سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش تعطیلی مدارس سفارتخانه‌ ها را تکذیب کرد.

به گزارش زیرنویس، ابوالفضل کمالی در ویژه برنامه گفتگو که از شبکه شاد پخش شد، با بیان اینکه بازدیدهای خود از مدارس سفارتخانه ها را به سرعت شروع کردیم و نظارت‌ها بر این مدارس بیشتر شده است، اظهار کرد: مدارس سفارتخانه‌های خارجی از مدارس زیر مجموعه مرکز امور بین‌الملل هستند و در حال حاضر ۱۰ مدرسه مربوط به سفارتخانه‌های خارجی در کشور داریم.

مدارس سفارتخانه‌ها را تعطیل نکردیم بلکه قانون‌مند کردیم

وی تاکید کرد: ما هیچ مدرسه سفارتخانه‌ای را تعطیل نکردیم بلکه همه مدارس سفارتخانه‌ها را قانون‌مند کردیم. ممکن است در رسانه‌ها به اشتباه بحث تعطیلی مدارس سفارتخانه‌ها مطرح شده باشد که شدیدا این موضوع را تکذیب می‌کنم.

سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: سعی کردیم این مدارس ضابطه‌مند باشند یعنی اگر هدف سفارتخانه‌ای فقط دانش‌آموزان دیپلمات‌های کشور خودش باشد، مشکلی در این قضیه نداریم اما اگر قرار باشد خارج از عرف و قوانین دانش آموزان دیگر ما را مثلا ۴۰۰ الی ۵۰۰ دانش آموز ما را ثبت نام کند، شدیدا مقابل این قضیه ایستاده‌ایم.

فعالیت ۳ مدرسه تطبیقی برای دانش‌آموزانی که مشکل «زبان فارسی» دارند

کمالی در بخش دیگر سخنان خود به بیان آمارهایی درباره انواع مدارس زیر مجموعه مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش پرداخت و توضیح داد: در کشور حدود ۱۴ مدرسه بین‌المللی داریم که این مدارس برای بچه‌های خانواده‌های دیپلمات و خارجی‌ها و کسانی که قسمتی از تحصیلات خود را در مدارس خارج از کشور گذرانده‌اند و وارد جمهوری اسلامی ایران شده‌اند، است. از این جهت مدارس بین ‌الملل داریم که تسهیلاتی فراهم کرده باشیم که این افراد بتوانند ادامه تحصیل دهند.

وی توضیح داد: یک سری از مدارسمان، تطبیقی هستند. در داخل کشور ۳ مدرسه تطبیقی داریم و هدف این مدارس این است که دانش آموزانی که می‌خواهند در آینده در نظام جمهوری اسلامی ایران تحصیل کنند اما مشکل زبان فارسی دارند به مدت یک الی نهایتا سه سال در مدارس تطبیقی ما درس می‌خوانند. زمانی که زبان فارس برای این افراد تقریبا آسان شد و توانستند ارتباط برقرار کنند، به مدارس عادی هدایت می‌شوند.

به گفته سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، این ۳ مدرسه تطبیقی فقط در تهران هستند.

کمالی در عین حال خاطر نشان کرد: هیچ خانواده‌ای نگران تحصیل فرزندان خود ولو اینکه زبان فارسی را نداند، نباشد چراکه ما زمینه را فراهم کردیم تا این‌ها بتوانند خیلی راحت در کنار دانش آموزان هم وطن ایرانی خود درس بخوانند.

ورود ۲۵۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی به ایران در سال گذشته

وی درباره مدارس اتباع خارجی به عنوان دیگر مدارس زیر مجموعه این مرکز بیان کرد: با توجه به مسائل سیاسی و اقتصادی و اتفاقاتی که در برخی کشورهای همسایه و برای مثال افغانستان افتاد فقط در سال گذشته ۲۵۰ هزار دانش آموز جدید وارد ایران شدند و اینها نیاز به مدارس مختلف و معلمین متفاوت دارند اما وزارت آموزش و پرورش با فرهنگ مهمان پذیری و مهمان دوستی خود توانست این تعداد را مدیریت کند. حدود ۲۲ مدرسه ویژه اتباع داریم که به سرعت در حال افزایش هستند.

سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: البته در بیشتر موارد دانش آموزان اتباع خارجی در کنار دانش آموزان ایرانی و در مدارس عادی درحال تحصیل هستند و ما تبعیضی در این زمینه نداشتیم.

وجود ۷۶ مدرسه ایرانی در ۳۹ کشور خارجی

کمالی درباره تعداد مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، توضیح داد: حدود ۷۶ مدرسه با نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور داریم که البته از بین این ۷۶ مدرسه، ۵۹ مدرسه دولتی در ۳۹ کشور و شهر جهان خدمات ارائه می‌دهند و ۱۷ مدرسه نیز غیر دولتی هستند. زمینه را طوری فراهم کردیم که هر فرد ایرانی که در هر جای جهان باشد و بخواهد از فرهنگ اسلامی و ایرانی ما بهره گیرد و فرزند او مطابق با نظام جمهوری اسلامی ایران تربیت شود، می‌تواند در مدارس جمهوری اسلامی ایران تحصیل کند.

وی در عین حال اشاره کرد: درست است ۷۶ مدرسه در خارج از کشور و در ۳۹ کشور داریم اما در جاهایی که مدرسه نداریم ولی سفارتخانه یا نمایندگی ایران وجود دارد، اجازه دادیم آزمون‌های نهایی  دانش آموزان در آنجا برگزار شود و اصلا جای نگرانی نیست. تقریبا می‌توان گفت در سرتاسر جهان زمینه تحصیل بچه‌های ایرانی و ایران دوستان را فراهم کردیم.

«حقوق» دریافتی معلمان خارج از کشور

سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه چهار نوع معلم داریم که در مدارس خارج از کشور تدریس دارند، تصریح کرد: یک دسته از معلمان، «معلمان تبعی» هستند. این معلمان به تبع از همسر خود که کارگزار جمهوری اسلامی ایران هستند و یا به تبع از خانواده‌های خود در مدارس ما مشغول به کار هستند. حقوق این افراد صرفا ریالی و همان حقوقی که در ایران پرداخت می‌شود، است. تقریبا نزدیک به ۲۵۰ نفر از معلمان مدارس خارج از کشور ما از گروه تبعی‌ها هستند.

وی ادامه داد: گروه دیگر «معلمان ریالی» هستند، این افراد مثل  دانشجوهایی هستند که در خارج از کشور درس می‌خوانند و یا خانواده یکی از کسانی هستند که گرچه کارگزار نیستند اما در خارج از کشور زندگی می‌کنند. اینها به واسطه همسر یا خانواده خود به مدارس مراجعه می‌کنند، رسمی هستند و حقوق ریالی می‌گیرند. دسته دیگر «معلمان محلی» یا بومی و محلی هستند که این افراد حقوق ارزی می‌گیرند اما تقریبا  خیلی بالاتر از مبالغ معادل ریالی نیست. تقریبا می‌توان گفت یا یکسان هست و یا برابر با حقوق ریالی است.

چرایی برگزار نشدن آزمون اعزام معلم به خارج از کشور طی سالهای اخیر

کمالی تصریح کرد: گروه دیگر معلمان ما «اعزامی» هستند؛ ما در گذشته تقریبا هرسال آزمون اعزام معلمان را برگزار می‌کردیم. این معلمان کسانی هستند که به خارج از کشور اعزام شده و ارز بگیر هستند. طرفداران خاص زیادی هم دارند، مثلا در سال ۹۷ که آخرین سال برگزاری آزمون اعزام به خارج از کشور برگزار شد، نزدیک به ۲۵ هزار نفر در این آزمون شرکت کردند، ۴۰۰ نفر از این تعداد پذیرفته شدند اما حدود پنج الی شش سال است که آزمون اعزام گرفته نشده است اما گاهی هر سال گرفته می‌شد و برخی سال‌ها یک سال در میان برگزار می‌شد.

وی درباره چرایی برگزار نشدن آزمون اعزام معلم به خارج از کشور طی سالهای اخیر، توضیح داد: علت این است که حقیقتا ما در سال ۹۲ حدود ۳۸ هزار دانش آموز در مدارس خارج از کشور داشتیم که این آمار با رشد بسیار زیادی افت کرد. آمار ما در حدود دو سال قبل به تقریبا ۶۷۰۰ الی ۶۸۰۰ نفر رسید. تقریبا سقوط معناداری بود. از این رو اعزام‌های معلمین ما از ۳۰۰ نفر در سال به ۱۰ الی ۲۰ نفر رسید. این باعث شد تعداد زیادی از ۴۰۰ نفر معلمی که در سال ۹۷ برای اعزام به خارج از کشور انتخاب شده بودند، بمانند.

