به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، استعلام سهام عدالت در سامانه samanese.ir یکی از سوالات رایج سهامداران است. یکی از خدمات ارائه شده درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه در سامانه سمات، امکان استعلام سهام و بیان دقیق سبد دارایی سهامداران است. به جهت اهمیت داشتن اطلاعات دقیق از سرمایه‌گذاری، قصد داریم در اندیشه معاصر به نحوه […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، استعلام سهام عدالت در سامانه samanese.ir یکی از سوالات رایج سهامداران است. یکی از خدمات ارائه شده درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه در سامانه سمات، امکان استعلام سهام و بیان دقیق سبد دارایی سهامداران است. به جهت اهمیت داشتن اطلاعات دقیق از سرمایه‌گذاری، قصد داریم در اندیشه معاصر به نحوه ثبت نام در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه و استعلام سهام با کدملی در سایت سمات بپردازیم و در نهایت بیان خواهیم کرد که چگونه در سامانه سجام ثبت نام کنیم؟

چگونه در سامانه سجام ثبت نام کنیم؟

استعلام سهام عدالت در سامانه samanese.ir

جهت دریافت استعلام سهام با کدملی تنها داشتن کد سجام کافی است. برای دسترسی به اطلاعات، کاربران بازار سرمایه باید وارد سایت سمات به آدرس www.csdiran.ir شوند. سپس به درگاه یکپارچه ذینفعان وارد شده و ثبت نام کنند.

پس از تکمیل اطلاعات، کاربران با کدملی و رمزعبور می‌توانند وارد پنل کاربری خود شوند. برای امنیت بیشتر رمز یک بار مصرف نیز به شماره سهامدار ارسال می‌شود.

سهامداران پس از ورود به پنل برای اطلاع از تعداد سهام‌های موجود در سبد سرمایه گذاری خود در قسمت درگاه الکترونیک سهامدار، بخش اوراق بهادار، سبددارایی خود را مشاهده می‌کنند.

در بخش سبد دارایی می‌تواند تعداد سهام‌ها و مبلغ سرمایه‌گذاری، گردش معاملات، گزارش سودهای پرداخت شده، مجامع، اطلاعیه‌های نماد، گردش دارایی، تاریخچه سود سهام عدالت و گزارش حق تقدم استفاده نشده قابل مشاهده است.

استعلام سود سهام عدالت

بسیاری سوالاتی همچون، سود سهام عدالت چقدر است؟ ارزش سهام عدالت چقدر است؟ چه میزان سود دریافت کردیم؟ دارند. یکی از راه‌های رسیدن به اطلاعات سهام عدالت مراجعه به سامانه یکپارچه ذینفعان است. برای اطلاع از ارزش سهام عدالت به قسمت درگاه الکترونیک سهامدار، سپس بخش اوراق بهادار مراجعه کنید.

برای دریافت اطلاعات در خصوص سهام عدالت نیز به تاریخچه سود سهام عدالت مراجعه کنید. در این قسمت وضعیت پرداخت، تاریخ، مبلغ و نوع سود آمده است.

اهمیت استعلام سهام

در سامانه یکپارچه ذینفعان می‌توانید از سودهای دریافتی، میزان دارایی و ارزش سهام عدالت خود مطلع شوید. ناگفته نماند که خدمات این سایت به موارد ذکر شده خلاصه نمی‌شود و در ادامه به خدمات دیگر این سایت می‌پردازیم.

در صورت عدم داشتن اطلاعات کافی از دارایی‌ خود ممکن است متضرر شوید. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بنظرتان تعداد سهام‌های موجود در پرتفوی شما کمتر از تعداد واقعی است.

با گرفتن استعلام سبد دارایی از درگاه یکپارچه ذینفعان در صورت مغایرت با پشتیبانی کارگزاری تماس حاصل نمایید. این مشکل به جهت تغییر کارگزار رخ می‌دهد.

درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه چیست؟

درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه زیرمجموعه شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است. یکی از شرایط دسترسی به خدمات درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه داشتن کد سجام است.

