازدیاد اتباع افغان که بدون مجوز و به صورت غیرقانونی وارد کشور عزیزمان ایران شده‌اند، مشکلات متعددی برای جامعه و جوانان این مرز و بوم ایجاد شده است.

یکی از مهم‌ترین مشکلات، بیکاری جوانان است که تحت تاثیر حضور بی‌رویه افراد خارجی بدون مجوز قرار گرفته‌اند.علاوه بر این، متاسفانه در برخی موارد گزارش‌های ناگواری از وقوع جرایم از سوی برخی از این اتباع به گوش می‌رسد که این امر نگرانی‌هایی را در بین مردم ایجاد کرده است. همچنین، مشاهده می‌شود که چندین خانواده از آنها یک ساختمان کامل را اجاره می‌کنند که این موضوع نیز باعث افزایش قیمت اجاره‌بها شده و فشار مضاعفی را بر شهروندان ایرانی وارد کرده است.

علاوه بر این، این افراد بدون پرداخت مالیات و عوارض، از امکانات و زیرساخت‌های کشور استفاده می‌کنند که این نیز ناعادلانه به نظر می‌رسد.با توجه به موارد مذکور و دلایل فراوان دیگر که در اینجا مجالی برای طرح و توضیح کامل آنها وجود ندارد، از جنابعالی تقاضا داریم با در نظر گرفتن تمامی جوانب، اقدامات لازم را برای ساماندهی، خروج اتباع غیرمجاز و کنترل ورود غیرمجاز آنها به کشور انجام دهید.»

روزنامه اعتماد

+