کمالی افزود: ما از دو سال قبل که وارد مرکز امور بین الملل شدیم چند برنامه داشتیم که تقریبا این آمار باقی‌مانده‌ها به کمتر از ۱۰۰ نفر رسیده است. چراکه ما اعزام‌ها را افزایش دادیم و سعی کردیم ضابطه‌مند کنیم‌. اعزام خارج از آزمون را به سرعت کم و خیلی محدود و در حد انگشت شمار کردیم و تقریبا می‌توان گفت این امر را حذف کردیم.

تحصیل حدود ۱۵ هزار دانش‌آموز در مدارس ایرانی خارج از کشور

سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش افزود: در حال حاضر حدود ۱۴ الی ۱۵ هزار دانش آموز در مدارس ایرانی خارج از کشور داریم و هنوز در حال ثبت نام در خارج از کشور هستیم. پیش بینی می‌شود شاید تعداد این دانش آموزان به ۱۵ هزار هم برسد و این یعنی رشد داشتیم. البته مد نظر داریم در دو تا سه سال آینده تا رقم ۵۰ هزار دانش آموز نیز برسیم.

وی از برگزاری آزمون اعزام معلم به مدارس خارج از کشور در سال آینده خبر و توضیح داد: برای سال تحصیلی آینده سعی می‌کنیم آزمون اعزام را بعد از شش الی هفت سال برگزار کنیم. همکاران به سرعت کار می‌کنند تا یک شیوه نامه دقیق و هوشمند برای ان تهیه کنند تا آزمون درست و سنجیده بگیریم.

کمالی افزود: در حال مطالعه شیوه‌ نامه‌های قبلی هستیم و سعی کردیم اشکالات و ایرادات سنوات گذشته را اصلاح کنیم. سعی می‌کنیم قبل از عید نوروز و داخل همین سال تحصیلی بخشنامه را به استان‌ها ارسال کنیم و آزمون را بعد از عید نوروز و سال ۱۴۰۳ و در تابستان برگزار کنیم‌ اما ممکن است مصاحبه‌ها و اعزام ما برای مهرماه سال ۱۴۰۳ و یا بعد از آن انجام شود. سعی می‌کنیم طوری برنامه ریزی شود که همکاران بیشتر از دو سال در صف اعزام نمانند.

سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، درباره محدودیت سنوات برای اعزام معلم به خارج از کشور نیز توضیح داد: قبلا بین ۱۲ تا ۲۴ الی ۲۵ سال سنوات بود اما الان هم مطالعه می‌کنیم که تغییرات جزئی انجام دهیم.

شرایط ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس ایرانی

وی در پایان سخنان خود درباره شرایط ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس ایرانی خاطر نشان کرد: شاید سوال شود که ما نزدیک به ۷۰۰ هزار دانش آموز اتباع داریم و ممکن است تعدادی ثبت نام نشده باشند. باید گفت آموزش و پرورش هیچگونه محدودیتی در این زمینه ندارد اما ایران هم مثل همه کشورها تابع قوانین و مقررات خود است، امسال ما ثبت نام اتباع را قانون مند کردیم.

کمالی تصریح کرد: همه دانش آموزان اتباع مثل کد ملی ایرانی‌ها باید کد یکتا داشته باشند. این سامانه مربوط به وزارت کشور است و الان تقریبا قریب به اتفاق دانش آموزان اتباع را ثبت نام کردیم. ممکن است برخی دانش آموزان اتباع جدیدا و غیر قانونی وارد کشور شده باشند که اینها باید حتما وضعیت خود را با سامانه‌های مربوط به وزارت کشور حل کنند چراکه ما هیچ کمکی نمی‌توانیم در این زمینه انجام دهیم. وقتی این قضیه قانونی حل شود و این دانش آموزان کد یکتا بگیرند، در سامانه سیدا و آموزش و پرورش برای ثبت نام این دانش آموزان مشکلی نداریم و ثبت نام می‌کنیم ولو اینکه سال تحصیلی شروع شده باشد.

منبع خبر: رکنـا