خدمات درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

مجامع الکترونیکی
پذیره نویسی سهامدار
اخذ گواهی سپرده دارایی
درگاه الکترونیکی سهامدار
گزارش گردش معاملات
اطلاعیه‌های نماد
میز خدمات الکترونیک
تاریخچه سود سهام عدالت
گزارش سودهای پرداخت شده
مشاهده ارزش سهام عدالت
مشاهده پروفایل سجام

چگونه در سامانه سجام ثبت نام کنیم؟

سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سامانه سجام) در سال ۱۳۹۷ توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه طراحی شده و هدف آن ارائه خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه است. همه ی افرادی که قصد دریافت کد بورسی و شروع فعالیت در بازار بورس را دارند باید در ابتدا اقدام به ثبت نام در سجام نمایند. در همین راستا همه ی متقاضیانی که قصد ورود به بازار بورس و سرمایه را دارند، مستلزم ثبت نام در سجام و ایجاد کاربری در این سایت هستند. ذکر این موضوع خارج از قاعده نمی باشد که اشخاصی که قبل از راه اندازی این سامانه نیز در بازار بورس فعالیت داشته اند و کد بورسی دریافت نموده اند بایستی حتما به سامانه ی سجام مراجعه نموده و اطلاعات خود را به صورت کامل در آن وارد نمایند.

اهمیت سامانه سجام

امروزه به دلیل افزایش آگاهی مردم نسبت به بازار بورس و مزیت های آن هر روز به تعداد افرادی که قصد سرمایه گذاری در بازار سرمایه دارند افزوده می شود. از آن جایی که ورود سهامدار جدید برابر است با تزریق پول و افزایش سرمایه، از اصلی ترین کارهایی که بازار سرمایه برای سهولت ورود سهامداران جدید کرده است راه اندازی سامانه سجام است. این سامانه برای مبارزه با پول شویی و احراز هویت مشتری ها و … راه اندازی گردیده و افراد حقوقی و حقیقی به راحتی می توانند با ثبت نام در سجام و دریافت کد بورسی به بازار بورس راه پیدا کنند. بعد از این که مجلس شورای اسلامی اقدام به تصویب قوانینی در حوزه ی بازارهای مالی نمود و روند خرید و فروش های حضوری را به سمت معامله های الکترونیکی سوق داد، افراد زیادی به سمت این بازار روی آوردند.

سامانه سجام چه مزایایی دارد؟

همه‌ی اشخاصی که در بازار بورس (فعالان بازار بورس، بازار بدهی، سرمایه گذاری و سبد گردانی) فعالیت دارند و به‌صورت کلی همه‌ی اشخاصی که هرگونه دارایی مالی دارند بر اساس دستورالعمل سازمان بورس باید در سامانه ی سجام احراز هویت شده و اقدام به ثبت نام در این سامانه کنند. سجام در دسته‌ی سیستم‌هایی است که برای توسعه زیرساخت بازار سرمایه ایجاد شده و جزو سامانه‌های ملی به‌حساب می‌آید. هدف از ایجاد سامانه سجام، جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات متقاضیان ورود به بازار سرمایه است. سامانه‌ی سجام موجب سهولت در جمع‌آوری اطلاعات متقاضیان شده و با آرشیو کردن سابقه‌های معاملاتی به شفافیت بازار کمک می کند.

مهمترین مزایای سجام در ادامه آمده است:

– عدم نیاز مراجعه مداوم به دفاتر کارگزاری و پیشخوان‌ دولت برای کارهایی مثل دریافت کد بورسی، کد سبد گردانی، تغییر کارگزاری، تغییر صندوق و دریافت سود سهام

– امکان دسترسی آسان به اطلاعات

– عدم نیاز احراز هویت مجدد

– واریز آنلاین سود شرکت های بورسی به حساب

– انجام تمامی خدمات مرتبط با سهام عدالت

– نظامندشدن اطلاعات نهادهای مالی

– مبارزه با پول شویی و تامین مالی غیرمجاز

 

نحوه‌ی ثبت‌نام در سجام به چه صورت است؟

جهت عضویت و ثبت کردن اطلاعات متقاضیان در سامانه‌ی سجام نیاز است برخی مراحل را طی کرد.

