اظهارات عوامل فیلم «کفایت مذاکرات» از جمله سهیل موفق، کارگردان، و ابراهیم عامریان، تهیهکننده، هرچند از نوعی صداقت نشأت میگیرد، اما به تلخی هم میزند. به گزارش خبرنگار فرهنگی تابناک،ابراهیم عامریان، تهیهکننده فیلم ، معتقد است که اصلاً جای فیلمهای کمدی در جشنواره نیست. اما در ادامه هدف اصلیاش را از آوردن فیلم به جشنواره […]
اظهارات عوامل فیلم «کفایت مذاکرات» از جمله سهیل موفق، کارگردان، و ابراهیم عامریان، تهیهکننده، هرچند از نوعی صداقت نشأت میگیرد، اما به تلخی هم میزند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی تابناک،ابراهیم عامریان، تهیهکننده فیلم ، معتقد است که اصلاً جای فیلمهای کمدی در جشنواره نیست. اما در ادامه هدف اصلیاش را از آوردن فیلم به جشنواره اینگونه عنوان میکند: «به عقیده من، جای فیلم کمدی در جشنواره فیلم فجر نیست، اما خودتان میدانید که برای اکران نوروزی میگویند که فیلم باید در جشنواره حضور داشته باشد.»
وی همچنین معتقد است: «فیلمهای کمدی لزومی ندارد که به سینما کمک کنند و این مسأله را به فیلمهای اجتماعی میسپاریم. ما دوست داریم سینماها با فروش فیلمهای کمدی رونق پیدا کنند.»
این الزاما چیزی بدی نیست و هر کسی می تواند به فکر کسب سود باشد، اما نشانه ای از یک مسیر اشتباه در روند برگزاری جشنواره است. آنها نباید ناخواسته و اجبارا وارد جشنواره شوند و اصولا باید با الزاماتی دیگر بتوانند سهمی از نمایش در فصل های پرمخاطب نیز داشته باشند.
کارگردانی با اولین کمدی
در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر شاهد چهارمین تجربه حرفهای سینمایی سهیل موفق در مقام کارگردانی هستیم. حضور «کفایت مذاکرات» در جشنواره فیلم فجر یکی از اتفاقهای جالب این دوره است؛ از یک طرف ابراهیم عامریان را به کمدیهای بفروشش میشناسند و از طرف دیگر، عامریان این بار با کارگردان جوان سینما یعنی سهیل موفق همکاری کرده است که تا پیش از این فیلمهای ژانر کودک میساخت. «کفایت مذاکرات» نخستین تجربه سهیل موفق در حوزه کمدی است.
او ظاهراً در همان مسیری که عامریان برایش مشخص کرده، حرکت کرده است: تلاش صرف برای کسب پول هر چه بیشتر از فروش فیلمهایش.
موفق در اظهاراتش گفت: «سینمای کمدی بار همدلی را به دوش میکشد، هرچند که استقبال مخاطب از برخی آثار تاریخی و اجتماعی نشان میدهد که ژانرهای دیگر نیز به شرط داشتن کیفیت، مخاطب خود را دارند.»
وی همچنین بر خلاف بسیاری از اهالی سینما گفت: «از نظر من شرایط سینما مطلوب است و مطلوبتر خواهد شد، اگر با وسعت نظر همه عزیزان اجازه بدهیم فیلمنامههایی چالشبرانگیز در ژانرهای مختلف به چرخه تولید برسند.»
یک مسیر اشتباه
نقدهای خبرنگاران حاضر در نشست خبری و انتقادات تند و تیز آنها از شوخیهای دمدستی گاه زننده، استفاده از برخی چهرهها برای فروش بیشتر و نه بهرهبردن از توان هنری آنها، اصرار عوامل بر تهیه فیلمی که فروش خوبی داشته باشد، و نیز تأکید بر این که حضور در جشنواره به دلیل به دست آوردن اکران نوروزی بوده است نه چیز دیگر، نشان میدهد که آمدن یا آوردن چنین فیلمهایی به جشنواره مهم سینمای ایران ضرورت ندارد و مسیر اکران در فصلهای برتر آن، نباید از راهی بگذرد که چنین اتفاقاتی را رقم بزند.
دود و سینما: وقتی سیگار دبیر جشنواره فجر خبرساز میشود
زیرنویس را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: ایتا | تلگرام | اینستاگرام | توییتر