به گزارش “ورزش سه”، تیم فوتبال تراکتور در دیدار خانگی خود در هفته چهارم لیگ برتر با یک گل برابر ذوب‌آهن شکست خورد. این شکست در شرایطی رقم خورد که سه صحنه کارت زرد که از سوی حسن اکرمی به بازیکنان تراکتور داده شد، مورد اعتراض اعضای تیم میزبان قرار داشت. در دقیقه ۶۱ بازی […]

به گزارش “ورزش سه”، تیم فوتبال تراکتور در دیدار خانگی خود در هفته چهارم لیگ برتر با یک گل برابر ذوب‌آهن شکست خورد. این شکست در شرایطی رقم خورد که سه صحنه کارت زرد که از سوی حسن اکرمی به بازیکنان تراکتور داده شد، مورد اعتراض اعضای تیم میزبان قرار داشت.

در دقیقه ۶۱ بازی ضربه امیرحسین حسین‌زاده قصد داشت با یک ضربه قیچی برگردان توپ را وارد دروازه حریف کند اما در همین حین برخوردی با سر مدافع ذوب‌آهن داشت که باعث شد حسن اکرمی او را با کارت زرد جریمه کند.

اما تنها ۱۵ دقیقه از این برخورد سپری شده بود که حسین‌زاده در موقعیتی مشابه با موقعیت قبل باز هم با بازیکن حریف برخورد کرد تا این‌بار هم کارت زرد دریافت کند و از زمین بازی اخراج شود.

دقایقی پس از اخراج بازیکن تراکتور نیز مهدی ترابی در محوطه جریمه حریف سرنگون شد و در شرایطی که تراکتوری‌ها انتظار داشتند داور یک پنالتی به سودشان اعلام کند، این بازیکن به دلیل شبیه‌سازی یک کارت زرد دریافت کرد.

این صحنه‌ها مورد بررسی کارشناسان داوری قرار گرفته‌اند که نظرات آنها را در ادامه می‌خوانید:

📌 برخورد امیرحسین حسین‌زاده و پدرام قاضی‌پور (کارت زرد- دقیقه ۶۱)

✅ محمدرضا ابوالفضلی: این‌گونه حرکاتِ آکروباتیک همانطور که امکان دارد جذاب و زیبا باشد، برای سلامتی حریف نیز می‌تواند خطرآفرین شود، به ویژه اگر مهاجم و‌ مدافع در مجاورت یکدیگر قرار داشته باشند، چراکه شانس بازی با توپ توسط هر یک از طرفین برابر و ریسک این‌گونه حرکات بالاتر می‌رود. بازیکن مهاجم بدون اینکه به توپ ضربه بزند با این حرکت خود و با بی‌پروایی به سرِ مدافع زده و‌ وی را سرنگون می‌نماید. اعلام ضربه آزاد مستقیم و نشان دادن کارت زرد به درستی توسط داور صورت گرفت.
✅ محمدحسین ترابیان: از این زوایایی که می‌بینیم بازیکن قرمز با روی کفش به سر و صورت بازیکن حریف با بی‌پروایی ضربه  می‌زند و مرتکب خطا شد. تصمیم داور در این صحنه درست بود.
✅ مهدی عالیقدر: مهاجم با بی‌پروایی مرتکب خطا بر روی مدافع می‌شود و کاملا اخطار به درستی به وی داده می‌شود.
✅ ابراهیم میرزابیگی: جریمه بازیکن تراکتور با کارت زرد به دلیل بی‌پروایی درست بود.
❌ تورج حق‌وردی: این صحنه خطای شدید تلقی می‌شد و داور باید بازیکن تراکتور را اخراج می‌کرد.
✅ حسین عسگری: بازیکن مرتکب خطا شد و داور به درستی او را با کارت زرد جریمه کرد. این برخورد اگر کمی شدت بیشتری داشت، می‌توانست کارت قرمز هم داشته باشد.