مانند وضعیت اولیه و تکمیل فرم‌ها و تایید استعلام و دریافت نمودن کد پیگیری و احراز هویت به‌صورت حضوری و غیرحضوری و انجام پروسه‌ی احراز هویت در مراکز انتخاب‌شده و درنهایت تایید سهام‌دار در سامانه‌ی سجام بورسی.

درصورتی‌که شخصی قصد ورود به حوزه‌ی معاملاتی در بازار بورس شود در ابتدا علاوه بر تکمیل فرم‌های کارگزاری، باید تمامی اطلاعات درخواستی را در سامانه‌ی سجام بورس وارد و ثبت نماید تا بعد از اتمام مرحله‌های ثبت اطلاعات و نمایش آن, یک کد ده‌رقمی به شماره‌ی موبایل واردشده‌ی متقاضی ارسال می‌شود که بایستی این کد را به مسئول کارگزاری اعلام نمایید به این صورت پروسه‌ی ثبت‌نام شما در کارگزاری تکمیل می‌شود.

در ادامه‌ی مطالب برای شما نحوه‌ی ثبت‌نام در سجام را به‌صورت گام‌به‌گام توضیح می‌دهیم. نحوه‌ی ثبت‌نام در سجام برای اشخاص حقوقی به این صورت است که بعد از ثبت‌نام اعضای هیئت‌مدیره و صاحبان امضا و اشخاص مجاز در سجام که شخصیت حقوقی آن‌ها تایید شده است به شکل خودکار و اتوماتیک صورت می‌پذیرد.

شرکت بورس و سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار اعلام نموده است که همه‌ی سرمایه‌گذارانی که در بازار بورس فعالیت دارند باید حتما در سامانه‌ی سجام ثبت‌نام نموده و اقدام به تکمیل پرسشنامه و ثبت تمامی اطلاعات خودنمایند. در همین راستا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه کد معاملاتی افرادی را که بعد از اتمام مهلت آن‌ها در سامانه‌ی سجام ثبت‌نام نکرده‌اند را غیرفعال می‌کند.

در اوایل کار سهامدارانی که در سامانه‌ی سجام ثبت‌نام نکرده بودند بعد از اتمام مهلت و زمان تعیین‌شده کد بورسی آن‌ها متوقف می‌شد ولی در حال حاضر زمانی که مهلت قانونی کد به اتمام می‌رسد کد آن‌ها غیرفعال می‌شود.

آموزش مرحله‌به‌مرحله‌ی ثبت‌نام در سجام:

به گزارش اندیشه معاصر،برای ثبت‌نام در سجام اولین مرحله این است که وارد سایت sejam.ir شده و بعد از واردکردن شماره موبایل خود منتظر کد شوید، بعد از ارسال کد به موبایلتان آن کد را وارد نمایید، بعدازاین که کد را وارد کردید و ارسال نمودید وارد مرحله‌ی بعدی می‌شوید که در این مرحله شما باید فرم‌های موجود را به‌دقت و با اطلاعات صحیح و درست پرکنید.

این فرم شامل اطلاعاتی در چند دسته‌ی هویتی و ارتباطی و سهامداری و شغلی و مالی و اطلاعات حساب بانکی می‌باشد. بعدازاین که این مرحله را به اتمام رساندید و تمامی اطلاعات حساب بانکی و اطلاعات کدهای سهامداری و اطلاعات هویتی وارد شد و مورد تایید قرار گرفت یک کد پیگیری برای گوشی شما ارسال می‌شود که این به معنی اتمام پروسه‌ی راستی آزمایی هست و می‌توانید از قسمت ثبت‌نام اولیه اقدام به شروع ثبت‌نام خود کنید.
بعدازاین که ثبت‌نام در سجام را انجام دادید و یک کد ۱۰ رقمی برای شما ارسال شد باید با استفاده از آن اقدام به احراز هویت الکترونیکی به‌وسیله‌ی اپلیکیشن های خاص انجام دهید و یا می‌توانید به یکی از شعبه‌های دفترهای پیشخوان مراجعه نموده و مرحله‌ی نهایی را انجام دهید.

