هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال برگزاری است و هرکس نگاه‌شان به موسیقی اصیل ایرانی نگاهی مشتاق و باانگیزه در عرصه بین‌المللی است. امروز جوانان و نوجوانانی در مقام نوازنده در هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان حضور دارند که در سال‌های آینده هرکدام از اینها می‌توانند تبدیل به نوازندگانی چیره‌دست شوند و بعد‌ها شاگردانی […]


هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال برگزاری است و هرکس نگاه‌شان به موسیقی اصیل ایرانی نگاهی مشتاق و باانگیزه در عرصه بین‌المللی است.

امروز جوانان و نوجوانانی در مقام نوازنده در هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان حضور دارند که در سال‌های آینده هرکدام از اینها می‌توانند تبدیل به نوازندگانی چیره‌دست شوند و بعد‌ها شاگردانی را تربیت کنند که همسو با موسیقی اصیل و روح‌نواز ایرانی، اما با متد‌های جدید است؛ در واقع این نسل، نسلی است که به‌راحتی می‌تواند اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشد و کسب تجربه کند. علاوه بر این، نسل جوان و نوجوان امروز مشتاق است تا موسیقی اصیل ایرانی را نشر و گسترش دهد.

آرمان صیفی‌نجات، متولد ۸۰، یکی از همین جوانان است که از سال ۸۸ فراگیری موسیقی را آغاز کرده است. او سال ۹۳ در جشنواره ملی موسیقی جوان حضور یافته و مقام کسب کرده است. پس از آن نیز در دوره‌های مختلف جشنواره شرکت داشته است و حالا در گروه سنی ب شرکت دارد. او می‌گوید رقابتی که در جشنواره وجود دارد برایش جذاب است و از سوی دیگر حضور در جشنواره باعث می‌شود تا خودش را آماده کند برای یک رویداد بزرگ‌تر. همچنین استرس‌هایی که وجود دارد به او به‌عنوان یک نوازنده کمک می‌کند تا خودش را محک زده و برای عرصه‌های بزرگ‌تر آماده کند.

صیفی‌نجات همچنین اظهار کرد: در همان سال‌های ابتدایی حضورم در جشنواره در محضر استادانی، چون علیزاده، طلایی و ظریف که داور بودند حضور یافتم و حالا در مقابل استادان جوانی حضور دارم که هر کدام برای خود در این عرصه نقش مهمی دارند و فعالیت می‌کنند. استاد علیزاده برای من شخصیت والایی دارد و اولین باری که جلوی او می‌نواختم انگار سال‌هاست که او را می‌شناسم و بسیار برایم دلنشین بود.

پیام خالقی، ۱۸ ساله، از شهر سقز استان کردستان، دیگر نوازنده حاضر در جشنواره است. او پیش‌ازاین در بخش تنبک در جشنواره حضور یافته و ۵ بار نیز مقام نخست را در این بخش کسب کرده است. حالا برای نخستین‌بار در بخش تار و سه‌تار هفدهمین جشنواره موسیقی جوان شرکت کرده است.

او با این انگیزه در جشنواره حضور یافته تا دیده شود و بتواند برای خودش کارنامه‌ای داشته باشد که با استفاده از آن بتواند با گروه‌های بزرگ همکاری کرده و یا در جشنواره‌های مختلف خارجی حضور یابد. او معتقد است که هر نوازنده‌ای اگر بخواهد پیشرفت کند و در عرصه‌های بین‌المللی حضور داشته باشد، باید خودش را در جشنواره‌هایی مانند جشنواره ملی موسیقی جوان محک بزند و آماده کند.

آریان یزدانی نیز ۱۰ سال است که موسیقی کار می‌کند و اولین‌بار است که در این جشنواره حضور یافته. او نیز برای این که خودش را محک بزند و متوجه نقاط قوت و ضعف خود شود در جشنواره حضور یافته و می‌گوید استادانی در این جشنواره حضور دارند که تجربیات گران‌بهایی دارند و باید از آنها بهره برد. خوشبختانه در این دوره استادان خوبی داوری را بر عهده دارند و این خودش ایجاد انگیزه می‌کند.

هفدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به دبیری حمیدرضا اردلان توسط انجمن موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌صورت حضوری از تاریخ ۲۷ شهریورماه سال جاری آغاز شده و تا ۳ مهر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. همچنین اختتامیه جشنواره روز پنج‌شنبه ۵ مهرماه در تالار وحدت، ساعت ۱۸:۳۰ برگزار خواهد شد.

+