به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، مصطفی زارعی، رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در نشست خبری امروزش اظهار داشت: یک تلاش چندین ماهه شبانه‌روزی انجام شد و بخش بزرگی از الزمات را در فدراسیون انجام دادیم، اینکه من مصاحبه نمی‌کنم و همه اخبار از طریق فدراسیون صورت می‌گیرد و جلسات بدوی و استیناف ما با […]

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، مصطفی زارعی، رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در نشست خبری امروزش اظهار داشت: یک تلاش چندین ماهه شبانه‌روزی انجام شد و بخش بزرگی از الزمات را در فدراسیون انجام دادیم، اینکه من مصاحبه نمی‌کنم و همه اخبار از طریق فدراسیون صورت می‌گیرد و جلسات بدوی و استیناف ما با شکل و شمایل خاصی برگزار می‌شود، همه به دلیل الزامات AFC است و اگر رعایت نکنیم ممکن است محروم شویم.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه بسیاری از الزامات را به‌صورت مستندات به AFC فرستادیم، اما همچنان پروسه تعلیق فوتبال ایران برای عدم صدور مجوز حرفه‌ای وجود داشت تا اینکه مهدی تاج انتخاب شد و اولین کاری که انجام داد رایزنی با دبیرکل AFC و مسئول مجوز حرفه‌ای بود تا منجر به این شود که تعلیق فوتبال ما برداشته شد و ما کارمان را شروع کردیم. سال گذشته در واقع هدف ما این بود که بتوانیم به اندازه سهمیه‌ای که در آسیا داریم، مجوز بگیریم.

رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای گفت: عزم جدی در فدراسیون فوتبال در بحث اخذ مجوز فوتبال وجود دارد. ۱۴ باشگاه در رفت و آمد چندین ماهه جزو برنامه توسعه فدراسیون فوتبال قرار گرفتند و در سال گذشته فقط ۶ باشگاه بودند. تنها ۶ ورزشگاه مجوز دارند و مطمئنا یکی از پاشنه آشیل‌های ما در آینده بحث ورزشگاه‌های ما خواهد بود.

زارعی تصریح کرد: تمام سعی کنفدراسیون فوتبال آسیا این است که باشگاه‌ها بتوانند از لحاظ مالی به سروسامان مالی برسند. ۱۳ باشگاه ما صورتحساب مالی دارند که خبرگان مالی، حسابرس و بازرس آن را تایید کرده‌اند، اما از آن سمت متوجه می‌شویم مسائل مالی برای باشگاه‌های ما چالش‌آور شده. به طور میانگین باشگاه‌های ما ۵.۵ میلیون یورو درآمد دارند، اما باشگاه‌های عربستان به طور میانگین ۱۴۰ میلیون یورو درآمد دارند.

وی افزود: ۷۰ درصد هزینه‌های باشگاه‌داری صرفاً به تیم اول و ۲۵ بازیکن و کادرفنی تخصیص داده می‌شود و اگر این روند ادامه پیدا کند فوتبال ایران دوام نخواهد داشت و به خاطر همین است که سقف قرارداد و فیرپلی به عنوان قانون وضع شده است.

رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای گفت: در مسائل مالی یک نسبت جاری داریم که نسبت جاری باشگاه‌های ما ۶۵ درصد است؛ یعنی اگر باشگاه‌های ما هر چی دارند بفروشند و بروند دنبال کار دیگر تنها ۶۵ درصد بدهی‌هایشان را می‌توانند پرداخت کنند و این یک فاجعه است. باید به سقف بودجه یک نگاه منطقی داشته باشیم. باشگاه‌هایی که می‌گویند در این موضوع دچار مشکل می‌شود بیایند بگویند اصلاً از کجا می‌خواهند پول بیاورند؟ صرفاً زیان می‌گذارند برای نفر بعدی.

زارعی تصریح کرد: بیشترین درآمد در باشگاه ایران طی یک سال ۵۰۰ میلیارد بوده است. مشکل باشگاه‌های ما این است که باشگاه‌های به نام مثل سپاهان مثل فولاد تمام هزینه‌هایشان را صرف تیم اول می‌کنند و به آکادمی توجه نمی‌کنند و برای همین میانگین سنی لیگ برتر ۲۹ سال شده است.

وی ادامه داد: اگر مدیران باشگاه به قوانین لیگ نخبگان آسیا توجه کنند می‌فهمند چقدر روی سن بازیکنان و تعداد و آکادمی توجه شده و قطعاً این موضوع برای ما یک تهدید است. واقعاً وظیفه فدراسیون نیست بر روی اصول پایه باشگاه‌ها کار کند و همواره به آن‌ها تذکر بدهد.

رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای گفت: آکادمی باشگاه استقلال به اندازه کافی رشد نکرده، اما در آکادمی باشگاه پرسپولیس اتفاقات بزرگی افتاده و نتایج آن را در باشگاه پرسپولیس می‌بینید. از سال گذشته ۱۴ باشگاه ما برنامه توسعه جوانان داشتند و امسال نظارت دقیق برای اجرای آنچه که از گزارش خود نوشتند خواهیم داشت.

زارعی خاطرنشان کرد: ۸۵ درصد از پول باشگاه‌های ما در ایران از اسپانسرینگ است و فوتبال خودش درآمد ندارد. تنها ۲ درصد مربوط به درآمد باشگاه است، در حالی‌که در کشور‌های دیگر این عدد ۳۰ درصد است.

+