به این صورت تمامی اطلاعات شما در سامانه‌ی سجام ثبت می‌شود و بعد از احراز هویت ثبت‌نام در سجام نهایی می‌شود, می‌توانید در خانه با استفاده از اپلیکیشن های سیگنال و یا آپ و یا کارگزاری آشنا انجام امور احراز هویت را اقدام کنید. شروع معاملات بورسی و دریافت کد بورسی مستلزم احراز هویت و ثبت نام در سجام می باشد و در صورتی سود تقسیمی سالیانه ی خود را به وسیله ی سامانه ی سجام دریافت نمایید و برای این کار دیگر نیازی به مراجعه به بانک ها ندارید و این مورد خودش به تنهایی یکی از مزیت های ثبت نام در سجام می باشد که می توانید به کار خیلی از متقاضی های فعال در بازار بورس که شخص متقاضی از قبل دارای کد بورسی باشد و در بازار سرمایه در حال فعالیت باشد باید هر چه سریعتر اقدام به ثبت نام در سجام نموده و تمامی اطلاعات را در سامانه وارد کرده و احراز هویت دهد.

به راحتی با ثبت نام در سامانه ی سجام می توانید در بیاید.

بعد از پرداخت درگاه بانکی فرایند ثبت نام شما تکمیل شده است.

سامانه سجام sejam.ir

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار، جهت سهولت دریافت کد بورسی مشتریان این شرکت و آغاز فعالیت در بازار بورس و همچنین، نگهداری اطلاعات شخصی کاربران این بازار، سامانه سجام یا همان سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان را طراحی و راه اندازی نموده است.

سرمایه گذاران بازار سرمایه نیز می بایست پیش از آغاز فعالیت های خود د ر این بازار مالی، در سامانه سجام، به نشانی اینترنتی sejam.ir، برای دریافت کد پیگیری سجام ثبت نام نمایند و سپس، با استفاده از کد پیگیری ده رقمی سجام، جهت دریافت کد معاملاتی، فرآیند احراز هویت را انجام دهند.

بدون شک، راه اندازی سامانه سجام، مزایا فراوانی برای سرمایه گذاران بازار بورس و اوراق بهادار، کارگزاران و فعالان این بازار مالی، به همراه داشته است. از جمله این مزایا آن است که دیگر، برای ثبت نام در کارگزاری ها و دریافت کد بورسی، لزومی به مراجعه حضوری سرمایه گذاران، به شرکت های کارگزاری، نبوده و امکان ثبت نام در این سامانه، به صورت اینترنتی، فراهم شده است. همچنین، سود حاصل از فروش سهام شرکت ها از جمله فروش سهام عدالت نیز برخلاف گذشته، بدون هیچ دغدغه ای، به حساب سرمایه گذاران واریز می شود. از سوی دیگر، متقاضیان می توانند با احراز هویت در سامانه سجام، برای توثیق سهام در سامانه وثیقه گذاری الکترونیک ستاره سمات و دریافت وام اقدام نمایند.

از جمله امکانات دیگری که سامانه سجام برای فعالین بازار سرمایه فراهم کرده آن است که در صورت تغییر اطلاعات، مانند تغییر نشانی، تلفن همراه و یا حساب بانکی، سرمایه گذاران می توانند به راحتی و به صورت اینترنتی، اقدام به ویرایش اطلاعات خود، در این سایت کنند.

هنگام ثبت نام در سامانه سجام، یکی از اطلاعاتی که از ثبت نام کنندگان خواسته می شود، شماره حساب بانکی آن ها می باشد زیرا یکی از کاربرد های سامانه سجام، واریز سود شرکت های بورسی، به حساب افراد است.

پس از ورود به صفحه اصلی سامانه سجام، گزینه ثبت نام در سجام نمایش داده می شود. متقاضیان، برای انجام فرآیند ثبت نام می بایست این گزینه را انتخاب کنند.
در این مرحله، چند عبارت در یک کادر برای شما نمایش داده می شود که باید آن ها را به طور کامل و دقیق مطالعه کرده و سپس، گزینه متوجه شدم را انتخاب کنید.

در مرحله بعدی، گام های مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه سجام، به صورت خطی نگارش شده است که پس از مطالعه آن ها، لازم است گزینه ثبت نام در سجام را انتخاب کنید.

پس از تکمیل اطلاعات، یک کد پیگیری برای متقاضی ارسال می شود که برای انجام احراز هویت، مورد نیاز می باشد./اندیشه معاصر

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

+