📌 برخورد امیرحسین حسین‌زاده و محمد قریشی (کارت زرد- دقیقه ۷۴)

✅ محمدرضا ابوالفضلی: مجددا بازیکن مهاجم نتوانست در ضربه به توپ موفق عمل کند. ابتدا مدافع به توپ ضربه زده و پای بازیکن تراکتورسازی با بی‌پروایی یکبار دیگر با ناحیه سر و صورت بازیکن ذوب‌آهن برخورد می‌نماید. تصمیم داور در نشان دادن کارت زرد (دوم) و اعلام ضربه مستقیم صحیح می‌باشد.
✅ محمدحسین ترابیان: مشخص نیست که پای بازیکن قرمز به سر و صورت بازیکن حریف برخورد می‌کند یا نه. با توجه به زاویه و فاصله دید داور ، احترام به تصمیم داور.
✅ مهدی عالیقدر: مهاجم این حق را دارد که با توپ به هر نحو بازی کند اما می‌بایست ریسک انجام آن را نیز بپذیرد، در این صحنه هم کاملا با بی‌پروایی اقدام به حرکت نمایشی می‌کند که کاملا این عمل مطابق با قانون با کارت زرد جریمه می‌شود که در صورت شدت حتی داور می‌توانست وی را مستقیم با کارت قرمز جریمه کند. لذا تصمیم گرفته شده صحیح است.
✅ ابراهیم میرزابیگی: کارت زرد دوم و اخراج بازیکن به علت بی‌پروایی تصمیم داور درست بود.
❌ تورج حق‌وردی: این صحنه خطای شدید تلقی می‌شد و داور باید بازیکن تراکتور را اخراج می‌کرد.
⚪️ حسین عسگری: این صحنه از فاصله دور ضبط شده و محل برخورد اصلا مشخص نیست و با این تصاویر نمی‌توان نظری داد.

📌 برخورد مدافع ذوب‌آهن و مهدی ترابی (تمارض/ پنالتی- دقیقه ۷۷)

✅ محمدرضا ابوالفضلی: جایگیری و تمرکز بسیار خوبِ داور؛ پای بازیکنِ مدافع قبل از برخورد، روی زمین قرار دارد و این خودِ مهاجم است که سعی در گرفتن خطا دارد! بازیکن تراکتورسازی با پای خود به پای بازیکن ذوب‌ آهن ضربه زده و‌ خود را سرنگون می‌نماید. این عمل شبیه‌سازی بوده و داور به درستی ضربه آزاد غیرمستقیم اعلام و وی را با اخطار جریمه می‌نماید.
✅ محمدحسین ترابیان: از زاویه دوربینی که مشاهده می‌کنیم، در این صحنه در زمان دریبل زدن بازیکن مهاجم، برخوردی بین مهاجم و مدافع ایجاد می‌شود و مدافع توپ مهاجم را می‌زند. بهترین تصمیم ادامه بازی بود. با توجه به زاویه و فاصله داور، احترام به تصمیم داور.
✅ مهدی عالیقدر: وقتی بازیکنانی یک رفتار را به عنوان شگرد از خود تکرار می‌کنند، قطعا با جریمه قانونی نیز با آن برخورد می‌شود؛ مصداق چنین صحنه‌ای که داور به درستی به وی اخطار داد.
⚪️ ابراهیم میرزابیگی: به دلیل واضح نبودن برخورد در تصاویر تلویزیونی به تصمیم داور احترام می‌گذارم.
✅ تورج حق‌وردی: تصمیم داور درست بود.
⚪️ حسین عسگری: مشخص نیست مدافع خطایی انجام می‌دهد یا خیر. با این دوربین‌ها نمی‌شود هیچ نظری داد. با ۴-۵ دوربین نمی‌توان پوشش درستی داشت و یک بازی فوتبال حداقل به ۱۵ دوربین نیاز دارد اما متاسفانه وضعیت دوربین‌ها روز به روز بدتر می‌شود. با حدس و گمان نمی‌شود نظر داد. تصویر باید به قدری واضح باشد که یک جوان راحت بتواند نظر بدهد.

منبع